Strategi Komunikasi Pusat Moderasi Beragama Dalam Menyebarluaskan Nilai- nilai Islam Moderat Pada Mahasiswa UIN Raden Intan Lampung
Abstract
This study investigates the effective strategies employed by the Religious Moderation Center (RMC) at UIN Raden Intan Lampung to foster religious moderation among university members, and assesses the institutional contribution of RMC in cultivating a tolerant and inclusive academic culture. Using a descriptive qualitative approach, data were gathered through interviews, participatory observation, digital surveys, and program documentation. The findings reveal that RMC applies a hybrid communication strategy, combining interpersonal, digital, and institutional approaches. Key programs such as Training of Trainers, the #KampusTanpaBenci digital campaign, and moderation camps have proven effective in enhancing students’ understanding, engagement, and moderate behavior. Survey results indicate significant improvements in students’ perceptions and abilities to produce and identify moderate digital content. The main challenges include internal resistance and digital literacy gaps, addressed through peer-to-peer mentoring and targeted training. This research demonstrates that the RMC model at UIN Raden Intan Lampung can serve as a replicable blueprint for promoting religious moderation in higher education, supporting the development of an inclusive and resilient campus environment in the digital era.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
admin3. (2022, Juni 21). Rakor KKN Lintas Nusantara: KKN Moderasi Beragama di Papua Jadi Pembelajaran Untuk Mahasiswa Indonesia. Diambil 4 Mei 2025, dari IAIN Fattahul Muluk Papua website: https://iainfmpapua.ac.id/rakor-kkn-lintas-nusantara-kkn-di-papua-jadi-pembelajaran-untuk-mahasiswa-indonesia/
Afwadzi, B., Sumbulah, U., Ali, N., & Qudsy, S. Z. (2024). Religious moderation of Islamic university students in Indonesia: Reception of religious texts. HTS Teologiese Studies / Theological Studies, 80(1), 9. https://doi.org/10.4102/hts.v80i1.9369
Agusta, E. S. (2024). Pemanfaatan Literasi Digital Keagamaan Dalam Menumbuhkan Sikap Moderasi Beragama Siswa. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.54124/jlmp.v21i1.125
Anggraini, M., & Putri, W. A. (2023). Analisis Kebijakan Pemerintah Dalam Mendorong Praktik Moderasi Beragama Di Masyarakat Indonesia | Anggraini | Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. Diambil 4 Mei 2025, dari http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/article/view/10776
Anwar, S., & Romli, U. (2022). Persepsi Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum Di Indonesia Tentang Moderasi Beragama – Penelitian Penguatan Kompetensi Tahun 2022 – Ipai Upi. Diambil 4 Mei 2025, dari https://ipai.upi.edu/persepsi-mahasiswa-perguruan-tinggi-umum-di-indonesia-tentang-moderasi-beragama-penelitian-penguatan-kompetensi-tahun-2022/
Dewindah, D. (2019a). Menakar Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi. Diambil 4 Mei 2025, dari Https://balitbangdiklat.kemenag.go.id/berita/menakar-moderasi-beragama-di-perguruan-tinggi website: https://balitbangdiklat.kemenag.go.id/berita/menakar-moderasi-beragama-di-perguruan-tinggi
Dewindah, D. (2019b). Menakar Moderasi Beragama di Perguruan Tinggi. Diambil 4 Mei 2025, dari Https://balitbangdiklat.kemenag.go.id/berita/menakar-moderasi-beragama-di-perguruan-tinggi website: https://balitbangdiklat.kemenag.go.id/berita/menakar-moderasi-beragama-di-perguruan-tinggi
Fajar, F. (2021). Kakanwil: Moderasi Beragama Merupakan Amanat Dari RPJMN Tahun 2020 – 2024. Diambil 4 Mei 2025, dari Https://dki.kemenag.go.id website: https://dki.kemenag.go.id/berita/kakanwil-moderasi-beragama-merupakan-amanat-dari-rpjmn-tahun-2020-2024-W196k
Hadi, S. S., Bambang Saiful Ma’rif, & Parihat Kamil. (2021). Pengaruh Desain Komunikasi Visual Akun Instagram Bantu Dakwah terhadap Perilaku Beragama Pengikut. Bandung Conference Series: Islamic Broadcast Communication, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.29313/bcsibc.v1i1.86
Hafizh, M. A. (2024). Strategi Komunikasi dalam Penguatan Nilai Moderasi Beragama Di Sekolah (Studi Perbandingan antara Madrasah Aliyah Laboratorium Jambi dan Sekolah Menengah Swasta Yayasan Pendidikan Buddhis Sari Putra Caka Maha Jaya Jambi dan SMA Xavarius 2 Jambi).
Hidayah, I. (2023). Navigasi Ruang Digital: Peran Guru dalam Kampanye Moderasi Beragama melalui Media Sosial.
Intan, U. R. (2023). UIN Raden Intan Lampung Satu-satunya PTKN Penerima Penghargaan Paling Responsif dalam Penguatan Moderasi Beragama. Diambil 4 Mei 2025, dari Https://pendis.kemenag.go.id website: https://pendis.kemenag.go.id/kampus/uin-raden-intan-lampung-satu-satunya-ptkn-penerima-penghargaan-paling-responsif-dalam-penguatan-moderasi-beragama
Jemadu, L. (2021). Video Edukasi di YouTube Makin Banyak Ditonton Pengguna Indonesia. Diambil 4 Mei 2025, dari Suara.com website: https://www.suara.com/tekno/2021/07/14/203638/video-edukasi-di-youtube-makin-banyak-ditonton-pengguna-indonesia
kontributor, kontrobutor. (2023). UIN Raden Intan Lampung Satu-satunya PTKN Penerima Penghargaan Paling Responsif dalam Penguatan Moderasi Beragama. Diambil 4 Mei 2025, dari Https://pendis.kemenag.go.id website: https://pendis.kemenag.go.id/kampus/uin-raden-intan-lampung-satu-satunya-ptkn-penerima-penghargaan-paling-responsif-dalam-penguatan-moderasi-beragama
Mazrieva, E. (2018, April 30). Temuan BIN 39% Mahasiswa Terpapar Radikalisme, Dinilai Harus Ditanggapi Serius. Diambil 4 Mei 2025, dari VOA Indonesia website: https://www.voaindonesia.com/a/temuan-bin-39-mahasiswa-terpapar-radikalisme-dinilai-harus-ditanggapi-serius-/4370366.html
Moch. Syihabudin Nuha, Hidayah, N., & Wahyuni, F. (2024). Model Pelatihan Peer-Counseling Pada Mahasiswa: Tinjauan Literatur Sistematis. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 818–840. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i2.5695
Musfah, J. (2019). Radikalisme dan Pendidikan Multikultural | Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta Website Resmi. Diambil 4 Mei 2025, dari https://uinjkt.ac.id/index.php/id/radikalisme-dan-pendidikan-multikultural
Nudin, M. F., & Bustomi, A. A. (2024). Efektivitas Metode Role Playing Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pai Di Sma Sabiluth Thayyib Kota Pasuruan. Jurnal Pendidikan Islam, 13(2).
Oleh, D., & Nada, N. Q. (2023). Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Ilmu Tarbiyah Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta 2023.
Pratama, T. A., & Harahap, N. (2024). Peran Komunikasi Interkultural dalam Penguatan Moderasi Beragama Pada Masyarakat Kota Medan (Analisis FKUB di Medan). Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika dan Komunikasi, 5(2), 2081–2095. https://doi.org/10.35870/jimik.v5i2.819
Putri, T. C., Gisela, E. S., Alyshia, D. N., Otnel, V., & Oloan, R. (2024). Peran Media Sosial Dalam Pemahaman Moderasi Beragama Di Kalangan Generasi Muda.
Rambe, T., Mawardi, & Mayasari, S. (2023). Rumah Moderasi Beragama di PTKIN: Potret Kebijakan dan Strategi Mewujudkan Beragama Moderat di Perguruan Tinggi | Rambe | Abrahamic Religions: Jurnal Studi Agama-Agama. Diambil 4 Mei 2025, dari https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/abrahamic/article/view/19826/0
Roza, Y. M., Yoliadi, D. N., & Hidayat, W. (2024). Penguatan Moderasi Beragama dengan Pendekatan Dakwah Digital pada Pemuda Pelopor Kota Payakumbuh (P2KP). Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial dan Budaya, 6(2), 124. https://doi.org/10.31958/istinarah.v6i2.13631
SAIZU, U. (2024). UIN SAIZU. Diambil 4 Mei 2025, dari https://uinsaizu.ac.id/bentuk-rekognisi-menteri-agama-uin-saizu-raih-penghargaan-ptkin-aktif-program-rumah-moderasi-beragama-1393
Santoso, A. G., Qorri ’Aina, M., Maknun, M. L., Muzayanah, U., & Noviani, N. L. (2024). Pengukuran Sikap dan Pemahaman Moderasi Beragama Penyuluh dan Guru. Dialog, 47(2), 187–200. https://doi.org/10.47655/dialog.v47i2.989
Toha, M., & Umisara, E. (2022). Respon Mahasiswa terhadap Aplikasi Tiktok Sebagai Salah Satu Media Pengembangan Media Pembelajaran di Universitas Kabupaten Brebes. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5607–5616. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3331
Wulansari, F., & Kiftiyah, A. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Dan Moderasi Agama Sebagai Upaya Menangkal Gerakan Radikal di Indonesia. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 4(1), 91–104. https://doi.org/10.52738/pjk.v4i1.158
DOI: https://doi.org/10.24952/tadbir.v7i1.15467
Refbacks
- There are currently no refbacks.
View My Stats