The Role of Parents in Forming the Islamic Identity of Early Children in the Digital Era
This study aims to analyze in more depth how the role of parents in shaping the Islamic identity of early childhood in the midst of digitalization. This study uses a qualitative approach with a case study method. The sample in this study was taken using a purposive sampling technique in five families. Data were collected through interview, observation and documentation techniques, and analyzed through 4 stages, namely data reduction, data display, verification, and drawing conclusions. Data validity testing was carried out using the triangulation method. The results of the study indicate that in shaping the Islamic identity of early childhood, parents play a role in providing good examples, instilling Islamic values at home, supervising and directing the use of technology, involving children in religious activities, increasing parents' digital literacy, and integrating Islamic values in everyday life.
Keywords: parents; Islamic identity; early childhood; digital era
Keywords : parents; Islamic identity; early childhood; digital era
Ananda, R. (2017). Implementasi nilai-nilai moral dan agama pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–31.
Andhika, M. R. (2021). Peran orang tua sebagai sumber pendidikan karakter bagi anak usia dini. AT-TA’DIB: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 73–81.
Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., Nugroho, R. S., & Imaduddin, M. (2022). Pendidikan agama Islam di era disrupsi. Tohar Media. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=zy2IEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Imam+Al-Razi+mengajarkan+bahwa+pendidikan+yang+berbasis+nilai+Islam+tidak+hanya+mendidik+anak+untuk+menjadi+mandiri+dalam+aspek+spiritual,+tetapi+juga+dalam+interaksi+sosial.+&ots=b7MegqRPqG&sig=NR6gBdJjKtuXvotnzQnVkEMmzUs
Arianto, D. (2024). Orang Tua Dalam Mendidik Anak Perspektif Islam. Tarbiyatul Misbah (Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan), 17(01), 101–124.
Aryani, N. (2015). Konsep pendidikan anak usia dini dalam perspektif pendidikan islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 213–227.
Asmawati, L. (2021). Peran Orang Tua dalam pemanfaatan teknologi digital pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 82–96.
Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2021). Pendidikan anak usia dini menurut konsep islam. Amzah. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=eN5WEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Seiring+dengan+perkembangan+zaman,+para+ahli+pendidikan+semakin+menyadari+pentingnya+mengintegrasikan+seni+dalam+proses+pembelajaran+anak+usia+dini.+Seni,+khususnya+seni+Islam,+memiliki+potensi+yang+besar+dalam+merangsang+perkembangan+motorik+halus+anak.&ots=0DcWBu1vVm&sig=VNxp3_3Agc6boxCav03LN1N4Hoo
Dirgayunita, A. (2024). Studi Kasus Peran Orang Tua Dalam Penanaman Nilai-Nilai Agama Bagi Anak Usia Dini Di Dusun Caowan Rt 017 Rw 005 Desa Kramatagung Kecamatan Bantaran Kabupaten Probolinggo. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 94–109.
Fathi, B. (2011). Mendidik anak dengan Al Quran sejak janin. Grasindo. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=BxdTXUDqcV0C&oi=fnd&pg=PA8&dq=Melibatkan+anak+dalam+aktivitas+keagamaan+merupakan+cara+efektif+untuk+membentuk+identitas+keislaman+mereka+sejak+dini.+Hal+ini+membantu+mereka+memahami+nilai-nilai+Islam+secara+praktis+dan+memperkuat+koneksi+spiritual.+Mengajak+anak+untuk+shalat+berjamaah+bersama+keluarga+membantu+menanamkan+kebiasaan+beribadah+dan+membangun+kedekatan+dengan+Allah+sejak+dini.+Ini+juga+memberikan+rasa+kebersamaan+dan+tanggung+jawab&ots=H27bG2Ybom&sig=Yfa47aiBNJ_colw0Gxrv0LSqX7U
Fathoni, M. S., Arifin, M. B., & PL, M. A. I. (2024). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengembangkan Pendidikan Islam Peserta Didik di Era Digital. Social Science Academic, 2(2), 153–162.
Gussevi, S., & Muhfi, N. A. (2021). Tantangan mendidik generasi milenial muslim di era revolusi industri 4.0. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(01), 46–57.
Hadi, S. (2017). Pola pengasuhan islami dalam pendidikan keluarga (penguatan peran keluarga jamaah masjid baitul abror teja timur). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 117–133.
Hajri, M. F. (2023). Pendidikan Islam di Era Digital: Tantangan dan Peluang pada Abad 21. Al-Mikraj Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 33–41.
Harahap, E. (2023). Pola Asuh Orang tua dalam Perkembangan Jiwa Keagamaan Anak Usia Dini Perspektif Islam. BUHUTS AL ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 3(2), 179–200.
JESICA, A. (2024). PERAN ORANG TUA DALAM PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TK ULLU AZMI LAMPUNG SELATAN [PhD Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG]. https://repository.radenintan.ac.id/34973/
Lindriany, J., Hidayati, D., & Nasaruddin, D. M. (2023). Urgensi Literasi Digital Bagi Anak Usia Dini Dan Orang Tua. Journal of Education and Teaching (JET), 4(1), 35–49.
Muharram, M. (2024). Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Karakter Untuk Membangun Generasi Berakhlak Mulia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15559–15567.
Munawar, M., Fakhruddin, F., Rifai, A., & Prihatin, T. (2019). Keterlibatan Orangtua dalam Pendidikan Literasi Digital Anak Usia Dini. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 193–197. https://proceeding.unnes.ac.id/snpasca/article/download/272/235
Nahar, S. (2022). Komunikasi Edukatif Orangtua Dan Anak Dalam Alquran: Kajian Tafsir Tarbawi. Penerbit Adab. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=maNxEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA58&dq=Nahar,+Syamsu.+Komunikasi+Edukatif+Orangtua+Dan+Anak+Dalam+Alquran:+Kajian+Tafsir+Tarbawi.+Penerbit+Adab,+2022.&ots=K_GV_IcvZ1&sig=z__GXWbSzX2wG0lUO3iz_wHd5Zw
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis Literasi Digital Tenaga Pendidik pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570–3577.
Putri, A. N. (2024). Efektivitas Pendidikan Agama Islam Dalam Pembentukan Akhlak Anak Pada Generasi Gen Alfa. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Dan Riset, 2(3), 482–494.
Sani, R. A., & Kadri, M. (2016). Pendidikan Karakter: Mengembangkan Karakter Anak yang Islami. Bumi Aksara. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=Vq_xDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR1&dq=Mengajarkan+anak+untuk+berbicara+dengan+sopan,+membantu+orang+lain,+dan+menjaga+hubungan+baik+dengan+sesama+adalah+cara+untuk+mengintegrasikan+akhlak+Islam.+Melakukan+ibadah+seperti+shalat,+puasa,+dan+zakat+di+rumah+secara+rutin+memberi+contoh+yang+nyata+bagi+anak.+Shalat+berjamaah+di+rumah,+membaca+Al-Qur%27an+bersama,+dan+mengajarkan+doa-doa+harian+adalah+cara+yang+efektif+untuk+mengintegrasikan+praktik+Islam+dalam+kehidupan+keluarga&ots=23DOLey6pT&sig=gZKXqc9OG0ZIDXH1-dbkuBkV1MA
Sari, K., Susilawati, S., & Oktori, A. R. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Keagamaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar di Lingkungan Keluarga (Studi Pada Keluarga Desa Pengambang Kecamatan Sindang Beliti Ulu) [PhD Thesis, IAIN Curup]. https://e-theses.iaincurup.ac.id/id/eprint/1434
Setiadi, F. M., Maryati, S., & Mubharokkh, A. S. (2024). Analisis Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perkembangan Psikologis dan Keagamaan Anak Usia Dini (TK dan SD) dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 1–11.
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. https://digilib.unigres.ac.id/index.php?p=show_detail&id=43
Surono, Y. E. (2023). Peran Orang Tua dalam Membangun Pendidikan Agama Islam yang Berkualitas di Keluarga. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 3(2), 42–52.
Trinanda, R., & Harahap, E. K. (2024). Perencanaan strategi pengembangan pendidikan Islam dalam pembentukan karakter islami di rumah tangga. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 13(1), 170–194.
Umar, M., Ismail, F., & Syawie, N. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Moderasi Beragama Pada Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini. Edukasi, 19(1), 101–111.
Widayati, T. (2018). Peran Orang Tua dalam Mendidik Anak Perempuan Perspektif Pendidikan Islam [PhD Thesis, UIN Raden Intan Lampung]. http://repository.radenintan.ac.id/3864/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.