Curriculum Concepts and Theories from the Perspective of Islamic Education
Abstract
Islamic education curriculum is a design or study program related to Islamic Religious Education materials or lessons, learning process objectives, methods and approaches and evaluation forms. The research method in this research is library research through collecting data from books and articles related to the Concept and Theory of Islamic Education Curriculum, using descriptive analysis. The curriculum as an educational design, has a central position, determining educational activities and outcomes. Its preparation requires a strong foundation, based on the results of deep thought and research. A weak curriculum will produce weak humans as well. The Islamic education curriculum is Islamic education materials in the form of activities, knowledge and experiences that are deliberately and systematically given to students in order to achieve the goals of Islamic education. The Islamic education curriculum includes three very important issues, namely: the problem of faith (aqidah), the problem of Islam (shari'ah), and the problem of ihsan (morals). The curriculum as an educational design, has a central position, determining educational activities and results. Its preparation requires a strong foundation, based on the results of in-depth thinking and research.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akrim. Buku Ajar Pengembangan Kurikulum PAI. Medan: UMSU Press, 2023.
Aminuddin, Luthfi Hadi. “Integrasi Ilmu Dan Agama: Studi Atas Paradigma Integratif-Interkonektif,” dalam Kodifikasia 4. No. 1 (2010.
Arief, Armai. Pengantar Ilmu Pendidikan dan Metodoologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press, 2002.
Arifin, Zainal. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.
Aris. Ilmu Pendidikan Islam. Cirebon: Yayasan Wiyata Bestari Samasta, 2022.
Asfiati. Visualisasi dan Virtualisasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Versi Program Merdeka Belajar dalam Tiga Era (Revolusi Industri 5.0, Era Pandemi Covid-19 dan Era New Normal). Jakarta: Prenada Media, 2020.
-------. Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berorientasi pada Pengembangan Kurikulum 2013 Memadupadankan Panggilan Jiwa, Teori dan Skill Teaching Melalui Pemanfaatan Micro Teaching. Bandung: Citapustaka Media, 2014.
-------. Pendekatan Humanis dalam Pengembangan Kurikulum. Medan: Perdana Mulya Sarana, 2016.
-------. Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dilengkapi dengan Suplemen Kurikulum Versi Taksonomi Bloom. Medan: Gema Ihsani, 2015.
Daradjat, Zakiah. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta, Bumi Aksara, 2000.
Fadlillah, M. “Aliran Progersivisme dlam Pendidikan Islam di Indonesia”, dalam Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran Vol. 5 No. 1 Januari 2017.
Fauzan. Kurikulum dan Pembelajaran. Ciputat: GP Press, 2016.
Fauzi, Muhamad. Pengantar Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Palembang: UIN Raden Fatah Press, 2023.
Fatimah, Elva Siti. “Konsep Kurikulum Pendidikan dalam Persepsi Islam” dalam Konsep Kurikulum dan Pendidikan Islam. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara, 2023.
Hamalik, Oemar. Pendekatan Baru Strategi Belajar Mengajar Berdasarkan CBSA. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2003.
Hamdan. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI): Teori dan Praktek. Banjarmasin: IAIN Antasari Press, 2014.
Hasyim, Farid. Kurikulum Pendidikan Agama Islam Filosofi Pengembangan Kurikulum Transformatif Antara KTSP dan Kurikulum 2013. Malang: Madani, 2015.
Jasin, Anwar. “Pengembangan Standar Profesional Guru dalam Rangka Peningkatan Mutu Sumber Daya Manusia,” dalam M. Dawam Rahajo, (ed.), Keluar dari Kemeut Pendidikan Nasional: Menjawab Tantangan Kualitas Sumber Daya Manusia Abad (SDM) 21. Jakarta: Intermasa, 1997.
Langgulung, Hasan. Asas-asas Pendidikan Islam. Jakarta: al-Husa Zikra, 2000.
Majid, Abdul. Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep dan Implementasi Kurikulum 2004. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004.
Marliana. “Anatomi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah” dalam Dinamika Ilmu, Vol. 13 No. 2, Desember 2013.
Maryanto, A. Kurikulum Lintas Bidang Studi Buku Pegangan untuk Guru. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 1994.
Mastuhu. Memberdayakan Sistem Pendidikan Islam. Jakarta: Logos, 1999.
Masykur, R. Teori dan Telaah Pengembangan Kurikulum. Bandar Lampung: Aura, 20
Muhammad. Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Mataram: Sanabil, 2019.
Muhaimin dan Abd. Mujib. Pemikiran Pendidikan Islam; Kajian Filosofik dan Kerangka Dasar Operasionalnya. Bandung: Trigenda Karya, 1993.
Mujtahid. Pengembangan Profesi Guru. Malang: UIN Maliki Press, 2011.
-------. Kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI). t.tp: t.p, 2011.
Nasution, S. Asas-asas Kurikulum. Jakarta: Bumi Aksara, 1994.
Nata, Abuddin. Filsafat Pendidikan Islam (Edisi Baru). Jakarta: Gaya Media Pratama, 2005.
-------. Filsafat Pendidikan Islam 1. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.
Neufeldt, Victoria dan David B. Guralnik. Webster’s New World Dictionary of American English. New York: Prentice Hall, 1989.
Noorzanah. “Konsep Kurikulum dalam Pendidikan Agama Islam”, dalam Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, Volume 15 No. 28 Oktober 2017.
Nurdin, Syafruddin dan M. Basyiruddin Usman. Guru Profesional & Implementasi Kurikulum. Ciputat Pers, 2002.
Nurkancana, Wayan & P.P.N. Sumartana. Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional, 1986.
Rusman. Manajemen Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2009.
Sagala, Syaiful. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Pembuka Ruang Kreativitas, Inovasi dan Pemberdayaan Potensi Sekolah dalam Sistem Otonomi Sekolah. Bandung: Alfabeta, 2007.
Soulisa, Irwan, et.al. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada, 2022.
Subandijah. Pengembangan dan Inovasi Kurikulum. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1993.
Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2002.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D). Bandung: Alfabeta, 2016.
Undang-Undang Repubik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional pasal 1 ayat 1.
Widodo, Hendro. Pembangan Kurikulum PAI. Yogyakarta: UAD Press, 2023.
DOI: https://doi.org/10.24952/multidisipliner.v11i2.13418
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Anjar Mahmaudin Nst, Sri Murhayati, Zaitun
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
View My Stats
Editorial Office:
Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan;
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.
Phone: (+62) 634 22080 Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: studimultidisipliner01@gmail.com
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.