ANALISIS KEKELIRUAN SISWA SEKOLAH DASAR DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATEMATIKA
Abstract
This research began because of problems in elementary school students' learning outcomes in mathematics, especially in solving math word problems. One way that can be used to find out the cause of this is to analyze students' mistakes in solving math word problems and the factors that cause student mistakes and solutions to eliminate student mistakes in solving math word problems. The purpose of this study was to describe students' mistakes in solving math word problems. This research is included in the type of qualitative research using descriptive methods. Grade IV students of SD Negeri 200117 Padangsidimpuan were used as subjects in this study. Collecting data in this study using tests, interviews and documentation. Data analysis used is descriptive qualitative analysis. The results of the classical study found that the average percentage of the total number of students who answered correctly was still relatively lower when compared to the average percentage of the total number of students who answered incorrectly. This indicates that there are still many students who are confused or unable to solve math word problems correctly, as evidenced by the percentage of correct answers, which is an average of 46.67% in the sufficient category, while the average total percentage of students who answered incorrectly is higher. that is equal to 53.33%.
Keywords: Error Analysis; Story Problems; Mathematics.
Full Text:
PDFReferences
Anggari, R. S., & Rufiana, I. S. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memecahkan Masalah Pada Soal Cerita Materi Bangun Datar Ditinjau Dari Minat Belajar. Jurnal EDUPEDIA. Vol. 4, No. 2, Halaman 113-123.
Aminah dan Kurniawati. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau dari Gender. Mataram: Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika. Vol.2 No.2 p-ISSN 2597-7512.
Ariani, N. M. D., Candiasa, I. M., Kom, M. I., & Marhaeni, A. N. (2014). Pengaruh Implementasi Open-Ended Problem Dalam Pembelajaran Matematika Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dengan Pengendalian Kemampuan Penalaran Abstrak. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia. Vol. 4, No. 1.
Ariyana, I. K. S., & Suastika, I. N. (2022). Model Pembelajaran CIRC (Cooperative Integrated Reading And Composition) Sebagai Salah Satu Strategi Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi. Vol. 22, No. 1.
Badriyah, N., Sukamto dan Subekti, E.E. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Pecahan Kelas III SDN Lamper Tengah 02. Pedagogik Jurnal Pendidikan. Vol. 15, No. 1, Halaman 10-15.
Bernard, M. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Penalaran Serta Disposisi Matematik Siswa SMK dengan Pendekatan Kontekstual Melalui Game Adobe Flash CS 4.0. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 4(2), 197–222.
Fitri, A. (2016). Penerapan Pendekatan Pemecahan Masalah Matematika Dengan Media Presentasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Sekolah Dasar, Vol.1, No.1.
Handayani, Z. H. (2017). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika. Jurnal Semnastika Unimed. Vol. 9, No. 6.
Kartikasari, Respina. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Siswa SMP. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Komalasari, M. D., & Wihaskoro, A. M. (2016). Pembelajaran Matematikarealistik Yang Terintegrasi Nilai Karakter dan Kearifan Lokal untuk Siswasd. Proceeding Seminar Nasional Pgsd Upy dengan Tema Modelpembelajaran Inovatif Berbasis Kearifan Lokal Untuk Mewujudkanpendidikan Karakter Berkualitas.
Mustofa, R., Anif, S., dan Muhibbin. (2022). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol. 6, No. 3. Halaman 3492 – 3502.
Nugroho, R. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal cerita Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Pemecahan Masalah Polya. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nurajizah, S., & Fitriani, N. (2020). Analisis Kesulitan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Pembelajaran Matematika Kelas VII. Maju: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Vol. 7, No.1.
Rahmawati, N., & Maryono, M. (2018). Pemecahan Masalah Matematika Bentuk Soal Cerita Berdasarkan Model Polya Pada Siswa Kelas VIII MTs Materi Pokok SPLDV. Jurnal Tadris Matematika, Vol. 1, No,1. Halaman.23-34
Riskayani, Nasrun dan Ernawati. (2022). Analisis Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Materi Bangun Datar Pada Siswa Makassar. Jurnal Guru Membangun. Vol 41, No.2.
Sari, Y. P., Kamid, K., & Rusdi, M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK Terhadap Pembelajaran Trigonometri Secara Online Berbantuan Android Ditinjau Dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 58–68.
Sagita, M., & Kania, N. (2019). Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (1), 570-576.
Simbolon, H., dkk. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Bangun Datar SD Negeri 7 Langsa. Journal Of Basic Education Studies, Vol. 2, No.1..
Siswandi, dkk. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Kontekstual pada Materi Segiempat Berdasarkan Analisis Newman Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. Vol. 4, No.7.
Sulastri, S., Marwan, M., & Duskri, M. (2017). Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. Beta: jurnal tadris matematika. Vol. 10, No. 1. Halaman. 51-69.
Sulistyorini, S., & Setyaningsih, N. (2016). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Soal Cerita Matematika pada Siswa SMP Kelas VII di SMPN 2 Gatak Sukoharjo. Doctoral Dissertation. Universitas Muhammadiyah Surakarta
Sundayana, Rostina. (2013). Media Pembelajaran Matematika (untuk guru, calon guru, orang tua, dan para pecinta matematika). Bandung: Alfabeta.
Utari, D.R., Wardana, M.Y.S., dan Damayanti, A.T. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol. 3, No. 4, pp. 545-552.
Vaughn, Sharon., dkk. (2013). Teaching Students Who Are Exceptional, Diverse, and at Risk in the General Education Classroom. New York: Pearson.
DOI: https://doi.org/10.24952/ibtidaiyah.v3i1.8342
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ALAMAT JURNAL:
Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 22733
e-mail: dirasatulibtidaiyah@uinsyahada.ac.id
P-ISSN: 2797-4588 E-ISSN: 2797-2410
Web journal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/IBTIDAIYAH/index
Statistic Of Dirasatul Ibtidaiyah