Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Ekskresi

Wilda Rizkiyahnur Nasution (IAIN Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


This study aims to determine whether there is an effect of using audio-visual media on student learning outcomes in the excretory system material. The population in this study were students of class XI IPA MAN 1 Padangsidimpuan as many as 4 classes and samples obtained randomly as many as 2 classes, namely class XI IPA1 as an experimental class using audio-visual media and class XI IPA3 as a control class without using audio-visual media. . The instrument in this study used a multiple-choice learning outcome test. The data analysis technique used a one-part t-test. The results of the post-test data hypothesis test obtained tcount = 7.46 and ttable = 1.671 at the significance level = 0.05 so that tcount > ttable means Ha is accepted and Ho is rejected. Thus it can be concluded that student learning outcomes using audiovisual media are higher than those without using audiovisual media in the excretory system material.


Full Text:

PDF

References


Ali, M. M., Sukanto. (2021). Pengembangan Media Audio-visual pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XI di SMAN 1 Randudongkal. Experiment: Journal of Science Education, 1 (2), 2021, 44-51.

Bambang et al. (2015). Penerapan Pembelajaran Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Biologi di Kelas VIII A SMP GKST Imanuel Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, Volume 4 Nomor 1, Januari 2015 hlm 23-28.

Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenudin, A. (2016). "Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA di MIN Kroya Cirebon". Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3 (1), 116-137.

Firdaus. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Audio-Visual dalam Pembelajaran Sains. Jurnal Kajian Pendidikan Sains. Vol II No. 1 (2016)127-144.

Guntara, R. (2014). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Retensi Siswa pada Konsep Fotosintesis. Skripsi (Online). Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Hastuti, A., Budianti, Y. (2014). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas II SDN Bantargebang II Kota Bekasi. PEDAGOGIK Vol. II, No. 2, September 2014

Jihad, A dan Haris, A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Khalistiana, T. M., Halimah, M.,Muiz, D. A. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Audio-Visual terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Materi Keragaman Kenampakan Alam dan Buatan Indonesia. Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Pendidikan Indonesia.

Memel, J., Qurbaniah, M. (2019). Pembelajaran Biologi Berbasis Media Audio Visual Materi Pencernaan terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Sajingan. Jurnal Bioeducation, Vol. 6. No 1. Februari 2019.

Nazliah, R., Harahap, R. D., Hasibuan, E. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Respirasi di Kelas XI SMA Negeri 2 Bilah Hulu. Jurnal Biolokus. Vol:2 No.2 Juli-Desember 2019.

Purwono, j. Yutmini, S., Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audio Visual paad Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama NEgeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Vol.2, No.2, hal 127 – 144, Edisi April 2014.

Sila, V. U. R . (2016). Efektivitas Penggunaan Media Video untuk Mengukur Tingkat Pemahaman Mahasiswa pada Materi Organel-organel Sel. Jurnal Wacana Didaktika. Vol VII, No 3 (2014) 143- 147.

Simarmata, M. Y., Mastuti, D. L., Thamimi, M., Melia, M., Yudha, R. K., & Yuliansyah, A. (2019). "Media Film Sebagai Sarana Pembelajaran Literasi Di Sma Wisuda Pontianak". GERVASI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3 (1), 88-101Sila, V. U. R . (2016). Efektivitas Penggunaan Media Video untuk Mengukur Tingkat Pemahaman Mahasiswa pada Materi Organel-organel Sel. Jurnal Wacana Didaktika. Vol VII, No 3 (2014) 143- 147.

Ujan, K. (2016). Penggunaan Media Audiovisual dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Mlati Sleman pada Materi Ekosistem. Skripsi (Online).

Wahyuningsih, Maria, & Goretti, Sri. (2014). Penerapan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris (Studi Kasus di SMPN 3 Bawen). Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol.2, No.1, hal 79-92, ISSN: 2354- 6441.

Yenni., Syamswisna., Marlina, R. (2018). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Sel Kelas XI MIA SMA. Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Untan Pontianak.




DOI: https://doi.org/10.24952/bioedunis.v1i1.5356

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurusan Tadris Biologi UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: bioedunis@iain-padangsidimpuan.ac.id 

E-ISSN: 2829-7601

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/Bioedunisi/index

JL. T. Rizal Nurdin, Km 4,5 Sihitang Kota Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia

Telp. 0634-22080, Fax. 0634-24022