APLIKASI RUANG GURU UNTUK PEMBELAJARAN DI ERA COVID-19

Yushita Marini (Universitas Terbuka UPBJJ Medan, Indonesia)
Nisha Marina (Universitas Terbuka UPBJJ Medan, Indonesia)
Muhammad Muslim Nasution (Universitas Terbuka UPBJJ Medan Area, Indonesia)
Maulana Arafat Lubis (Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia)
irda suriani (Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


Abstract

The COVID-19 era requires the world of education to transform its learning system towards application-based digitalization. The current learning application that is widely discussed is Ruangguru. Ruangguru is an application that is intended to help students learn because the content is based on subjects by the curriculum in Indonesia. This study aims to explore the effectiveness of the Ruangguru application for learning, especially in the scope of elementary schools. This research method is descriptive quantitative through the survey. The population of this study were elementary/MI students in the city of Padangsidimpuan, North Sumatra. The sampling technique used in this study is probability sampling which includes simple random sampling, so the number of students who respond is 81 people. Data collection techniques using a Google Form-assisted questionnaire. Analysis of research data using descriptive statistics assisted by STATCAL software. The results of this study found data that the Ruangguru application seemed to be effectively used for learning for SD/MI students in the Padangsidimpuan City area of North Sumatra Province during the COVID-19 pandemic with an average percentage of 80.25%.

 

Keywords: Ruangguru application; Learning; COVID-19

 

Abstrak

Era COVID-19 menuntut dunia pendidikan bertransformasi sistem pembelajarannya menuju digitalisasi berbasis aplikasi. Aplikasi pembelajaran saat ini yang banyak diperbincangkan ialah Ruangguru. Ruangguru adalah aplikasi yang diperuntukkan membantu siswa dalam belajarnya karena isinya berdasarkan mata pelajaran yang sesuai kurikulum di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk menelusuri keefektifan aplikasi Ruangguru untuk pembelajaran khususnya di lingkup sekolah dasar. Metode penelitian ini adalah kuantitatif deskriptif melalui survei. Populasi penelitian ini adalah siswa SD/MI yang berada di wilayah Kota Padangsidimpuan, Sumatera Utara. Teknik sampelyang digunakan dalam penelitian ini ialah probability sampling yang meliputi simple random sampling, jadi siswa yang merespon berjumlah 81 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner berbantuan Google Form. Analisis data penelitian memakai statistik deskriptif berbantuan software STATCAL. Hasil penelitian ini menemukan data bahwa aplikasi Ruangguru terlihat efektif digunakan untuk pembelajaran bagi siswa SD/MI di wilayah Kota Padangsidimpuan Provinsi Sumatera Utara selama masa pandemi  COVID-19 dengan memiliki rata-rata persentase 80,25%.

 

