THE EFFECT OF DEMONSTRATION LEARNING METHODS ON MATHEMATICS LEARNING ACHIEVEMENT OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Faza Tsaniya Putri (UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia)

Abstract


The purpose of this study was to elaborate the effect of demonstration learning methods on mathematics learning achievement of elementary school students. The research method used in this study is the Systematic Literature Review (SLR) method. The material point to be discussed is the demonstration method in influencing student achievement, because one of the factors that can increase student achievement is the selection of methods applied by teachers to learning. This demonstration method in learning involves an object using learning media to demonstrate a process or action, either directly or indirectly which aims to clarify concepts that are in accordance with the learning material so that students are more active in learning activities.

Full Text:

PDF

References


Aryani, D. (2019). Penggunaan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Materi Pokok Lagu-Lagu Daerah The Use of Demonstration Methods to Increase Students ’ Learning Achievement in the Main Subjects of Cultural Arts in Re. Jurnal Penelitian Pendidikan, 172–180.

Fince, Ramadhan, A., & Gagaramusu, Y. (2015). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Penyebab Benda Bergerak di Kelas I SD Kecil Pangi Kecamatan Parigi Utara Kabupaten Parigi Moutong. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1), 1–22.

Harahap, A. (2019). Gender Typing (Pada Anak Usia Sekolah Dasar). Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 4(1), 1. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.781

Harahap, A., & Harahap, M. F. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi Di Sekolah Dasar. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 97–107. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5626

HS, H., Fahreza, M., & Elpisah, E. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Demonstrasi dan Minat terhadap Prestasi Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3382–3392. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2613

Iman, Y., Asran, M., & Abdussamad. (2008). Penerapan Metode Penemuan dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(4)., 1–12.

Indirwan, I., Suarni, W., & Priyatmo, D. (2021). Pentingnya Self-Efficacy terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Sublimapsi, 2(1), 61. https://doi.org/10.36709/sublimapsi.v2i1.13055

Magnatis, U. (2019). UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS IV SD NEGERI 7 SUNGAILIAT MATA PELAJARAN MATEMATIKA TENTANG OPERASI HITUNG CAMPURAN MELALUI METODE DEMONSTRASI. Jurnal Profesional Akademisi Sekolah Dasar, 1(1), 20–28.

Mersianah, & Sapri, J. (2021). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN PERHATIAN DAN PRESTASI BELAJAR SISWA. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 11(2), 265–276. https://doi.org/10.31857/s013116462104007x

Nurkomaria. (2021). UPAYA MENINGKATAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA MATERI BANGUN RUANG SISI LENGKUNG MELALUI MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY PADA SISWA KELAS IX DI SMP NEGERI 70 JAKARTA. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA, 1(1), 76–85.

Sariningtyas, N. (2019). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV B SDN 01 PANDEAN KOTA MADIUN. Jurnal Edukasi Gemilang, 4(1), 40–47.

Simamora, T., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Faktor-Faktor Determinan Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 191. https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i2.3770

Sosial, A. J. I., Kebijakan, A., & Dasar, P. (2020). ISLAM DARI PERSPEKTIF PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU Asriana Harahap Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Tapanuli Pendahuluan. 5(1), 96–105.

Suharti, D. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Xi Smk Negeri 1 Balikpapan Tahun Pelajaran 2019 …. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Dan …, 1(1), 44–91.

Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi Tentang Prestasi Belajar Siswa Dalam Berbagai Aspek Dan Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.114




DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i2.7756

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

 

 ALAMAT JURNAL:

Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733

e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id 

 P-ISSN: 2797-4588      E-ISSN: 2797-2410

Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index 

 

     


Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah