Penerapan Konsep IESQ dalam Proses Pembelajaran
DOI : 10.24952/di.v8i2.3204
This study aims to find out how learning methods can help the application of the IESQ concept in the learning process and to find out how learning creations are structured to help improve the IESQ of students in SMP An-Nisaa 'Pondok Aren, Tangerang. This research is qualitative. The data that the authors obtained through direct observation, interviews, and documentation. From the results of the research the authors conclude that the application of the IESQ concept in the learning process has not been implemented properly.
Keywords : IESQ; Multiple Intellegence
- Agustian, Ary Ginanjar. ESQ Power Sebuah Inner Journey Melalui Al-Ihsan. Jakarta: Arga, 2003.
- Armstrong, Thomas. 7 Kinds of Smart – Menemukan dan Meningkatkan Kecerdasan Anda Berdasarkan Teori Multiple Intelligence. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2002.
- Coles, Robert. Menumbuhkan Kecerdasan Moral pada Anak. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2000.
- DePorter, Bobbi and Mike Hernacki. Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Cet.V. Bandung: Penerbit Kaifa, 1999.
- DePorter, Bobbi, Mark Reardon, dan Sarah Singer-Nourie. Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Penerbit KAIFA, 2001.
- Dryden, Gordon dan Jeannette Vos. Revolusi Cara Belajar (The Learning Revolution): Belajar akan Efektif kalau Anda dalam Keadaan ”Fun” Bagian I : Keajaiban Pikiran. Cet. ke-4. Bandung: 2002.
- Elias, Maurice J., Steven E. Tobias, dan Brian S. F. Cara-cara Efektif Mengasuh Anak dengan EQ : Mengapa Penting Membina Disiplin Diri, Tanggung Jawab, dan Kesehatan Emosional Anak-anak pada Masa Kini. Diterjemahkan dari Emotionally Intelligent Parenting : How to Raise a Self-Disciplined Responsible, Socially Skilled Child. Penerjemah: M. Jauharul Fuad. Bandung: Kaifa, 2000.
- Fry, Ron. Belajar Lebih Cerdas, Bukan Lebih Keras. Jakarta: PT Bhuana Ilmu Populer, 2008.
- Goleman, Daniel. Emotional Intelligence – Kecerdasan Emosional, Mengapa EI lebih Penting daripada IQ. Cet. III. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1997.
- Goleman, Daniel. Working with Emotional Intelligence. USA: Bantam Book, 1999.
- Gunawan, Adi W. Genius Learning Strategy: Petunjuk Praktis untuk Menerapkan Accelerated Learning. Cet. II. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2004.
- Irsan, Muhammad, Asevy Sobari, dan Hendry Ardiyansyah. Training Games Islami versi Outdoor. Jakarta: Elemen-T, 2007.
- Najati, M. Utsman. Belajar EQ dan SQ dari Sunnah Nabi. Cet. ke-7. Jakarta: Hikmah, 2004.
- Nata, Abuddin. Filsafat Pendidikan Islam. Cet. I. Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1997.
- Nata, Abuddin. Metodologi Studi Islam. Cet. I. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 1998.
- Nata, Abuddin. Paradigma Pendidikan Islam: Kapita Selekta Pendidikan Islam. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia, 2001.
- Nurhadi. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Cet. ke-2. Malang: Universitas Negeri Malang, 2004.
- Rachman, Eileen. Mengoptimalkan Kecerdasan Anak dengan Mengasah IQ dan EQ. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2005.
- Raharja, Hidayat. Implementasi Nilai-nilai Intelektual, Emosional, dan Spiritual dalam Pembelajaran Biologi. Artikel. http://re-searchengines. com/hidayat0608. html. 27 Juni 2008.
- Ramly, Amir Tengku dan Erlin Trisyulianti, Pumping Student Memompa Prestasi Menjadi Sang Bintang, Jakarta: Kawan Pustaka, 2006.
- Ruswandi, Muhamad. Games for Islamic Mentoring. Bandung: Syaamil Cipta Media, 2007.
- Sabri, Ahmad. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Ciputat Press, 2007.
- Shapiro, Lawrence E. Mengajarkan Emotional Intelligence pada Anak. Cet. IV. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1999.
Copyright (c) 2020 Hulailah Istiqlaliyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.