Kata kunci: Aplikasi Ruangguru; Pembelajaran; COVID-19


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA Amalia, F., Sulistyo, R. T., Santoso, N., & Brata, A. H. (2020). ANALISIS KUALITAS E-LEARNING SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SMK. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika : JANAPATI, 9(2), 217–227. Arianto, B. W., & Anuraga, G. (2020). Topic Modeling for Twitter Users Regarding the “Ruanggguru” Application. Jurnal ILMU DASAR, 21(2), 149. https://doi.org/10.19184/jid.v21i2.17112 Azizan, N., Lubis, M. A., Gio, P. U., & Marhamah. (2021). RESPON MAHASISWA PGMI TERHADAP PLATFORM WAKELET UNTUK PEMBELAJARAN ONLINE DI MASA PANDEMI COVID-19. Dirasatul Ibtidaiyah, 1(1), 1–18. Baber, H. (2021). Modelling the acceptance of e-learning during the pandemic of COVID-19-A study of South Korea. International Journal of Management Education, 19(2), 100503. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100503 Cutler, D. (2020). How Will COVID-19 Affect the Health Care Economy? JAMA, 323(22), 2237. https://doi.org/10.1001/jama.2020.7308 Fitri, E. (2020). Analisis Sentimen Terhadap Aplikasi Ruangguru Menggunakan Algoritma Naive Bayes, Random Forest Dan Support Vector Machine. Jurnal Transformatika, 18(1), 71. https://doi.org/10.26623/transformatika.v18i1.2317 Ginting, Y. V. (2020). PENGGUNAAN APLIKASI RUANGGURU TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA SMA (Studi Korelasional Pengaruh Penggunaan Aplikasi Ruangguru terhadap Minat Belajar Siswa SMA Negeri 1 Berastagi). Universitas Sumatera Utara. Gio, P. U., & Caraka, R. E. (2018). Pedoman Dasar Mengolah Data dengan Program Aplikasi STATCAL. USUpress. Giovani, A. P., Ardiansyah, A., Haryanti, T., Kurniawati, L., & Gata, W. (2020). ANALISIS SENTIMEN APLIKASI RUANG GURU DI TWITTER MENGGUNAKAN ALGORITMA KLASIFIKASI. Jurnal Teknoinfo, 14(2), 115. https://doi.org/10.33365/jti.v14i2.679 Haris, C. A., WA, B. S., & Nasiri, A. (2019). PENERAPAN MODEL UTAUT2 UNTUK MENGEVALUASI APLIKASI RUANG GURU. JurTI (Jurnal Teknologi Informasi), 3(2), 192–199. Helmi, M. H., & Evanita, S. (2020). Does Smartphone Use, Ruangguru Application, and Learning Motivation Affect Learning Achievement in Economic Subjects? Proceedings of the 5th Padang International Conference On Economics Education, Economics, Business and Management, Accounting and Entrepreneurship (PICEEBA-5 2020). https://doi.org/10.2991/aebmr.k.201126.037 Lida, U. M., & Eliya, I. (2019). PERAN STARTUP DIGITAL “RUANGGURU” SEBAGAI METODE LONG DISTANCE LEARNING DALAM PEMBELAJARAN BAHASA. Jurnal Edulingua, 6(2), 5–16. Lubis, M. A., Syafrilianto, & Azizan, N. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Android Bagi Siswa SD/MI di Era Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Dan Workshop Akreditasi Sapto 4.0 “Penguatan Kelembagaan PGMI Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0,” 58–75. Octaviani, M. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Online Aplikasi Ruangguru Terhadap Minat Belajar Siswa. Universitas Serang Raya. Oyediran, W. O., Omoare, A. M., Owoyemi, M. A., Adejobi, A. O., & Fasasi, R. B. (2020). Prospects and limitations of e-learning application in private tertiary institutions amidst COVID-19 lockdown in Nigeria. Heliyon, 6(11), e05457. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05457 Rafique, G. M., Mahmood, K., Warraich, N. F., & Rehman, S. U. (2021). Readiness for Online Learning during COVID-19 pandemic: A survey of Pakistani LIS students. The Journal of Academic Librarianship, 47(3), 102346. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2021.102346 Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (5th ed.). FREE PRESS. Ruangguru. (2021). Tentang Ruangguru. Ruangguru.Com. Sari, Y. Y., Zulaiha, S., & Mulyono, H. (2020). The development of a digital application to promote parents’ involvement in character education at primary schools. Elementary Education Online, 19(4), 2564–2570. https://doi.org/10.17051/ilkonline.19.04.001 Sosial, A. J. I., Kebijakan, A., & Dasar, P. (2020). ISLAM DARI PERSPEKTIF PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU Asriana Harahap Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Tapanuli Pendahuluan. 5(1), 96–105. Suryandari, & Singgih, S. (2021). Video-based learning for “ learning from home ” solution in pandemic. Journal of Physics: Conference Series, 1760, 012011. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1760/1/012011 Yen, M.-Y., Yen, Y.-F., Chen, S.-Y., Lee, T.-I., Huang, G., Chan, T., Tung, T., Hsu, L., Chiu, T.-Y., Hsueh, P.-R., & King, C.-C. (2021). Learning from the past: Taiwan’s responses to COVID-19 versus SARS. International Journal of Infectious Diseases. https://doi.org/10.1016/j.ijid.2021.06.002




DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v1i2.4752

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




 

 ALAMAT JURNAL:

Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733

e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id 

 P-ISSN: 2797-4588      E-ISSN: 2797-2410

Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index 

 

     


Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah