Development Of Students' Character By Applying Dhuha Prayer Routines

Khairani Pasaribu* -  Universitas Al Washliyah Labuhan batu, Indonesia
Maisaroh Ritonga -  Universitas Al Washliyah Labuhan batu, Indonesia
Betti Megawati -  Universitas Al Washliyah Labuhan batu, Indonesia
This research aimed to describe the Duha prayer practice among MTs Al Washliyah Marbau students, the factors that encourage regular participation in Duha prayer, and the influence of this practice on the character development of the students at MTs Al Washliyah Marbau. This study employs qualitative approaches. The participants in the study included teachers of Islamic religious education (moral values), student delegates, and school administrators. Information was gathered via observation, interviews, and documentation. The findings from the research showed that students at MTs Al Washliyah Marbau performed the dhuha prayer collectively at the mosque around 08.00. Duha prayers are performed by students whose class times align with the established dhuha prayer timetable. Factors that aid students in adopting the Duha prayer include suggestions, rules, penalties, and the presence of mosque amenities. The traits that develop from the practice of Duha prayer among students are religiousness, punctuality, discipline, responsibility, and honesty

Keywords : Character; Habituation; Dhuha Prayer

  1. Abrāsyi, M. ‘Athiyyah. (2003). at-Tarbiyah al-Islāmiyah. Pustaka Setia.
  2. Ahlan. (2022). Peran Masjid Sebagai Basis Peradaban Islam. An-Natiq: Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 2(2). https://doi.org/Doi: Http://Dx.Doi.Org/An-Natiq.V2i2.16066
  3. Al-Asqalani, I. A.-H. S. A.-D. A. bin A. bin H. (2013). Fath Al- Bari bi Syarh Shahih Al- Bukhari. Dar Ar- Risalah Al-‘Aliyah.
  4. Alfian, M. (2021). Penerapan Shalat Dhuha dalam Meningkatkan Karakter Positif Siswa. Jurnal Pendidikan dan Karakter. 3 (2).
  5. Al-Jumbulati, A. (n.d.). Dirāsah al-Muqāranah fī at-Tarbiyah al-Islāmiyah. Dār an-Nahdah.
  6. Andayani, A. M. dan D. (2011). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Remaja Rosdakarya.
  7. Andres. (2021). Panduan Pendidikan Karakter Untuk Penanggulangan Kenakalan Siswa. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penulisan Indonesia.
  8. Arifin, M. (2023). Dampak Shalat Dhuha terhadap Ketahanan Mental dan Karakter Sosial Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan. 6(3).
  9. Glasse, C. (2000). Ensiklopedi Hukum Islam. Remaja Rosdakarya.
  10. Hidayat, R. T. dan A. P. (2024). Pengembangan Kesadaran Keberagaman dan Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembiasaan Sholat Dhuha di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(4), 3.
  11. Muhaimin, & Mujib, A. (1993). Pemikiran Pendidikan Islam. Tri Genda Karya.
  12. Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. CV Harfa Creative.
  13. Pratama, R. (2021). Shalat Dhuha sebagai Upaya Pembentukan Karakter Positif Siswa MA ATQIA Bondowoso. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. 15(4)
  14. Purnomosidi, Faqih, Widoyono, dan A. R. M. (2022). Buku Referensi Kesejahteraan Psikologis Dengan Sholat Dhuha. Lembaga Chakra Brahmanda Lentera.
  15. Ritonga, M. dkk. (2024). Pendidikan Karakter Berbasis Islam. U ME Publishing.
  16. Saepuddin. (2019). Konsep Pendidikan Karakter dan Urgensinya Dalam Pembentukan Pribadi Muslim Menurut Imam Al-Ghazali. STAIN SAR PRESS.
  17. Salim, S. & Fajar, F. (2022). Peran Shalat Dhuha dalam Pembentukan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 9(2).
  18. Salim, N. A. dkk. (2022). Dasar- Dasar Pendidikan Karakter. Yayasan Kita Menulis.
  19. Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-Quran: Tafsir Tematik atas Pelbagai Persoalan Umat. Mizan Pustaka.
  20. Shofiyah, S. ; H. (2022). Pembiasaan Shalat Dhuha Sebagai Medium Pembentukan Karakter Rabbani Peserta Didik di Madrasah Tsanawiyah Ahmad Yani Jabung. Jurnal Islamic Studies, 3(2).
  21. Tamaulina, D. (2024). Metodologi Penelitian (Teori dan Praktik). CV Saba Jaya Publisher.
  22. Tsauri, S. (2015). Pendidikan Karakter Peluang dalam Membangun Karakter Bangsa. IAIN Jember Press.
  23. Yunus, M. (2010). Kamus Arab Indonesia. PT. Mahmud Yunus Wa Zurriyyah
  24. Zahra, M., & Arifin, A. (2020). Pengaruh Shalat Dhuha terhadap Pembentukan Karakter Siswa di MI Al-Khoiriyyah 2 Semarang. Journal of Islamic Education. 12(1).

Open Access Copyright (c) 2025 Khairani Pasaribu, Maisaroh Ritonga, Betti Megawati
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter