MANFAAT MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA SISWA
Abstract
The writing of this article was written based on the lack of speaking skills of elementary school students who are less than optimal. The method used in writing this article is a qualitative method based on library research. The author examines the problem of language skills in students. Until now, students still feel unsure to express their opinions about the learning material they learn. When asked to speak in front of the class they tend to be shy, less expressive and mistaken about what they want to say. The findings of each article analyzed showed that the application of the jigsaw-type cooperative learning model had an influence on students' speaking skills. This is because the jigsaw model makes it easier for students to cooperate and exchange opinions with peers in preparing learning materials, the jigsaw model requires all students to equate mindset as the basis for delivery in discussion groups.
Keywords: Speeking Skills; Jigsaw; Cooperative Learning Model.
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Pada Mata Pelajaran Kimia di Madrasah Aliyah. Lantanida Journal, 5(1), 16.
Abdurahman, M. (2017). Pembelajaran Berbicara bagi Siswa dengan Hambatan Kecerdasan. Jassi Anakku, 18(1), 62–69.
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah. UNISSULA PRESS. https://doi.org/10.1016/j.cpc.2008.12.005
Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Budiati, R. R. (2017). Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini Berdasarkan Pada Penerapan Permainan Balok Gambar Di TK Pertiwi Kecamatan Rawalo Kabupaten Banyumas. In Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Bulan, I. Y. . (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6).
Chamalia, T. (2016). Peningkatan keterampilan berbicara dengan menggunakan model pembelajaran Numbered Head Together (NHT) dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VA SD N Keputran “A” Yogyakarta Tahun Ajaran 2016/2017. Universitas PGRI Yogyakarta, 1–6.
Fatimah, D., R, M., & Linarsih, A. (2022). Penerapan Metode Bercakap-Cakap dalam Mengembangkan Kemampuan Bahasa Lisan Anak Usiaa Dini. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 12(2), 409–419. https://doi.org/10.26418/jppk.v12i2.62218
Fauziah, S. (2018). Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Al-MUNZIR, 10(2), 298–319.
Hanum, F., Yoandra, R. M., Putri, Z. A., & Humaedi, S. (2022). Pentingnya Tingkat Kohesivitas Terhadap Kinerja Kelompok Forum Komunikasi Mahasiswa Kesejahteraan Sosial Regional Jawa Barat. Focus : Jurnal Pekerjaan Sosial, 5(1), 106. https://doi.org/10.24198/focus.v5i1.40390
Harahap, A. (2018). Education Thought of Ibnu Miskawaih. Sunan Kalijaga International Journal on Islamic Educational Research, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.14421/skijier.2017.2017.11-01
Harahap, A., & Harahap, M. F. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kegiatan Ekonomi Di Sekolah Dasar. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 97–107. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5626
Harahap, A., & Kahpi, M. L. (2021). Pendekatan Antropologis dalam Studi Islam Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan , PENDAHULUAN Agama merupakan bentuk wahyu yang memeberikan petunjuk kepada umat manusia dalam menyelesaikan berbagai persoalan kehidupan manusia . Agama akan memberikan. 07(1), 49–60.
Hayaturraiyan, H., & Harahap, A. (2022). Strategi Pembelajaran Di Pendidikan Dasar Kewarganagaraan Melalui Metode Active Learning Tipe Quiz Team. Dirasatul Ibtidaiyah, 2(1), 108–122. https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v2i1.5637
Junia, L. (2020). Problematika Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV di Wilayah Jawa. In repository uinjkt. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Krismasari Dewi, N. N., Kristiantari, M. . R., & Ganing, N. N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture Berbantuan Media Visual Terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Journal of Education Technology, 3(4), 278. https://doi.org/10.23887/jet.v3i4.22364
Lestari, M. N. (2018). Perbedaan nModel Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dan Tipe Jigsaw Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 19 Pematangsiantar Tahun 2017/2018. UIN Sumatera Utara Medan.
