SHAPING SUPERIOR LEARNERS THROUGH DIGITALIZATION OF INDONESIAN LANGUAGE LEARNING ACCORDING TO THE INDEPENDENT CURRICULUM

Almuhtadi Billah Ali (Universitas Negeri Padang, Indonesia)
Muttaqin Kholis Ali (SMA N 1 Tambangan, Indonesia)
Rahmi Imanda Ali (Universitas Negeri Padang, Indonesia)
Arrahmil Hasanah (SMP Negeri 1 Panyabungan Selatan, Indonesia)

Abstract


The Independent Curriculum has inspired profound changes in the Indonesian education system, emphasizing the importance of adapting to technological advancements. This research aims to explore how the digitalization of Indonesian language learning can be a crucial strategy in forming excellent students in line with the spirit of the Independent Curriculum. The research methodology used is a quantitative survey approach. The main findings indicate that the integration of technology in Indonesian language learning has a positive impact on the accessibility of learning materials, students' language abilities, and character development. These results reinforce the idea that digital learning can be an effective means to enhance the quality of Indonesian language education. Practical implications include the development of relevant digital content, training for educators in integrating technology, and collaboration among various stakeholders. Recommendations for further development include further research on practical barriers, the development of diverse digital content, collaborative efforts in digital infrastructure development, and continuous evaluation of the implementation of digitalization in Indonesian language learning


Keywords


Digital Learning, Independent Curriculum, Excellent Students, Indonesian Language Learning.

Full Text:

PDF

References


Adzkiya, D. S., & Suryaman, M. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Google Site dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas V SD. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 20-31.

Anggraini, P. D., Harris, T., & Wahyudi, M. F. (2023). Literasi Pendidikan Indonesia Di Era Digitalisasi 5.0 Dalam Menghadapi Tantangan dan Peluang. Akademika.

Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Zaman Serba Digital. BINTANG, 2(1), 35-48.

Baharuddin. (2012). Interaksi Sosial Dalam Kehidupan Pendidikan Dan Kemasyarakatan Ditinjau Dari Teori Interaksionisme Simbolik. Jurnal Al Hikmah.

Faiz, A., & Soleh, B. (2021). Implementasi pendidikan karakter berbasis kearifan lokal. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 7(1), 68-77.

Hudjimartsu, S. A., Prayudyanto, M. N., Permana, S., & Heryansyah, A. (2022). Peluang dan tantangan implementasi Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) di Fakultas Teknik dan Sains. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 58-70.

Kamaruddin, I., Sujarot, S., Septiani, V., Handayani, E. S., Muhammadong, M., & Kesek, M. N. (2023). Peran Pendidikan dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai.

Marthasari, G. I. (2016). Analisis data pendidikan tinggi menggunakan pendekatan data mining. Jurnal Simantec, 5(3). Diambil dari https://journal.trunojoyo.ac.id/simantec/article/view/2386

Mubarok, R. (2022). Manajemen lembaga pendidikan dalam pelaksanaan pembelajaran tatap muka terbatas. Diajar: Jurnal pendidikan dan pembelajaran, 1(1), 1-9.

Mufidah, E. A., & Trihantoyo, S. (2020). Efektivitas Layanan Khusus Kantin Digital (E-Canteen) Dalam Meningkatkan Digital Quotient Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8(4), 517-530.

Mulyani, A. Y. (2022). Pengembangan Critical Thinking Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 100-105.

Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2022). Analisis literasi digital tenaga pendidik pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3570-3577.

Nurdyansyah, N., Arifin, M. B. U. B., & Rosid, M. A. (2021). Pengembangan Media Alat Peraga Edukatif Interaktif (APEI) Laboratorium Bengkel Belajar Berbasis Custom By User. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(1), 54-71.

Purwanto. (2009). Evaluasi hasil belajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Putri, F. N. (2020). PENDIDIKAN KARAKTER SISWA MELALUI PELAJARAN BAHASA INDONESIA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(Bahasa dan sastra serta pengajarannya), 16-24.

Rukminingsih, M.Pd., Adnan, G., MA., Ph.D., & Latief, M.A., Ph. (2020). Metode penelitian pendidikan. Yogyakarta: Erhaka Utama.

Sari, M. (2020). Peran orang tua dalam menstimulasi perkembangan bahasa anak usia dini. AULADA: Jurnal Pendidikan dan Perkembangan Anak, 2(1), 37-46.

Shunhaji, A. (2022). Pendidikan Multikultural Berbasis Religiusitas untuk Meningkatkan Harmonisasi Sosial di Kalangan Siswa: Studi di Sekolah Menengah Atas Negeri. Pegem Journal of Education and Instruction.

Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.

Subroto, D. E., Supriandi, Wirawan, R., & Rukmana, A. Y. (2023). Implementasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Digital: Tantangan dan Peluang bagi Dunia Pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Daerah Wisata.

Sucipto, M., Sukri, M., Patras, Y. E., & Novita, L. (2024). Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar: Systematic Literature Review. Diakses dari jurnal.uns.ac.id.

Sunaengsih, C. (2016). Pengaruh media pembelajaran terhadap mutu pembelajaran pada sekolah dasar terakreditasi A. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 183-190. doi:10.17509/mimbar-sd.v3i2.4259.

Sunandi, I., Juliati, J., Hermawan, W., & Ramadhan, G. (2021). Dampak Integrasi Teknologi pada Pengalaman Belajar Mahasiswa Perguruan Tinggi.

Waruwu, M. (2019). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai.

Yuniarti, Y. (2021). Project based learning sebagai model pembelajaran teks anekdot pada siswa SMA. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(2), 73-81.




DOI: https://doi.org/10.24952/hatapoda.v3i2.13447

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Almuhtadi Billah Ali, Muttaqin Kholis Ali, Rahmi Imanda Ali, Arrahmil Hasanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.






Jurnal Hata Poda

Prodi Tadris Bahasa Indonesia

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuaan

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary  Padangsidimpuan 22733 e-mail: hatapoda@uinsyahada.ac.id

Link Jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/hatapoda

E-ISSN : 2964-6928



Jurnal Hata Poda