BRAND PROTECTION FOR MSMES IN ENCOURAGING ECONOMIC GROWTH IN INDONESIA

Robi Rendra Tribuana (Universitas Pertiba, Indonesia)
Riyani Fitri Lubis (IAIN Syaikh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung, Indonesia)

Abstract


This research seeks to analyze the significance of brand protection for Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in encouraging economic growth in Indonesia. Through a normative juridical approach, this research identifies brand protection as the key to strengthening the position of MSMEs in a competitive market. By providing adequate brand protection, MSMEs can build reputation, increase competitiveness, and expand access to markets and financial resources. However, challenges such as a lack of understanding about brand protection, the complexity of the registration process, and high costs need to be overcome through educational approaches, process simplification, and incentives for MSMEs. Thus, brand protection will not only provide direct benefits for MSMEs but will also contribute to inclusive and sustainable economic growth in Indonesia.



Keywords


Brand Protection, MSMEs, Economic Growth

Full Text:

PDF

References


AMH. (2023, Agustus 12). Banyak Pelaku UMKM Belum Melindungi Merek Dagang. Retrieved from Direktorat Jenderal Kekayaan Intelektual Kementrian Hukum & HAM RI: https://www.dgip.go.id/artikel/detail-artikel/banyak-pelaku-umkm-belum-melindungi-merek-dagang?kategori=agenda-ki

Balqis, W. G. (2021). "Perlindungan Merek sebagai Hak Kekayaan Intelektual: Studi di Kota Semarang, Indonesia.". Journal of Judicial Review Vol. 23, No.1, 41-56.

Berlianty, T. (2017). "Pendaftaran Merek Produk Usaha Mikro Kecil dan Menengah untuk Memperkuat Daya Saing Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asia.". Sasi Vol. 23, No.1, 19-26.

Bowo, F. A. (2022). "Peran E-Commerce dan Strategi Promosi Ditinjau dari Kebijakan Klustering UMKM di Era Digital.". Jurnal Perspektif-Jayabaya Journal of Public Administration Vol. 22, No.1, 59-74.

Disemadi, D. S. (2023). Perlindungan Merek Produk UMKM: Konstruksi Hukum & Peran Pemerintah. Jurnal Yustisiabel Vol. 7, No. 1 , 65-87.

Indrawati, S. &. (2020). Upaya Peningkatan Kesadaran Hukum Perlindungan Produk UMKM di Kabupaten Kebumen Melalui Pendaftaran Merek. Surya Abdimas Vol. 4, No. 2, 37-43.

Junaidi, M. (2023, Juli 15). UMKM Hebat, Perekonomian Nasional Meningkat. Retrieved from djpb.kemenkeu.go.id: https://djpb.kemenkeu.go.id/portal/id/berita/lainnya/opini/4133-umkm-hebat,-perekonomian-nasional-meningkat.html

Musran Munizu, e. a. (2023). UMKM: Peran Pemerintah dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM di Indonesia. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Ramadhani, Tasya. (2022). "Perlindungan Hukum terhadap Produk Usaha Mikro Kecil dan Menengah Terkait Merek yang Tidak Terdaftar di Indonesia", Indonesia Journal of Law and Social Polotical Governance, Vol 2 No. 1, 86 - 107.

Rasa, Ni Gemuh Ayu Made . (2023). Pentingnya Kemasan dalam Pemasaran Produk. . Surabaya: SCOPINDO MEDIA PUSTAKA.

Santoso, W. G. (2020). Arti Penting Perlindungan Merek Terdaftar Bagi Komunitas Penghasil Produk Ekonomi Kreatif. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia Vol. 2, No. 2, 205-221.

Satya, Y. S. (2014). Strategi Pengembangan Merk Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Jurnal Ekonomi & Kebijakan Publik, Vol. 4 No. 1, 89-101.

Supolo, d. D. (2022). "Peran Pemerintah Daerah dalam Rangka Perlindungan Hukum Merek Bagi Industri Kreatif UKM di Klaten pada Masa Pandemi Covid 19.". Kajian Hasil Penelitian Hukum Vol. 4, No.2, 858-883.

Vinatra, S. (2023). "Peran Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) dalam Kesejahteraan Perekonomian Negara dan Masyarakat.". Jurnal Akuntan Publik Vol. 1, No. 3, 1-8.

Zora Febriena Dwithia Hidayat, d. R. (2022). "Pengembangan Potensi Produksi Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah di Pondok Pesantren Melalui Pendampingan Hak Kekayaan Intelektual.". Jurnal Hukum Bisnis Bonum Commune, 67-83.




DOI: https://doi.org/10.24952/yurisprudentia.v10i1.10978

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Yurisprudentia: Jurnal Hukum Ekonomi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Yurisprudentia: Jurnal Hukum Ekonomi diterbitkan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan Fakultas Syariah dan Ilmu Hukum 

Jl. T. Rizal Nurdin KM 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

e-mail : yprudentia@gmail.com

ISSN CETAK: 2442-6822

ISSN ONLINE: 2580-5134

 

 Flag Counter

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License