Dakwah Via Youtube? Evolving Dynamics of Religious Communication in Aceh Islamic Society
Keywords : Ulitisation, YouTube, da'wah media, Islamic Religious.
Aisyah, N. (2021). 5 Youtuber Indonesia, Siapa yang Paling Tajir. https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-5585310/5-youtuber-indonesia-dengan-penghasilan-tertinggi-siapa-yang-paling-tajir
Amri Fatmi. (2022). Channel Youtube Amri Fatmi Official. Sigli,Aceh,Indonesia.
Ankesa, H. (2022). Komunikasi Dakwah Melalui Media Pembelajaran Youtube. Tabayyun: Jurnal Komunikasi Penyiaran Islam, 3(2), 10–18. https://www.ejournal-stidkibogor.ac.id/index.php/tabayyun/article/view/29
Arif Ramdan Sulaeman, Anhar Fazri, F. (2020). Strategi Pemanfaatan Youtube dalam Bidang Dakwah Oleh Ulama Aceh. Communication, II(1), 81–93. https://journal.budiluhur.ac.id/index.php/comm/article/view/1009
Arifin, F. (2019). Mubalig Youtube Dan Komodifikasi Konten Dakwah. Al-Balagh: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 4(1), 91-120. https://doi.org/10.22515/balagh.v4i1.1718
Bambang Saiful Ma’arif. (2010). Komunikasi dakwah : paradigma untuk aksi. (N. S. Nurbaya, Ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama media.
Dimas Jhodi Pradana. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Dakwah oleh Da’i Majelis Ilmu Mubaligh dan Mubalighah Baru (Mimbar) Serdang Bedagai. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan. Retrieved from http://repository.uinsu.ac.id/15970/1/Cover.pdf
Faiqah,F., Nadjib, M., Amir,. S. A. (2016). Youtube sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makassarvidgram. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Kesehatan Indonesia, 5(2), 259-272. https://doi.org/10.31947/kjik.v5i2.1905
Fikri, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Youtube sebagai Media Dakwah Terhadap Kaum Muda (Studi Terhadap Akun Youtube Ustadz Hanan Attaki). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/60289/
Firmansyah, M., & Nasvian, M. F. (2022). Dakwah “Pemuda Tersesat: Gaya Bahasa Dakwah Habib Ja’far Al Hadar.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(5), 1525–1533. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i5.599
Firmansyah, M., & Nasvian, M. F. (2022). Dakwah “Pemuda Tersesat: Gaya Bahasa Dakwah Habib Ja’far Al Hadar.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(5), 1525–1533. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i5.599
Fitri, R. N. (2020). Fenomena Seleb Hijrah: Tendensi Ekslusivisme dan Kemunculan Kelompok Sosial Baru. Muharrik, Jurnal Dakwah Dan Sosial, 3(1), 1–17. https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/muharrik/article/view/222
Gyta, R. D. (2021). Pemanfaatan Channel YouTube Sebagai Media Dakwah Islam (Studi Pada Akun Youtube Masjid Addu’a Way Halim Bandar Lampung). Komunika, 4(1), 55.
Habibi, M. (2018). “Optimalisasi Dakwah Melalui Media Sosial di Era Milenial”. IAIN Pontianak: Al-Hikmah., 12(1), 101-116. https://core.ac.uk/download/pdf/236210954.pdf
Hadi, M. (n.d.). Menjaga Marwah Diri. Retrieved from https://ummetro.ac.id/menjaga-marwah-diri/
Hadiono, A. F., & Nafi’ah, F. I. (2022). Efektifitas Youtube Sebagai Media Dakwah ( Studi Kasus Akun YouTube Pondok Pesantren Darussalam Blokagung Karangdoro Tegalsari Banyuwangi ). JKaKa:Jurnal Komunikasi Dan Konseling Islam, 2(1), 1–14. https://ejournal.iaida.ac.id/index.php/jkaka/article/view/1392/886
Hajar, I. (2018). Youtube sebagai Sarana Komunikasi Dakwah di Kota Makassar (Analisis Sosial Media). Jurnal Al-Khitabah, (Komunikasi Dan Penyiaran Islam), V, 79 – 94. Retrieved https://journal3.uin-alauddin.ac.id/index.php/Al-Khitabah/article/view/6951/5719
Hamdan, & Mahmuddin. (2021). Youtube Sebagai Media Dakwah. Journal of Social Religion Research, 6(1), 63-80. http://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/palita/article/view/2003
Handayani, R. (2021). Youtube Sebagai Media Komunikasi Dalam Berdakwah Di Tengah Pandemi. Hikmah, 15(1), 123–138. https://doi.org/10.24952/hik.v15i1.3569
I Makna A’raaf K, Prihantoro N P, Larasati, S., M. Fais Noor M, & Hisny Fajrussalam. (2021). Penggunaan Aplikasi Youtube Sebagai Media Dakwah Di Era Pandemi Covid-19. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 21(2), 173–180. https://doi.org/10.14421/aplikasia.v21i2.2627
Imran, M., Castillo, C., Diaz, F., & Vieweg, S. (2018). Processing Social Media Messages in Mass Emergency: Survey Summary. The Web Conference 2018 - Companion of the World Wide Web Conference, WWW 2018. https://doi.org/10.1145/3184558.3186242
Irwandi, T. (2022). Mudi TV.
Krisnawati, D. CKrisnawati, D. C. (2022). Tafsir Al-Qur`an Audiovisual:Hakikat Surat Al-Ikhlas Perspektif Gus Baha di Channel Youtube Ngaji Cerdas Gus Baha. IAIN Ponorogo. https://etheses.iainponorogo.ac.id/21320/
Mahdi, R., & Kusnandar, E. (2022). Peranan Kanal Youtube “Amaany For Arabic And Translation” Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Lingkungan Iain Syekh Nurjati Cirebon. Scientia: Jurnal Hasil Penelitian, 7(2), 107–113.https://doi.org/10.32923/sci.v7i02.2195
Mahmuddin, M., & Kusnadi, K. (2021). Pemanfaatan Video Dalam Berdakwah (Studi Metode Dakwah Uas). Jurnal Dakwah Tabligh, 22(1). https://doi.org/10.24252/jdt.v22i1.18993
Maulana, A., Fauzi, A., Musyaffa, N., Hidayatulloh, S., Andriani, A., Abdullah, N., … Muslim, S. (n.d.). Pemanfaatan Sosial Media sebagai Sarana Dakwah Ikatan Pelajar Nahdatul Ulama Ciledug Kota Tanggerang. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(3), 953–958. https://doi.org/10.54082/jamsi.349
Moch Raffka Yusuf. (2021). Youtube sebagai media dakwah : Studi deskriptif program Kulkas di Channel Youtube Aang Ridwan Official karya (2021). https://uinsgd.ac.id/youtube-sebagai-media-dakwah/
Muhammad Arifin. (2006). Dakwah Multi Media. Surabaya: Graha Ilmu Mulia.
Muhammad Fadzilah. (2021). Wawancara dengan Muhammad Fadhilah,. Banda Aceh.
Mukhlisah. (2022). Channel youtube Mukhlisah. Banda Aceh.
Novitasari, E. (2020). Dakwah Melalui Media Sosial Youtube. Jurnal Dakwah, 9, 53.
Nurdin, S. M. (2020). Dayah dan Moderasi Dakwah di Aceh (Suatu Kajian Terhadap Dakwah di Era Digital). Jurnal Bimas Islam, 13(1), 151.
Nurmarini. (2022). Channel Youtube IKAT TV,.
Oftaviani, S., & Negoro, N. B. (2022). Tingkat Pengetahuan Agama Penonton Tayangan Buya Yahya Menjawab pada Channel Youtube Al-Bahjah TV di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Penyuluhan Agama (JPA), 9(2), 169–194. https://doi.org/10.15408/jpa.v9i2.27295
Siti Ruqayyah, Hana Sakura, Putu Arga, M. A. W. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Video Youtube dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. https://primary.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPFKIP/article/view/8192/pdf
Pratama, M. R. (2021). Dakwah Dan Internet (Inovasi, Perkembangan Dan Respon Dakwah Di Era Virtual). Journal.Uinmataram.Ac.Id, 26–39. Retrieved from journal.uinmataram.ac.id
Pratama, M. Y. (2022). Youtube Mesjid Raudhatul Jannah Banda Aceh pada tanggal. Banda Aceh.
Pujawardani, H. H., & Amirudin, M. F. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Dakwah (Analisis Konten Dalam Video Sketsa di Channel NU Online). Lantera: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1), 13–24.
Qodriyah, Salma Laila. (2021). Youtube sebagai Media Dakwah di Era Milenial (Channel Nussa Official). Jurnal Studi Islam Dan Kemuhammadiyahan (JASIKA), 1(2), 151–161. https://doi.org/10.18196/jasika.v1i2.14
Raharjo, N. P., & Febriansyah, M. F. (2019). Analisis Efektifitas Pesan Dakwah Ustadz Segaf Baharun Pada Media Youtube. Wasilatuna: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 2(2), 33–51. https://doi.org/10.38073/wasilatuna.v2i2.412
Rahmatussalam, M. (2021). Youtube Sebagai Media Dakwah (Studi Terhadap Channel Ki Joko Goro-Goro Official). Retrieved from https://eprints.walisongo.ac.id/id/eprint/14732/1/1701026009
Rahmawati, N., Dahlan, U. A. (2021). Optimalisasi Youtube Sebagai Media Dakwah Bagi Generasi Milenial. Jurnal PAI Raden Fatah, Vol. 3, No(4), 382–392. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/pairf/article/view/9337
Rosyeda, U. (2022). Pemanfaatan YouTube sebagai Media Dakwah Aisyiyah di Era Digital. https://suaraaisyiyah.id/pemanfaatan-youtube-sebagai-media-dakwah-aisyiyah-di-era-digital/
Saifullah, M. J. P. ; (2008). Dakwah Tekstual & Kontekstual : peran dan fungsinya dalam pemberdayaan ekonomi umat. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Sari, Y. R. (2022). Pemanfaatan E- Dakwah Sebagai Media Pengarusutamaan Moderasi Beragama Dalam Situasi Pandemi Covid 19. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 7(5), 95. https://doi.org/10.29240/jdk.v7i2.5765
Setiadi, A. A. F. (2023). Dakwah dalam Media Sosial (Studi Kasus Pemanfaatan Youtube Oleh Ulama Di Kabupaten Magelang Tahun 2021). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 17088–17102. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.9076
Sidik, R. M. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Youtube Sebagai Sarana Komunikasi Dakwah Di Kalangan Remaja. Universitas Mercu Buana Jakarta. Retrieved from https://repository.mercubuana.ac.id/69695/
Sikumbang, A. T., & Siahaan, R. F. U. (2020). Youtube As a Da’Wah Media. Jurnal Al-Bayan: Media Kajian Dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 26(2), 304–322.
Simon Kemp. (2018a). Digital 2018 Indonesia (January 2018). Retrieved from https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2018-indonesia-january-2018
Siregar, A. S. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Dakwah Dikalangan Mahasiswa UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan. SENTRI: Jurnal Riset Ilmiah, 2(4), 1300–1312. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i4.747
Tamam, E. (2010). Examining Chen and Starosta’s Model of Intercultural Sensitivity in a Multiracial Collectivistic Country. Journal of Intercultural Communication Research 39(3):173-183. https://www.researchgate.net/publication/233241203 Examining Chen and Starosta, Model of Intercultural Sensitivity in a Multiracial Collectivistic Country
Teungku Maskur. (2022). Yadara TV,.
Ulumuddin, I. K., Shobirin, M., & Martin, A. (2022). Penguatan Dakwah Islam Aswaja pada Generasi Muda di Era Digital. Kifah: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 95–106. https://doi.org/10.35878/kifah.v1i2.533
Ummi Wahyuni. (2022). Ummi Wahyuni Official.
Valiant, V. (2021). Penggunaan Media Sosial Youtube dalam menyampaikan Pesan Dakwah (Studi Deskriptif Pada Channel Yufid.tv). Retrieved from http://repository.upi-yai.ac.id/3461/1/Penggunaan Media Sosial Youtube dalam menyampaikan Pesan Dakwah di Yufid TV.pdf
Wahid, F. (2004). E-dakwah Melalui Internet. Jogyakarta: Yogyakarta Gava Media ,.
Yun Masfufah, A. ’. (2019). Dakwah Digital Habib Husein Ja’far Al Hadar. Jurnal Dakwah: Media Komunikasi Dan Dakwah, 20(2), 252–260. https://ejournal.uin-suka.ac.id/dakwah/jurnaldakwah/article/view/JD202195


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.