Lubis, N. A., & Harahap, H. (2016). Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal As-Salam, 1(1), 96–102.
Muthahar, S. M. C., & Fatonah, K. (2021). Strategi Guru dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara bagi Siswa Kelas VI di SDN Jatirangga II Bekasi. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 4.
Nani, & Hendriana, E. C. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SDN 12 Singkawang. Journal of Educational Review and Research, 2(1), 55. https://doi.org/10.26737/jerr.v2i1.1853
Nurlaela. (2019). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Peserta Didik Melalui Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Think Pair Share Materi Drama Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di SD Muhammadiyah Balangnipa. IAI Muhammadiyah Sinjai.
Oktiaditta, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Metode Show and Tell dengan Muatan Nilai Moral Islami Terhadap Keterampilan Berbicara Pada Siswa Kelas II MI Al-Islam Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Putra, D. S., & Hartati, S. C. Y. (2014). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW TERHADAP HASIL BELAJAR CHEST PASS PADA PERMAINAN BOLABASKET ( Studi pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 5 Sidoarjo ). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 02(03), 526–531.
Rahmasari, R. (2017). Pengaruh Penerapan Model Student Facilitator and Explaining terhadap Keterampilan Berbicara Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Wathoniyah Palembang. In eprints.radenfatah.ac.id. UIN Raden Fatah Palembang.
Resha Sapti Apriliani, Lusiana Rahmatiani, & Erwin Susanto. (2020). Penerapan Model Kooperatif Tipe Jigsaw Dalam Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Buana Ilmu, 5(1), 79–85. https://doi.org/10.36805/bi.v5i1.1216
Rimah, L. I. (2020). Metode Stand Up Ketegori: Strategi Pembelajaran Aktif untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 5(1), 104. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v4i2.1927
Rosita, I., & Leonard. (2015). Meningkatkan Kerja Sama Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i1.108
S, E. G., & Baskoro, E. P. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Teknik Team Games Tournament Dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Sub Materi Pokok Bilangan Bulat. Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 4(1), 113–125. https://doi.org/10.24235/eduma.v4i1.22
Sari, L. (2017). Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Think Pare Share Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V di MIN LHOKNGA Aceh Besar. In repository ar-raniry. UIN AR-RANIRY.
Sholihah, H. A., Koeswardani, N. F., & Fitriana, V. K. (2018). Metode Pembelajaran Jigsaw Dalam Meningkatkan Ketrampilan Komunikasi Siswa SMP. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 1(1), 160–167.
Sihombing, N. (2022). Prinsip-Prinsip Pembelajaran Bahasa Indonesia SD/MI. Al-Fathonah : Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 1(5), 564–577.
Sukarmini, N. N., Suharsono, N., & Sudarma, I. K. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dan Motivasi Berprestasi Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Kelas X Sma Negeri 1 Manggis. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Teknologi Pembelajaran, 6(2), 1–8.
Surastina, Rachmasisca, F. M. (2012). Hubungan Penguasaan Kosakata dengan Keterampilan Bercerita Siswa Kelas V SD Negeri 1 Tiuh Memon Kabupaten Tanggamus. Jurnal Kajian Bahasa Dan Sastra, 8–31.
Syafnidawaty. (2020). Model Pembelajaran Cooperatif Learning. Universitas Raharja.
Tri Noer Indri Octavia. (2022). Analisis Permasalahan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Wuryaningtyas, C. J. (2015). Peningkatan Keterampilan Berbicara Dengan Pendekatan Komunikatif-Integratif. Jurnal Penelitian, 19(1), 102–108.
Zurindayu, Y., Halidjah, S., & Asran, M. (2018). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Menggunakan Metode Pemodelan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(9), 1–9.
DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i1.7759
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ALAMAT JURNAL:
Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733
e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id
P-ISSN: 2797-4588 E-ISSN: 2797-2410
Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index
Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah