Pengaruh Game Online Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IIS Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan

Dini Fadillah Pane (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Hamdan Hasibuan (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Lili Nur Indah Sari (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


AbstractThe background of the problem in this study is that many students bring handphones to school even though it has been prohibited by the school. This causes students to freely play online games so that they ignore their obligations to study at school. Online games addiction experienced by students will affect their interest in learning so that it reduces study time and concentration on learning and results in decreased learning achievement. The purpose of this study is to determine the use of online games among students in class XI IIS at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan, to determine the learning achievement of students in class XI IIS Islamic Religious Education subjects at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan, and to determine the significant effect of online games on the learning achievement of students in class XI IIS Islamic Religious Education subjects at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan. This type of research is quantitative research, using the ex post facto method, while the data collection instruments are questionnaires and document studies. The population in this study were XI IIS class students at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan totalling 65 people. The sample in this study was 20 students using purposive sampling technique. Data were obtained through questionnaire instruments and processed with simple linear regression formulas, t tests and hypothesis tests. The results of this study indicate that the use of online games of XI IIS class students at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan is in the moderate category. The learning achievement of XI IIS class students in Islamic Religious Education subjects at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan is in the medium category. From the results of data analysis, it is concluded that online games do not significantly affect the learning achievement of students in class XI IIS Islamic Religious Education subjects at SMA Negeri 4 Padangsidimpuan.Keywords: Online Games; Learning Achievement.AbstrakLatar belakang masalah dalam penelitian ini adalah banyak dari siswa yang membawa handphone kesekolah meskipun sudah dilarang oleh pihak sekolah. Hal tersebut menyebabkan siswa leluasa untuk bermain game online sehingga mengabaikan kewajiban untuk belajar disekolah. Kecanduan game online yang dialami siswa akan mempengaruhi minat belajarnya sehingga mengurangi waktu belajar dan konsentrasi belajar serta berakibat pada menurunnya prestasi belajar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penggunaan game online dikalangan siswa kelas XI IIS di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan, untuk mengetahui prestasi belajar siswa kelas XI IIS mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan, dan untuk mengetahui pengaruh signifikan game online terhadap prestasi belajar siswa kelas XI IIS mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, menggunakan metode ex post facto, sedangkan instrumen pengumpulan datanya adalah angket dan studi dokumen. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI IIS di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan berjumlah 65 orang. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 20 siswa dengan menggunakan teknik purposive sampling. Data diperoleh melalui instrumen angket dan diolah dengan rumus regresi linear sederhana, uji t dan uji hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan game online siswa kelas XI IIS di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan berada pada kategori sedang. Prestasi belajar siswa kelas XI IIS mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan berada pada kategori sedang. Dari hasil analisis data diperoleh kesimpulan bahwa game online tidak berpengaruh secara signifikan terhadap prestasi belajar siswa kelas XI IIS mata pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 4 Padangsidimpuan.Kata Kunci: Game Online; Prestasi Belajar.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Dini Fadillah Pane

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Journal of Islamic and Scientific Education Research has indexed by: