Praktik Komunikasi Massa Komisi Pemilihan Umum Kabupaten Kediri dalam Sosialisasi Pemilu 2024

Ellyda Retpitasari (Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia)
M. Ilham Aditya Pratama (Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia)
Imas Condro Kinasih (Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia)
Irva Rahma Devi (Institut Agama Islam Negeri Kediri, Indonesia)

Abstract


The Democratic Party in Indonesia, often the spread of hoaxes occurs especially in the mass media, this affects people's perceptions of elections and candidates who are contesting the election. Media is an important element in political communication and socialization, which can influence a person's political attitude. The media can influence the attitudes of novice voters and first-time voters. The purpose of this research is to examine the mass communication of the General Election Commission in the implementation of a clean democracy, especially for novice voters, and can be more responsible for actively participating in the implementation of future elections. This research uses qualitative research through observation, interviews and documentation at the Kediri Regency General Election Commission. The results of this study refer to mass communication which is the most important thing in disseminating election information, the efficiency of its dissemination must also use the right media. Communicator experts use media quickly and periodically that expand messages to inform, influence, or spur change. All of that becomes effective election socialization, but it must be under intensive supervision so that there is no misunderstanding in the delivery of information.


Full Text:

PDF

References


Afriza, A., & Adisantoso, J. (2018). Metode Klasifikasi Rocchio untuk Analisis Hoax. Jurnal Ilmu Komputer Dan Agri-Informatika, 5(1), 1. https://doi.org/10.29244/jika.5.1.1-10

Anwar Arifin. (2011). Komunikasi Politik: Filsafat, Paradigma, Teori, Tujuan, Strategi dan Komunikasi Politik Indonesia. Yogyakarta : Graha Ilmu.

Budiarjo, Miriam. (2009). Dasar-Dasar Ilmu Politik. Jakarta:Gramedia Pustaka Utama.

C, B., J., & S, M., J. (2010). Myfacetube politics: Social networking web sites and political engagement of young adults. Social Science Computer Review, 28(1).

Cangara, H. (2016). Komunikasi Politik, Konsep, Teori, dan Strategi. Rajawali Pers.

D, W., G. (2022). Efektivitas Sosialisasi Pemilu dalam Rangka Meningkatkan Partisipasi Politik Masyarakat di KPU Kota Sorong Provinsi Papua Barat. IPDN.

Dwi Haryono. (n.d.). Strategi KPU dalam Meningkatkan Partisipasi Pemilih pada Pemilihan Walikota dan Wakil Walikota Samarinda Tahun 2015. Samarinda.

Eva Zinreich. (2023). Mass Communication: Understanding the Power Of Media In Today’s World. 13:03.

M., B. (1999). Making the Case for Civic Education: Where We Stand at the End of the 20 th Century. Calabasas: Center for Civic Education. Center for Civic Education.

M.D, R., H., Y., & Nurmalisa, Y. (2016). Peranan KPU dalam sosialisasi pemilukada kepada penyandang disabilitas di kota Bandar lampung. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(1).

Meleong, L. J. (n.d.). “Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya, 2008.

Munir, Sirajul. (2016). Peningkatan Partisipasi Masyarakat (Analisis dalam Pemilihan Kepala Daerah di Kabupaten Sumenep Tahun 2015). UIN Suanan Kalijaga.

Nielsen, Rasmus Kleis. (2016). News Media, Search Engines and Social Networking Sites As Variaties Of Online Gatekeepers. Routledge.

Prihatmoko Joko dan Moesafa. (2008). Menangg Pemilu di Tengah Oligarki Partai. Yogyakarta : Penerbit Pustaka Belajar.

Putra, A. D. T. (2016). INOVASI MODEL SOSIALISASI PERAN SERTA MASYARAKAT DALAM PEMILU. Jurnal Wacana Politik, 1(2). https://doi.org/10.24198/jwp.v1i2.11056

Rahman, Arifin. (2002). Sistem Politik Indonesia dalam Perspektif Struktural Fungsional. Surabaya, Penerbit SIC.

Ramadhanil Fadli. (2004). Desain Partisipasi Masyarakat Dalam Pemantauan Pemilu, Kemitraan Partnership. Jakarta.

Rush, Michael, dan Philip Althoff. (2003). Pengantar Sosiologi Politik. Jakarta, PT Raja Garafindo Persada.

S., R. (2010). Memahami Politik. Gramedia Widia Sarana Indonesia.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung:Alfabeta, h.124.

Surbakti Ramlan. (2010). Memahami Ilmu Politik. Jakarta, PT. Grasindo.

Wardani, Sri Bud Eko. (2014). Sosialisasi dan Partisipasi dalam Pemilu di Indonesia: Antara Regulitas, cara dan substansi.

Y., M. (2018). Analisis Peran Komisi Pemilihan Umum (KPU) Menumbuhkan Partisipasi Politik Bagi Pemilih Pemula di Kecamatan Pontianak Barat. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2(1).

Yanto. (2014). Strategi Kampanye Politik Calon Anggota Legislatif Incumbent Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Dalam Menghadapi Pemilu Legislatif 2014 (Studi Kasus Partai Golkar Di Kabupaten Muko muko). . . Jurnal Professional FIS UNIVED, 1(2).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dikelola dan Diterbitkan oleh:

PROGRAM STUDI KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM

PASCASARJANA PROGRAM MAGISTER

UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SYEKH ALI HASAN AHMAD ADDARY PADANGSIDIMPUAN

Jln. T. Rizal Nurdin KM4,5 Sihitang, Kota Padangsidimpuan, Provinsi Sumatera Utara, Indonesia

Email: ittishol@uinsyahada.ac.id