Penguatan Literasi MIPA Melalui Kegiatan Lesson Study Sebagai Upaya Menciptakan Generasi Yang Berkarakter

Almira Amir (UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


The purpose of writing this article is to explain the strengthening of scientific/MIPA literacy through lesson study activities as an effort to create a generation with character. The writing of this article uses a literature study/literature study. The required data is collected through text review, then analyzed using content analysis techniques. Based on the literature study, it shows that the effort to create a generation with character is that teachers carry out lesson study activities in a collaborative way to carry out their professional development, designing 21st century skills learning (critical thinking, creative thinking, collaborative, communicative) so that they can provide literacy strengthening, especially science/MIPA literacy

Keywords


Strengthening Literacy, Lesson Study, Character

Full Text:

PDF

References


Baroya, E. H. (2018). Strategi pembelajaran abad 21. As-Salam: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(1), 101-115.

Bundu, P. (2006). Penilaian keterampilan proses dan sikap ilmiah dalam pembelajaran sains SD. Jakarta: Depdiknas.

Chamisijatin, L., & Zaenab, S. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Literasi melalui Pendampingan Lesson Study di SMP Muhammadiyah 02 Kota Batu. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(1), 10-24.

Danial, E., & Wasriah, N. (2009). Metode penulisan karya ilmiah. Bandung: Laboraturium Pendidikan Kewarganegaraan.

Harahap, A. C. P. (2019). Character building pendidikan karakter. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 9(1).

Hendracipta, N. (2016). Menumbuhkan sikap ilmiah siswa sekolah dasar melalui pembelajaran ipa berbasis inkuiri. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 2(1), 109-116.

Indrawati, F. A., & Wardono, W. (2019, February). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Kemampuan Literasi Matematika dan Pembentukan Kemampuan 4C. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 247-267).

Izzatunnisa, I., Andayani, Y., & Hakim, A. (2019). Pengembangan LKPD berbasis pembelajaran penemuan untuk meningkatkan kemampuan literasi sains peserta didik pada materi kimia SMA. Jurnal Pijar Mipa, 14(2), 49-54.

Khasanah, U., & Herina, H. (2019, March). Membangun karakter siswa melalui literasi digital dalam menghadapi pendidikan abad 21 (revolusi industri 4.0). In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang (Vol. 12, No. 01).

Masyhud, M. (2018). Lesson study in teaching young learners: Assisting a dynamic classroom interaction. English Education: Jurnal Tadris Bahasa Inggris, 11(1), 93-102.

Nurhasanah, N., Jumadi, J., Herliandry, L. D., Zahra, M., & Suban, M. E. (2020). Perkembangan Penelitian Literasi Sains Dalam Pembelajaran Fisika Di Indonesia. Edusains, 12(1), 38-46.

Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65-80.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 34-42.

Robi, N., & Abidin, Z. (2020). Literasi Membaca sebagai Upaya Pembentuk Karakter Peserta Didik (Jujur dan Bertanggung Jawab). In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 3, No. 1, pp. 790-797).

Saleh, S. (2017). Peran lembaga pendidikan dalam membentuk karakter bangsa. In Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial (Vol. 2, pp. 101-112).

Setiawan, A. R. (2020). Peningkatan literasi saintifik melalui pembelajaran biologi menggunakan pendekatan saintifik. Journal of Biology Education, 2(1), 1-13.

Shinta, M., & Ain, S. Q. (2021). Strategi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4045-4052.

Sutiyah, S. (2020). Pelaksanaan Guru Fiqih Dalam Penilaian Ranah Afektif Pada Peserta Didik Kelas VIII A Di MTs Negeri 2 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Syofyan, H., & Amir, T. L. (2019). Penerapan literasi sains dalam pembelajaran IPA untuk calon guru SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 35-43.

Yuliati, P. U. (2020). Membangun Karakter Tanggung Jawab Siswa Melalui Literasi Media Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. In Prosiding Seminar Internasional Kolokium 2020.

Zakaria, Z. (2021). Kecakapan Abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar Masa Pandemi Covid-19. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 81-90




DOI: https://doi.org/10.24952/bioedunis.v1i2.6633

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurusan Tadris Biologi UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: bioedunis@iain-padangsidimpuan.ac.id 

E-ISSN: 2829-7601

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/Bioedunisi/index

JL. T. Rizal Nurdin, Km 4,5 Sihitang Kota Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia

Telp. 0634-22080, Fax. 0634-24022