Penerapan Strategi Metakognitif Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar

Erna Ikawati (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Azwir Kartono (, Indonesia)
Nenny Triana Hutagalung (, Indonesia)

Abstract


Every learning process must have the right strategy to apply, Strategylearning a language is a special way that learners improvelanguage skills. This article discusses the importance of language learning strategiesmetacognitive in the context of elementary school education in terms of the studylibrary. Metacognition involves understanding and monitoring the learning process.Implementation of metacognitive strategies for elementary school students in learning Indonesianis expected to be able to improve students' learning strategies to focus on lessons,plan, monitor and evaluate language learning.Keywords: Metacognitive Strategy, Indonesian Language Learning, Elementary School

Full Text:

PDF

References


Corebima, A. D. & Idrus, A. A. 2006. “Pemberdayaan dan Pengukuran Kemampuan Berpikir Pada Pembelajaran Biologi”. Makalah disajikan dalam International Conference on Measurement And Evaluation in Education, School of Educational Studies Universiti Sains Malaysia Penang, Malaysia, 13-15 February. Susilo, H. 2007.

“Pengembangan Kemampuan Berpikir dan Assessmen dalam Strategi Kooperatif”. Makalah Disajikan dalam Pelatihan Pengembangan Asesmen Autentik dan Kemampuan Berpikir serta Implementasinya dalam Pembelajaran Kooperatif. Universitas Muhammadiyah. Malang. 29 Januari.

Boylea, J. R., Rosenb, S. M., & Forchellic, G. (2014). Exploring metacognitive strategy use during note-taking for students. Education, 3-14.

Dyah Werdiningsih (2015) “Strategi Metakognisi Pembelajar Anak dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar” Cakrawala Pendidikan, Februari 2015, Th. XXXIV, No. 1

Lis Lestari. 2021. “Pengaruh Strategi Metakognitif Terhadap Self Efficacy Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SD” Buana Bastra Jurnal Bahasa, Susastra, dan Pembelajarannya Vol (8) No (2) - Bulan (Oktober) Tahun (2021)

Diana Febriyanti Harum Sari. 2023 “Peningkatan Kemampuan Metakognitif Peserta Didik Melalui Menyimak Cerita Audio” Sastranesia Volume 11 No. 2, 2023 page 146-160 https://ejournal.stkipjb.ac.id/index.php/sastra/article/view/3046




DOI: https://doi.org/10.24952/hatapoda.v2i2.10532

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Jurnal Hata Poda








Jurnal Hata Poda

Prodi Tadris Bahasa Indonesia

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuaan

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary  Padangsidimpuan 22733 e-mail: hatapoda@uinsyahada.ac.id

Link Jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/hatapoda

E-ISSN : 2964-6928



Jurnal Hata Poda