Menakar Kompetensi Dosen Pendidikan Agama Islam Di Era Society 5.0

Abdusima Nasution* -  UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia
Junaidi Arsyad -  UIN SU Medan, Indonesia
Syamsul Kurniawan -  IAIN Pontianak, Indonesia

Islamic Religious Education lecturers are required to be lecturers who always follow the flow of digital technology. Learning must be immediately abandoned towards conventional learning with digital society 5.0 nuances. Learning Islamic Religious Education by integrating technology and Islamic education has become an obligation to keep up with developments in educational technology. This preparation requires encouragement in managing materials, learning models and applications in an academic climate. This ability is intended so that lecturers are not left behind by students' abilities. Competencies that must be possessed in addition to mastery of technology are the competence of integrating Islamic values in technology-based learning, the competence of mastering curriculum development relevant to the era of society 5.0, the competence of academic guidance oriented to the era of society 5.0 and the competence of evaluating students' competence in using technology in learning, skills, critical , analytical and relevance of Islamic education values to the era of society 5.0.

Keywords : PAI Lecturers, Competence, and Society Era 5.0

  1. Akbar, A. (2019). Pengaruh Kompetensi terhadap Kinerja Dosen Penddikan Agama Islam pada Universitas-Universitas di Padang. Turast : Jurnal Penelitian Dan Pengabdian, 7(1), 79–94. https://doi.org/10.15548/turast.v7i1.761
  2. Ariyanto, A., Andi, D., Oktavianti, N., Amelia, R. W., Safiih, A. R., Abid, M., Maulida, H., Purwanti, Wiguna, M., & Susanto, D. (2021). Membangun SDM Tangguh di Tengah Gelombang. In News.Ge (Issue June).
  3. Azhari, M. R., Mashuri, S., & ... (2022). Integrasi Pendidikan Agama Islam dalam Pemanfaatan Teknologi di Era Society 5.0. Prosiding Kajian Islam Dan Integrasi Ilmu Di Era Society 5.0 (KIIIES 5.0), 1, 212–217. https://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/view/1069%0Ahttps://jurnal.uindatokarama.ac.id/index.php/kiiies50/article/download/1069/630
  4. Bireuen, I. K. (n.d.). Strategi Inovatif Guru Pendidikan Agama Islam Di Era Society 5 . 0 PENDAHULUAN Perkembangan teknologi yang hampir menyentuh seluruh negara di dunia dari berbagai sisi memberikan pengaruh yang luar biasa terhadap perkembangan arah hidup , termasuk perubaha. 634–647.
  5. Budianto, M. R. R., Kurnia, S. F., & Galih, T. R. S. W. (2021). Perspektif Islam Terhadap Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 55–61. https://doi.org/10.32939/islamika.v21i01.776
  6. Dartono, D., Holimin, H., & Prihantoro, D. (2021). Pendidikan Nasionalisme di Era Society 5.0.: Revitalisasi Peran Keluarga dan Masyarakat. Prosiding Seminar Nasional Sains Teknologi Dan Inovasi Indonesia (SENASTINDO). https://doi.org/10.54706/senastindo.v3.2021.142
  7. Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains. https://doi.org/10.24246/juses.v4i2p59-65
  8. Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.
  9. Fadhilah, Z. H., & Hudaidah, H. (2021). PARADIGMA BARU PENDIDIKAN ISLAM KONTEMPORER DI INDONESIA. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v4i1.1787
  10. Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2023). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Tantangan Penggunaan ChatGPT dalam Pendidikan Ditinjau dari Sudut Pandang Moral. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 456–463. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4779%0Ahttps://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/3342451
  11. Harto, K. (2018). Tantangan Dosen Ptki Di Era Industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 1–15. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.159
  12. Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2589
  13. Indriya, I., Indrayanto, I., & Falah, S. (2021). TELAAH PENDIDIKAN ISLAM DI RUSIA DAN INDONESIA (Pengaruh Sejarah Pendidikan Islam di Rusia dan Indonesia Terhadap Perkembangan Islam). Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 263. https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.955
  14. Irawati, H., Susilo, M. J., & Aprilia, N. (2016). Peningkatan Oral Activities dan Hasil Belajar Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Two Stay Two Stray pada Mata Kuliah Development of Students PGMIPA-U Pendidikan Biologi Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta Tahun Akademik 2014 / 2015. Proceeding Biology Education Conference, 13(1), 503–508.
  15. Kusumawati, R. (2018). Kecerdasan Buatan Manusia (Artificial Intelligence); Teknologi Impian Masa Depan. ULUL ALBAB Jurnal Studi Islam, 9(2), 257–274. https://doi.org/10.18860/ua.v9i2.6218
  16. Louhenapessy, E. L. (2021). Peran Etika di Era Revolusi 4.0 Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Sosial Sains. https://doi.org/10.36418/sosains.v1i7.110
  17. Lubis, Z., & Anggraeni, D. (2019). Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Online Studi Al-Qur’an. https://doi.org/10.21009/jsq.015.1.07
  18. Nento, S. (2018). Analisis Kompetensi Profesional dan Kinerja Dosen. Jurnal Ilmiah Iqra’. https://doi.org/10.30984/jii.v6i1.619
  19. Partawibawa, A., Fathudin, S., & Widodo, A. (2014). Peran Pembimbing Akademik Terhadap Pembentukan Karakter Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(1), 1–8.
  20. Putra, P. H. (2019). Tantangan Pendidikan Islam dalam Menghadapi Society 5.0. Islamika : Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman. https://doi.org/10.32939/islamika.v19i02.458
  21. Putri Supriadi, S. R. R., Haedi, S. U., & Chusni, M. M. (2022). Inovasi pembelajaran berbasis teknologi Artificial Intelligence dalam Pendidikan di era industry 4.0 dan society 5.0. Jurnal Penelitian Sains Dan Pendidikan (JPSP), 2(2), 192–198. https://doi.org/10.23971/jpsp.v2i2.4036
  22. Ridwan. (2018). Pendidikan Islam Dan Teknologi Digital Serta Efektivitasnya Dalam Mendukung Teory Taxonomy Bloom. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 7(1), 834–854.
  23. Saiful, S. (2023). Sistem Pendidikan Islam, Integrasi Ilmu Pengetahuan Agama dan Teknologi Digital. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 1100–1107. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1659
  24. Shodiq, S. (2021). Peran Sistem Informasi dan Teknologi Informasi terhadap Proses Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Edukasi. https://doi.org/10.19184/jukasi.v8i1.23968
  25. Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., & Nyoto, A. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1, 263–278.
  26. Zahara, S. L., Azkia, Z. U., & Chusni, M. M. (n.d.). Implementasi Teknologi Artificial Intelligence ( AI ) dalam Bidang Pendidikan. 3, 15–20.

Open Access Copyright (c) 2024 Abdusima Nasution, Junaidi Arsyad, Syamsul Kurniawan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter