Digital and Non-Digital Services Influence on Costumers Satisfaction Through Syariah Bank Transactions

Indah Tri Adisti Nst (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Indonesia)
Salman Nasution (Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara, Indonesia)

Abstract


This study seeks to determine the impact of digital services, such as mobile banking, e-commerce, and flexible cashless payments, as well as non-digital services like teller services, customer services, and deposit boxes, on customer satisfaction. Specifically focusing on the university students at Muhammadiyah University of North Sumatera (UMSU), the study employed purposive sampling by selecting FAI students who have used mobile banking and other digital services in Islamic banking. The data analysis was conducted using SPSS through three main steps: instrument test, classical assumption test, and hypothesis test. The findings of this research reveal that both digital and non-digital services have a partial and simultaneous impact on customer satisfaction. In line with these results, Islamic bank digital services were found to be in demand among users. Therefore, banks are encouraged to enhance both digital and non-digital services as a strategic approach to attract more customers and enhance overall service quality.

Keywords


Costumers Satisfaction, Digital Services, Islamic Banking, Strategy

Full Text:

PDF

References


Agit, A., Aisyah Julyana, S., & Ma’ruf, B. (2023). Tinjauan Literatur pada Pengaruh Literasi Digital Terhadap Perkembangan Bisnis Online di Era Digital. Seminar Nasional Amikom Surakarta (SEMNASA) 2023, 624–634.

Agit, A., Hasmawati, H., Sahurri, S., Yunus, S., & Syukri, F. (2023). Peran Dan Kontribusi Teknologi Dalam Menunjang Potensi Ekonomi Masyarakat Di Wilayah Pedesaan. Seminar Nasional Pariwisata Dan Kewirausahaan (SNPK), 263–272.

Agustianti. (2022). Metode penelitian kuantitatif & kualitatif. In Tohar Media (Issue Mi).

Aripin, N. T., Fatwa, N., & Hannase, M. (2022). Layanan Digital Bank Syariah Sebagai Faktor Pendorong Indeks Literasi Dan Inklusi Keuangan Syariah. SYARIKAT: Jurnal Rumpun Ekonomi Syariah, 5(1), 29–45.

Atmaja, J. (2018). Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Pada Bank BJB. Jurnal Ecodemica, 2(1), 49–63.

Chairunisa, L., & Rahmayati, R. (2022). Pengaruh Layanan Digital Dan Non Digital Terhadap Kepuasan Nasabah (Studi Kasus Bank Syariah Indonesia). KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 1(3), 881–886.

Dahrani, & Syahfitri, A. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk, dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Online Shop Ditinjau dari Perspektif Islam pada Home Industry Queenna Collection. Jurnal Sosial Dan Ekonomi, 3(1), 30–34.

Hambali, I. (2023). Intensi Nasabah Bank Syariah Beralih Layanan Ke Bank Digital Syariah Dengan Pendekatan Push, Pull, Mooring [Undergraduate Thesis]. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Istiqomah, K., Hafiz, A. P., & Saputra, A. H. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan Customer Service Dan Kepuasan Nasabah Terhadap Loyalitas Nasabah Pada Bank Syariah Indonesia Kantor Kas IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Kota Jambi. Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Syariah, 2(1).

Makmuriyah, A. N., & Vanni, K. M. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Dalam Menggunakan Layanan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Di Kota Semarang). Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 5(1), 37–44.

Nasution, S. (2022). Analisis Pengaruh GDP, Inflasi, CAR dan NPF Terhadap Profitabilitas Perbankan Syariah di Indonesia. Ilmiah Ekonomi Islam, 8.

Oktavianty, O., & Agit, A. (2023). Penerapan Penggunaan E-Payment Sebagai Upaya Peningkatan Adaptabilitas UMKM Terhadap Transformasi Digital. Dedikasi PKM, 4(2), 232–243.

Ramadan, N., & Nasution, S. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan Syariah Terhadap Minat Menabung Pada Bank Tabungan Negara ( Btn Kc Syariah Medan ). Jurnal Akmami, 3(3), 569–579.

Septiana, S. N. (2023). Pengaruh Digital Banking dan Kualitas Pelayanan Terhadap Customer Retention Pada Bank Syariah Indonesia (BSI) KCP Sukoharjo. Skripsi UIIN Raden Mas Said Surakarta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D.

Ummah, K., Mardhiya, J., & Mulyanti, S. (2022). Pengembangan Instrumen Tes Penguasaan Konsep Representasi Kimia Pada Lima Indikator Asam Basa Dari Alam : Analisis Dengan Rasch Model. Jurnal Tarbiyah, 29(2), 212–225. https://doi.org/10.30829/tar.v29i2.1706

Wahid, W., Agit, A., & Eka Ramadhani, S. (2023). Peran Dompet Digital dalam Meningkatkan Kualitas Keuangan UMKM Menuju Era Society 5.0. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 26–34. https://doi.org/10.47065/jpm.v4i1.859

Yasin, R. M., Lailyah, N., & Edris, M. (2021a). Analisis Pengaruh Layanan Digital Perbankan Syariah terhadap Literasi Keuangan Syariah Generasi Milenial. Jurnal Baabu Al-Ilmi, 6(1), 75–89. https://www.cnbcindonesia.com/news/20200824170208-4-181599/ada-2-masalah-di-balik-literasi-keuangan-

Yasin, R. M., Lailyah, N., & Edris, M. (2021b). Analisis Pengaruh Layanan Digital Perbankan Syariah terhadap Literasi Keuangan Syariah Generasi Milenial. Jurnal BAABU AL-ILMI: Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6(1), 75. https://doi.org/10.29300/ba.v6i1.4117




DOI: https://doi.org/10.24952/masharif.v12i1.11022

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi dan Keislaman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Flag Counter  

 

  

 

 

 

Plagiarism Checked by: