PENANAMAN SIKAP NASIONALISME MELALUI PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL DI SEKOLAH DASAR

Wiwin Riyanti (UIN Raden Mas Said Surakarta, Indonesia)
Maula Aulia Rachman (UIN Raden Mas Said Surakarta, Indonesia)
Tulus Handayani (UIN Raden Mas Said Surakarta, Indonesia)

Abstract


             This research aims to determine the forms, methods and factors in cultivating nationalist attitudes. This research uses qualitative research with a literature study approach. Data collection is carried out by determining the topic, collecting various data sources and drawing conclusions. The results of the research show that the way teachers instill an attitude of nationalism through social studies learning includes habituation, exemplary activities, the use of stories and media. Forms of cultivating an attitude of nationalism include being proud of being Indonesian, loving the country, being willing to make sacrifices, respecting culture, respecting the services of heroes and prioritizing the public interest. The causes of obstacles to cultivating a nationalist attitude are limited facilities and infrastructure, time, and students' lack of understanding.

 

Keyword: Attitudes; Nationalism; Students.


Full Text:

PDF

References


Amalia, G., Auliadi, Rustini, T., & Arifin, H. M. (n.d.). Menumbuhkan Rasa Nasionalisme dan Patriotisme Pada Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPS. Jurnal Endidikan Guru Sekolah Dasar.

Amelia, C. A. (2015). Peranan Pembelajaran Sejarah Dalam Penanaman Sikap Nasionalisme Siswa Kelas Xi Ips Sma Negeri 1 Pecangaan. Indonesian Journal of History Education, 3(2), 47–54.

Aswasulasikin, A., Pujiani, S., & Alfian Hadi, Y. (2020). Penanaman Nilai Nasionalis Melalui Pembelajaran Budaya Lokal Sasak Di Sekolah Dasar. Jurnal Didika: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1), 63–76. https://doi.org/10.29408/didika.v6i1.2027

DJ, N., & Jumardi, J. (2022). Peran Guru dalam Menanamkan Sikap Nasionalisme terhadap Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8341–8348. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3775

Enggarwati, G. (2014). Mata Pelajaran Ips Pada Siswa Kelas Iv Mata Pelajaran Ips Pada Siswa Kelas Iv.

Fathurrochman, I., & Muslim, A. (2021). Menangkal Radikalisme Dengan Penguatan Pendidikan Karakter Nasionalisme Melalui Amaliyah Aswaja di SD Islamiyah Magetan. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 801–818. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1071

Fatonah, F. (2017). Belajar Dari Karakeristik Bangsa Jepang Dalam Menghargai Kebudayaan. Tsaqofah Dan Tarikh: Jurnal Kebudayaan Dan Sejarah Islam, 2(2), 119. https://doi.org/10.29300/ttjksi.v2i2.711

Harahap, A. (2019). Gender Typing (Pada Anak Usia Sekolah Dasar). Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 4(1), 1. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.781

Harahap, A., & Harahap, M. F. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi Di Sekolah Dasar. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 97–107. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5626

Haris, F., & Gunansyah, G. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Vct ( Value Clarification Technique ) Untuk Meningkatkan Kesadaran Nilai Mengharga Jasa Pahlawan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jpgsd, 01(2), 1–11.

Hasibuan, S. E., Harahap, A., Hrp, M. F., Tarbiyah, F., Keguruan, I., & Padangsidimpuan, I. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil……Sulhan Efendi Hasibuan, dkk. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 97.

Hayaturraiyan, H., & Harahap, A. (2022). Strategi Pembelajaran Di Pendidikan Dasar Kewarganagaraan Melalui Metode Active Learning Tipe Quiz Team. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 108–122. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5637

Helmi, R. N. (2022). Cultivating Students Nationalism Attitude in the era of globalization through civic education learning in Elementary School. International Journal of Students Education, 125–129.

Hidayat, A. A., Pj, N. S., & Sukinta. (2017). memperhatikan saran dan pendapat kepentingan umum ditemukan didalam UU Kejaksaan . Undang-. 6(16), 1–16.

Irawati, E. (2020). Peranan Mahasiswa dan Lembaga dalam Membangun Toleransi Keragaman Budaya di Sekolah Tinggi Theologia Biblika Jakarta. Journal of Social and Cultural Anthropology), 6(1), 137–144.

Kahpi, M. L., & Harahap, A. (2020). Efektivitas Komunikasi Pemangku Adat Dalam Pencegahan Konflik Keagamaan Di Kecamatan Siporok Kabupaten Tapanuli Selatan. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 14(2), 8–22.

Khoirul Chabiba, M. I., Ismaya, E. A., & Wiranti, D. A. (2022). Penanaman Sikap Nasionalisme Melalui Mata Pelajaran IPS Kelas IV Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 21–28. https://doi.org/10.24176/wasis.v3i1.7446

Muryani, D., & Hardi. (2021). Hubungan Keaktifan Belajar dengan Konsep Diri Siswa Madrasah. Jenius : Journal of Education Policy and Elementary Education Issues, 2(2), 80–88.

Permana, U. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Nasionalisme Pada Mahasiswa Akper YPIB Majalengka. New England Journal of Medicine, 372(2), 2499–2508.

Priyoutomo, S. D., & Ngalim, A. (2016). Penanaman Sikap Cinta Tanah Air dalam Pramuka di Dabin 5 UPTD Pendidikan Wirosari Brobogan. Jurnal VARIDIKA, 28(1), 35–42. https://doi.org/10.23917/varidika.v28i1.2402

Ratnasari, M. (2017). Proses Penanaman Sikap Nasionalisme dalam Ibu Pawiyatan Yogyakarta Tahun Ajaran 2016/ 2017. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 3(3), 144–150.

Ratnasari, M., & Wardani, K. (2017). Proses Penanamansikap Nasionalisme Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Pada Siswa Kelas Tinggi SD Taman Muda Ibu Pawiyatan YOGYAKARTA …. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD …, 144–150.

Risman, K. and H. (2023). Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme Anak Usia Dini pada Lembaga PAUD Berbasis Islam. 7(3), 3781–3798. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4694

Sagita, G., & Supriatna, E. (2021). Penanaman Sikap Nasionalisme melalui Mata Pelajaran IPS pada Siswa Kelas IV SDN 05 V Suku Bawah Article Info. 1(2), 354–362.

Sholeh, A., & Rizki, M. M. (2022). Penanaman Sikap Nasionalisme Di Madrasah Ibtidaiyah. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(4), 1103. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v11i4.8855

Siswanto, S. (2017). Mencintai Produk Dalam Negeri Sebagai Manifestasi Bela Negara Di Era Global. Jurnal Pertahanan & Bela Negara, 7(3), 85–105. https://doi.org/10.33172/jpbh.v7i3.231

Sosial, A. J. I., Kebijakan, A., & Dasar, P. (2020). ISLAM DARI PERSPEKTIF PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU Asriana Harahap Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Tapanuli Pendahuluan. 5(1), 96–105.

Suwandi, I. K., & Sari, I. P. (2017). Analisis Karakter Nasionalisme Pada Buku Teks Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2016 Kelas 1SD. Elementary School, 4, 151–161.

Syarifuddin, & Harahap, A. (2021). Integrasi Struktur Dan Fungsi Bagian Tumbuhan. Dirasatul Ibtidaiyah, 1(1), 19–31.

Tanamal, J., Rumaratu, M., & Tuakia, A. (2021). Lunturnya Rasa Cinta Tanah Air Orang Aboru di Negeri Aboru. 2(2).

Widoyo, S. (2019). Pengembangan Nasionalisme Generasi Muda di Era Globalisasi. Jurnal Populika, 7(1), 12–21.




DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i2.10150

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 ALAMAT JURNAL:

Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733

e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id 

 P-ISSN: 2797-4588      E-ISSN: 2797-2410

Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index 

 

     


Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah