INTERNALISASI NILAI-NILAI TAUHID PADA MATA PELAJARAN SAINS DI SDIT BUNAYYA PADANGSIDIMPUAN

Lelya Hilda (Lecturer of Tarbiyah and Paedagogy Faculty at State Institut for Islamic Studies Padangsidimpuan, North Sumatera Indonesian, Indonesia)

Abstract


Curriculum 2013 for SD / MI Basic Competence organization is done through an integrated approach .  Integration approach  aimed at shaping the character of the character super grateful for all that has been bestowed by Allah to develop their potential to be better . Learning science in SDIT Bunayya a thematic learning , which integrates several subjects are interconnected . With reference to the national education curriculum and the curriculum SDIT itself . Internalization of values Tauhid in science subjects can be seen in the ongoing learning process , where a teacher with a thematic system integrates the values of Tauhid in any material submitted .

Full Text:

PDF

References


Asep Herry Hernawan, dkk, Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran, Jakarta: Universitas Terbuka, 2008.

Departemen Pendidikan Nasional, Undang-Undang Pendidikan Nasional No. 20 tahun 2003, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Depdikbud, Kompetensi Dasar Sekolah Dasar (SD)/Madrasayah Ibtidaiyah (MI), Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013.

Fadillah Mansor dan Tengku Sarina Aini Tengku Kasim, Pembangunan Modal Insan Dari Perspektif Pengurusan Islam, Kuala Lumpur: University Malaya, 2006.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013, Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu Pendidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013

Imam Robandi, The Ethos of Sakura, Yogyakarta : Andi, 2010.

Lexy J. Moloeng, Metodologi Kualitatif, Bandung: Remaja Rosda Karya, 2004.

Muhammad Qutb, Qabasat min al-RasuL, Makkah: Dar al-Syarqi, 1982.

Nasution, Harun, Pembaharuan dalam Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 1996.

Nur Cholis Huda, Rumput TetanggaTidak Lebih Hijau: Mengambil Hikmah dari Setiap Peristiwa, Surabaya: Hikmah Press, 2011.

Sofyan Sauri, “Revitalisasi Pendidikan Sains dalam Pembentukan Karakter Anak Bangsa untuk Menghadapi Tantangan Global”http.www.scribd.com, diakses 20 Mei 2014, pukul 22.30 Wib.

Sugiono, Memahami Penelitian Kualitatif , Bandung: Alfabeta, 2007.

Wahyu, “Kearah Integrasi Sains dan Agama Sebuah Tantangan Kontemporer”, di dalam Jurnal Hunava, Vol. 4 No. 1, Maret 2007, hlm.80.




DOI: https://doi.org/10.24952/tazkir.v1i2.359

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 LPPM IAIN Padangsidimpuan




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Institute for Research and Community Services; Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia.
Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022
e-mail: lppm@uinsyahada.ac.id

 

Free counters!

View My Stats