Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini (STPPA Tidak Tercapai) di TK Aisyiah Bustanul Athfal 2 Padangsidimpuan

Nur Imam Mahdi* -  Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Fitri Ramadhini -  Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
This research is motivated by the low development of cognitive abilities of chidren. This is because teachers still use conventional methods in learning plus family environmental factors that do not support. The purpose of this study is to determine the achievement of cognitive development of Sadewa  in Class B TK Aisyiah Bustanul Athfal 2 Padangsidimpuan. In this study the subject of the study is a boy aged 5 years 7 months. This research is a qualitative research. The data that the author obtained include interviews with class teachers and parents Sadewa. From the results of the study authors conclude that Sadewa showed extreme cognitive left or low cognitive development

Keywords : Development Cognitive; Early Childhood.

  1. Haryanti, 2013. Upaya Meningkatkan Kemampuan Kosa Kata Anak Usia Dini Melalui Media Foto Skripsi, Prodi PGRA Sekolah Tinggi Pendidikan Islam (STPI) BIM Yogyakarta
  2. Hariyanto, 2012.Pendidikan Multikultural: Memahami Aspek Pola Perkembangan Nalar Pikir dan Perilaku Anak usia Dini. Quantum, Jurnal Penelitian PAUD, Volume 1, Nomor 1, Juni 2012: 47-74. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Uin Sunan Kalijaga.
  3. Hasil wawancara dengan Ibu Dewi selaku Wali Kelas Sadewa Di TK B(Jln.Yos Sudarso No. 58 Padangsidimpuan.) pada tanggal, 9 Maret 2020. Pukul 08.00-10.30 WIB.
  4. Kuswana Sunaryo.2012. Taksonomi Kognitif, Bandung : PT Remaja Rosdakarya
  5. Latif Mukhtar. 2014. Orientasi Baru Pendidikan Anak Usia Dini; Teori dan Aplikasi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  6. Mahardika, Bagus.2016. Upaya Peningkatan Kognitif Anak Melalui Bermain Istana Pasir Skripsi, Prodi PGRA Sekolah Tinggi Pendidikan Islam (STPI) BIM Yogyakarta.
  7. Slamet Suyanto.2005. Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publising
  8. Suyadi, 2010.Psikologi Belajar PAUD, Yogyakarta: Pedagogia
  9. Susanto,Ahmad. 2012. Perkembangan Anak usia Dini; Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
  10. Suyadi, dkk.2015. Implementasi dan Inovasi Kurikulum PAUD 2013; Program Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
  11. Ulwan, Abdullah Nashih. 2002.Tarbiyat al-Aulad fi al-Islam, diterjemahkan oleh : Drs. Jamaluddin Miri, Lc dengan judul Pendidikan Anak dalam Islam, Jakarta, Pustaka Amani.

Open Access Copyright (c) 2020 Nur Imam Mahdi, Fitri Ramadhini
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter