PENDIDIKAN HUMANIS DALAM PERSPEKTIF HADIS (KAJIAN KITAB SHAḤĪH AL-BUKHĀRĪ)

Chusnul Aqib (Pondok Pesantren Al-Furqan Banjarmasin, Indonesia)

Abstract


This study aims to describe of humanist education in the perspective of hadith (Sahih Al-Bukhari). This research used the library method. The results of this study indicate that the relevance of humanist education is the perspective of hadith on the development of character education, namely the existence of the same spirit between the goals of humanist education and character education. Character formation is provided through all subjects, self-development, and school culture. The application of the question answer method, discussion, and appreciation that is commonly used in humanist education and to be applied in the character education.

Keywords


Pendidikan Humanis; Perspektif Hadis; Shahih Bukhari

Full Text:

PDF

References


Abdus Salam. Manajemen Insani dalam Pendidikan, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.

Abuddin Nata. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Prenada Media Group, Cet. Ke-1, 2010.

Achmadi. Ideologi Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Adian Husaini. Wajah Peradaban Barat: dari Hegemoni Kristen ke Dominasi Sekuler-Liberal, Jakarta: Gema Insani, 2005.

Ahmad Tafsir. Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Rosdakarya, 2005.

Ahmadi. Ideologi Pendidikan Islam; Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Dede Sulaiman. Devinisi Kabur Humanisme di Indonesia (kompasiana. com, diakses pada Senin, 02 Juli 2017, pukul 02.30 WIB).

A. Malik Fajar. “Pendidikan Sebagai Praksis Humanisasi, Aspek Kemanusiaan sebagai Basis Pembaharuan Paradigma Pendidikan Nasional”, dalam Reformasi Pendidikan Muhammadiyah Suatu Keniscayaan, Yogyakarta: Pustaka Suara Muhammadiyah, 2003.

Daulay, Haidar Putra. Pendidikan Islam dalam Perspektif Filsafat, Jakarta: Prenadamedia Group. 2014.

Eko Susilo. Dasar-dasar Pendidikan. Semarang: Effhar, Cet. Ke-3, 2001.

Jahar Laris dan Lisma Jamal. Pengantar Pendidikan, Jakarta: Pusat Pembukuan Dekdikbud dengan Rineka Cipta, 2000.

Kementerian Agama RI. Alquran dan Terjemahannya, Bandung: Syamil Qur’an, 2012.

M. Agus Nuryatno. Mazhab Pendidikan Kritis Menyikap Relasi Pengetahuan, Politik, dan Kekuasaan. Yogyakarta: Resist Book, 2008.

Muchlis R. Luddin. Negara, Pendidikan Humanis dan Globalisasi, Jakarta: Karya Mandiri Pers, 2008

Muhammad Alwi. Belajar Menjadi Bahagia dan Sukses Sejati, Bimbingan Praktis Penerapan Multiple Intelligence di Keluarga, Lembaga Pendidikan, dan Bisnis. Jakarta: Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia, 2011.

Muhammad Youseef Moussa. Islam and Humanity’s Need of It, Cairo: The Supreme Council for Islamic Affairs, 1379 H.

Sri Esti Wuryani Djiwandono. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo. Cet. ke-4, 2008.

Sulaeman Ibrahim. Pendidikan Sebagai Imperialisme dalam Merombak Pola Pikir Intelektualisme Muslim, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2000.

Zamroni. Tajdid Pendidikan dalam Era Globalisasi: Memanusiakan Manusia untuk Pencerahan Peradaban dalam Mifedwill Jandra dan M. Safar Nasir, Tajdid Muhammadiyah untuk Pencerahan Peradaban. Yogyakarta: UAD Press. 2005.




DOI: https://doi.org/10.24952/multidisipliner.v5i2.1109

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Chusnul Aqib

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Web Analytics View My Stats

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan; 

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.

Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: studimultidisipliner01@gmail.com

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.