Pembelajaran Matematika Menyenangkan bagi Anak Usia Dini melalui Media Fuzzle Interaktif
Abstract
In the midst of the Covid-19 pandemic, teachers and children (students) have had to undergo an educational transformation that suddenly forced them to embrace digital learning to support online teaching. In the context of mathematics, teachers can use interactive media as a digital device that can trigger active, fun math understanding for early childhood. The purpose of this study was to see student acceptance during learning using interactive puzzle media. This research method is a qualitative method and literature study. The results showed that interactive puzzle media can improve the ability to recognize geometric shapes in early childhood. Because interactive puzzle media is a learning medium that can improve aspects of early childhood development, when using interactive puzzle media children do not feel they are learning but they are playing and by using interactive puzzle media children's learning activities become more fun so children are more interested in learning. follow the learning and the learning outcomes obtained will be better.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abristiana, P. O., Kristanti, A., & Aisyatul W., A. (2020). Pengenalan Angka Menggunakan Permainan Puzzle dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Emosi dan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini di Play Group Se-Kecamatan Sumbersari Kabupaten Jember. Laplace : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 70–86. https://doi.org/10.31537/laplace.v3i1.314
Anwar, R. B. (2011). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Anak Usia Dini (Tingkat Pra Sekolah/Tk) Dan Alternatif Pemecahannya. GUIDENA: Jurnal Ilmu Pendidikan, Psikologi, Bimbingan Dan Konseling, 1(1). https://doi.org/10.24127/gdn.v1i1.354
Eka Saputri, N., Novianti, R., Guru Pendidikan Anak Usia Dini, P., Riau, U., & Kunci, K. (2021). Pengembangan Media Puzzle Shalat Edukatif dalam Meningkatkan Kemampuan Ibadah Shalat Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Education Research, 2(1), 27–36.
Fitria, A. (2013). Mengenalkan dan Membelajarkan Matematika Pada Anak Usia Dini Analisa Fitria. In Jurnal Studi Gender dan Anak (Vol. 1, Issue 2). www.wikipedia.org
Inventado, P. S., Scupelli, P., Heffernan, C., & Heffernan, N. (2017). Feedback design patterns for math online learning systems. ACM International Conference Proceeding Series, Part F132091, 1–15. https://doi.org/10.1145/3147704.3147738
Lestari, K. E. (2014). Implementasi Brain-Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Kemampuan Berpikir Kritis Serta Motivasi Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan UNSIKA, 2(1), 36–46. https://doi.org/10.1136/thx.43.8.627
Lisa Hertayani, Busri Endang, I. A. (2015). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bangun Datar Melalui Media Geometri Pada Usia 5-6 Tahun. J. Pendidik Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(58), 1–13.
Mahardikha, Asrori, M., & Yuniarni, D. (2013). Permainan Edukatif dengan Media Puzzle Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun TK Islamiyah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(10), 1–10.
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Maulana, I. M., Yaswinda, Y., & Nasution, N. (2020). Pengenalan Konsep Perkalian Menggunakan Media Rak Telur Rainbow pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.370
Putra, L. D., & Ishartiwi, I. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mengenal Angka Dan Huruf Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(2), 169–178. https://doi.org/10.21831/tp.v2i2.7607
Riana, N., & Prasetyo Abadi, A. (2022). Fun Math Learning For Elementary School Students Through Interactive Puzzle Media. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(1), 25–34. https://doi.org/10.35706/sjmev6ì1.5775
Roostin, E. (2021). Analisis Kemampuan Konsep Bilangan Anak Usia 3-4 Tahun dengan Media Montessori Number Rods. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 801–808. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.1093
Suhesti, Amal, A., & Nilawati. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Kegiatan Bermain Balok TK Melati Kab Tanah Laut Kalimantan Selatan. Jurnal Pemukiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(1), 389–396.
Suyanto, S. (2020). Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak, 3(02), 67–78. https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150
Suyuti, F. W., Ridlo, L., & Riwanto, M. A. (2019). Penggunaan Media Rak Telur Rainbow dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian dan Pembagian Kelas II SD Negeri Karangasem 01. … PANCAR (Pendidik Anak …. https://ejournal.unugha.ac.id/index.php/pancar/article/view/204
Watanabe, N. (2019). Effective Simple Mathematics Play at Home in Early Childhood: Promoting both Non-cognitive and Cognitive Skills in Early Childhood. International Electronic Journal of Mathematics Education, 14(2), 401–417. https://doi.org/10.29333/iejme/5739
Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81–96. https://doi.org/10.19109/ra.v1i1.1489
DOI: https://doi.org/10.24952/alathfal.v3i1.7908
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 eva monika safitri lubis, Didik Reski Suryani, Fitriani Fitriani, Adek Safitri
Buhuts Al Athfal: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini has indexed by:
Buhuts Al-Athfal: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini
Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini
Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan
UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
Jl.T. Rizal Nurdin No.Km 4, RW.5, Sihitang, Kec. Padangsidimpuan Tenggara, Kota Padang Sidempuan, Sumatera Utara 22733
e-mail: ppendidikanislamanakusiadini04@gmail.com