Islamic Philanthropy: The Idea of Economis Empowerment of the Ummah of K.H. Ma’ruf Amin
This article describes the portrait of the Islamic Philanthropy idea of KH. Ma'ruf Amin in the context of the economic empowerment of the Ummah. This paper rests on the basic premise that religion cannot be separated from the social dynamics of society. Methodologically, this article is library research using analytical descriptive method and normative, historical, and sociological approaches as a reading instrument for various literatures. In the context of Islamic philanthropy, the idea of economic empowerment of K.H. Ma'ruf Amin pivots on strengthening regional economic infrastructure and equitable development. Inequality of the economy of Indonesia is the result of past economic policies that adopted the conglomeration model of the trickle-down effect theory. To respond to this model, K.H. Ma'ruf Amin offers a pattern of economic development that adopts the ketupat model, which describes an increase in the economy in the weak economic sector so that there is a gradual increase in the middle economic sector
Keywords : Economic Empowerment, KH. Ma’ruf Amin Philanthropy
- Ahmad Sanusi dan Galih Gumilar. (2019). Peran Ma’ruf Amin dalam Meraih Suara Masyarakat Muslim pada Pemilihan Presiden 2019. Lentera, 3.
- Alvan Fathony. (2018). Optimalisasi Peran Dan Fungsi Lembaga Amil Zakat Dalam Menjalankan Fungsi Sosial. Hakam, 2 (Amil Zakat Institution, Social Role.).
- Amelia, F. (2016). Filantropi Islam: Sejarah dan Konsentrasi Masyarakat Sipil dan Negara di Indonesia. Gading Publishing.
- Badrah Uyuni, Celina Balqis, Lia Fitriani, Nova Auliyatul Faizah, Akmaluddin Murdani, dan U. R. (2020). Utilization of Zakat for Pandemic Countermeasures. El-Arbah, 4(Zakat, Pandemic, Zakat Utilization, Covid-19, Assistance).
- Charles Harvey, Jillian Gordon, dan M. M. (2021). The Ethics of Entrepreneurial Philanthropy.
- Fridiyanto, Firmansyah, Amrullah, M. K., & Rafi’i, M. (2021). Nahdlatul Ulama Di Tengah Gelombang Disrupsi: Meneguhkan Islam Nusantara, Mempertahankan NKRI (Kumpulan Tulisan Menyambut Muktamar Nahdlatul Ulama ke-34). Yayasan Sahabat Alam Rafflesia.
- Fuadi, A. (2012). Towards the Discourse of Islamic Philanthropy for Social Justice In Indonesia. Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman Afkaruna, 8.
- Harits Tryan Akhmad. (n.d.). Mendorong Ekonomi Dimulai dari Bawah. https://news.okezone.com.
- Helmi, R. (2018). Manhaj Penetapan Fatwa Hukum Ekonomi Syariah Di Indonesia. Syariah: Jurnal Hukum Dan Pemikiran, 18.
- Latief, H. (2016). Filantropi dan Pendidikan Islam di Indonesia. Jurnal Pendidikan Islam, 28.
- Mahfud, S. (2004). Nuansa Fiqh Sosial. LKiS.
- Mhd. Sarif, Suhaimi and Zainudin, Dolhadi and Ismail, Y. (2020). Taqwa (piety) approach in sustaining Islamic philanthropy for social businesses. Journal of Islamic Management Studies.
- Mubasirun. (2013). Distribusi Zakat dan Pemberdayaan Ekonomi Umat. Inferensi:Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 7.
- Muchammad Ichsan. (2020). Islamic Philantrophy and Muhammadiyah’s Contribution to the Covid-19 Control In Indonesia. Jurnal AFKARUNA, 16(Consistency, Muhammadiyah, Islamic Philanthropy, Covid-19, Indonesia.).
- Muchasan, A. (2015). Peranan Pemberdayaan Zakat dalam Meningkatkan Pendidikan di Desa Kuwik Kecamatan Kujang. Jurnal Inovatif, 1.
- Mufraini, M. A. (2012). Akuntansi dan Manajemen Zakat. Kencana.
- Muhammad Hasan dan Muhammad Azis. (2018). 2| Pembangunan Ekonomi Pembangunan Ekonomi & Pemberdayaan Masyarakat Strategi Pembangunan Manusia dalam Perspektif Ekonomi Lokal. CV. Nur Lina.
- Nasrullah, A. (2015). Pengelolaan Dana Filantropi untuk Pemberdayaan Pendidikan Anak Dhuafa: Studi Kasus pada BMH Cabang Malang Jawa Timu. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 12.
- Neil Heslop. (2020). National policy responses for supporting philanthropy, giving and civil society across the world in the context of COVID-19. Giving Civil Society the Right Response.
- Nurlira Goncing. (2015). Nahdatul Ulama Politics and the New Order Era. The Politics: Jurnal Magister Ilmu Politik Universitas Hasanuddin, 1.
- Pusat kajian strategis Badan Amil zakat Nasional. (2017). zakat untuk kemandirian ummat melalui pemberdayaan masyarakat. Pusat kajian strategis Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS).
- Soebianto, T. M. dan P. (2012). Pemberdayaan Masyaarakat dalam Perspektif Kebijakan Publik. Alvabeta.
- Sulistiyani, A. T. (2017). Kemitraan dan Model-Model Pemberdayaan. Gava Media.
- Sumadi. (2017). Optimalisasi Potensi Dana Zakat, Infaq, Sadaqah Dalam Pemerataan Ekonomi Di Kabupaten Sukoharjo: Studi Kasus di Badan Amil Zakat Daerah Kab. Sukoharjo. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3.
- Sutisna, D. (2018). Komunikasi Nahdlatul Ulama dalam Pengembangan Ekonomi Umat. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2.
- Syahril, Wahyuddin Abdullah, dan S. (2019). Model Pemberdayaan Ekonomi Dengan Filantropi Islam Dalam Mewujudkan Kesejahteraan Masyarakat. Iqtishadia: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 6.
- Syamsuri Syamsuri, Syamsuddin Arif, Tryas Titi Sari, H. N. F. (2020). Implementation of Islamic Economic Empowerment Strategies in the Development of Human Resources. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 409.
- Yuliawati. (n.d.). Dua Poin Pemikiran Ekonomi Umat Ala Ma’ruf Amin. https://katadata.co.id.
- Zainal Abidin dan Abdul Wahed. (2017). Kontribusi Pemikiran Jihad Ekonomi Kyai Madura dalam Pengembangan Eko nomi Berbasis Syari’ah. Al Ihkam, 12.
Copyright (c) 2021 Muhammad Alwi, M. Ilham, Muhammad Fakhri Amir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.