Pengaruh Kesiapan Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi pada Siswa Kelas X IPS SMA Negeri 1 Batang Angkola

Erlina Sari (Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, Indonesia)
Mariyatul Kubtiyah Ritonga (Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, Indonesia)

Abstract


This study aims to prove is there a significant influence between learning readiness and learning motivation simultaneously and partially on the learning outcomes of the student economics in class X SMA Negeri 1 Batang Angkola. The method used is descriptive method. Data collections technique using questionnaries and documentation. The data analysis technique used is simple and multiple linier regression test with the help of SPSS version 26.00. the results obtained prove that Fhitung is 9,479 with a value sig 0,001 while the Ftabel value at the 95% (α = 0,05) is 3,28. Therefore, in both calculation, i.e F hitung > F tabel (9,479 > 3,28) and value sig(0,001 < 0,05) shows that there is a simultaneous and partial effect of learning readiness and learning motivation on the learning outcomes of economic subjects in class X IPS SMA N 1 Batang Angkola. This means that the better students learning readiness and the higher the motivation to learn, the higher the learning outcomes achieved. Learning readiness and learning motivation are learning principle that can affect student learning outcomes. With good learning readiness and followed by high learning motivation it will produce good learning outcomes. Motivation will form awareness and good learning readiness causing studens to learn actively

Keywords


learning readiness, learning motivation and learning outcomes of economic subjects

Full Text:

PDF [INDONESIA]

References


Akdon. (2010). Aplikasi Statistika dan Metode Penelitian Untuk Administrasi Pendidikan. Bandung: Dewa Ruci

Algifari, (2000). Analisis Regresi Teori Kasus dan Solusi. Yogyakarta: PT BPEE

Ali, Mohammad. (1993). Penelitian Kependidikan, Prosedur dan Strategi. Bandung: Angkasa

Andriyani, J. (2020). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 86–98. https://doi.org/10.22373/taujih.v3i1.7235

Anni, Chatarina Tri. (2004). Psikologi Belajar. Semarang: UPT UNNES Press

Arikunto, Suharsimi. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Budiningsih, Asri. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Darsono. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press

Dimyati dan Mudjiono. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Pendidikan Menengah Umum

Djamarah, Syaiful Bahri. (2002). Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Ghozali, Imam. (2005). Analisis Multivariate degan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP

Hadi, Sutrisno. (2000). Analisis Regresi. Yogyakarta: Andi Offset

Hamalik, Oemar. (2003). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara

Iskandar Putong. (2010). Economi Pengantar Mikro dan Makro. Jakarta: Mitra Wacana Media

Kurniawati, K., & Zulfiati, Z. (2018). Evaluasi Program Pembelajaran Sejarah Terintegrasi dalam Mata Pelajaran IPS di SMPN 4 Kota Bekasi. Jurnal Pendidikan Sejarah, 7(1), 1–28. https://doi.org/10.21009/JPS.071.01

Misbahuddin dan Ikbal Hasan. (2013). Analisis Data Penelitian Dengan Statistik. Jakarta: Bumi Aksara

Mulyaningsih, M. (2020). Transformasi Kearifan Lokal Sebagai Modal Sosial Dalam Mengatasi Persoalan Kehidupan Masyarakat Daerah Perbatasan Pada Menghadapi Asia Future Shock Tahun 2020 (Hasil Kolaborasi Penelitian Daerah Komplek Dan Perkotaan). Jurnal Sekretaris dan Administrasi Bisnis, 4(2), 105–115. https://doi.org/10.31104/jsab.v4i2.150

Nasution, S. (2004). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Nofiana, M. (2017). Profil Kemampuan Literasi Sains Siswa SMP di Kota Purwokerto Ditinjau dari Aspek Konten, Proses, dan Konteks Sains. JSSH (Jurnal Sains Sosial Dan Humaniora), 1(2), 77–84. https://doi.org/10.30595/jssh.v1i2.1682

Poerwadarminto. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Depdikbud

Purwanto, Ngalim. (2008). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Riyanto, Yatim. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran. Sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Kencana: Kharisma Putra Utama

Sardiman, AM. (2001). Interaksi dan Motivasi dalam Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Soemanto, Wasty. (2003). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Sudjana, Nana. (2011). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Sinar Baru Algensindo

Sugandi, Ahmad. (2007). Teori Pembelajaran.Semarang: UPT MKK. Universitas Negeri Semarang

Sugiyono. (2002). Statistik untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta Soemanto

________. (2008). Metode Penelitian Administrasi. Bandung: CV. Alfabeta

Sukardi. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Sulistyo. (2010). Teori Ekonomi Makro. Jakarta: Universitas Terbuka

Syafrizal Helmi Situmorang, Doli M. Ja’far Dalimunthe, Iskandar Muda, Muslich Lutfi, Syahyunan. (2008). Analisis Data Penelitian (Menggunakan Program SPSS. USU Press

Syah, Muhibbin. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendidikana Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Thabrani, Hasbullah. (1994). Rahasia Sukses Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Thursan, Hakim (2008). Belajar Secara Efektif, Jakarta: Puspa Swara

Wasty. (1998). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta

Zaman, N., Syafrizal, S., Chaerul, M., Purba, S., Bachtiar, E., Simarmata, H. M. P., Basmar, E., Sudarmanto, E., Koesriwulandari, K., & Hastuti, P. (2021). Sumber Daya dan Kesejahteraan Masyarakat. Yayasan Kita Menulis. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=bKIjEAAAQBAJ




DOI: https://doi.org/10.24952/tazkir.v7i2.4415

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Tazkir : Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Institute for Research and Community Services; Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia.
Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022
e-mail: lppm@uinsyahada.ac.id

 

Free counters!

View My Stats