Efektifitas Pembelajaran Ilmu Alamiah Dasar yang Terintegrasi Dengan Al-Qur’an Melalui Modul Ajar Materi Tatasurya

Irdes Hidayana* -  UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia

The purpose of this research is to describe IAD learning using Al-Qur'an based modules. This research is quantitative descriptive. The results of the assessment of the implementation of IAD learning using Al-Qur'an based modules averaged the rating scale between 3.0 and 4.0 in the good category. The results of the percentage of implementation of class A is 89% with a reliability of 92% and class B is 93% with a reliability of 86%. The percentage of completeness of tarbiah faculty student learning outcomes in class A is 88.5% complete and 11.5% incomplete and in class B 96.4% complete and 3.6% incomplete. Students' positive response to IAD learning uses Qur'an-based modules. Based on the results of the study it can be concluded that learning IAD using Al-Qur'an based modules is said to be effective.

Keywords : The purpose of this research is to describe IAD learning using Al-Qur'an based modules. This research is quantitative descriptive. The results of the assessment of the implementation of IAD learning using Al-Qur'an based modules averaged the rating scale

  1. Abdullah, M. (2016). Fisika Dasar 1. Bandung: Institut Teknologi
  2. A. Baiquni, “Filsafat Fisika dan al-Qur’an,”Ulumul Qur’an, No. 4 Januari-Maret 1990.
  3. A. F. Chalmers, Apa yang Dinamakan Ilmu? (Jakarta: Gema Insani). Al ‘Amir Najih Kholid. 1994. Tarbiyah Rasullullah. Jakarta: Gema Insani
  4. Abdullah Aly dan Eny Rahma. 2003. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
  5. Ausubel, D.P.(1968). Educational Psychology: a Congnitive. New York: Holt, Rinebart and Winston.
  6. Bandung. Al-Qur’an dan terjemahan. (2017). Kementrian Agama Republik Indonesia.
  7. Ibrahim, M. (2008). Model pembelajaran inovatif melalui pemaknaan (belajar perilaku positif dari alam).
  8. Jasin, Maskoeri. 2008. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: Rajawali Press.
  9. Kanginan, M. (2006). FISIKA untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga. Kanginan, M. (2006). IPA FISIKA untuk SMP Kelas IX. Jakarta: Erlangga.
  10. Khoiri, et al., (2017). Penumbuhan karakter islami melalui pembelajaran fisika berbasis integrasi sains-islam. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(1)
  11. M. Dawan Rahardjo. 1996. Ensiklopedi Al-Qur’an: Tafsir Sosial Berdasarkan konsep-Konsep Kunci. Jakarta: Paramadina.
  12. Mukri, et al., (2019). Quran- integrated science in the era of industrial revolution 4.0. Journal of Physics: Conference Series, 0-5.
  13. Michael Rundell. 2002. Macmillan English Dictionary for Advanced Leraners: International Student edition. Oxford: Macmillan Publisher Limited.
  14. Purwaningrum, S. (2015). Elaborasi ayat-ayat fisika dalam Al Qur’an: Langkah menuju integrasi agama dan fisika dalam pendidikan. Inovatif: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 1(1).
  15. Purwanto, J., & Hasanah, B. U. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Tipe Pictorial Riddle Dengan Konten Integrasi-Interkoneksi Pada Materi Suhu Dan Kalor Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. J. Kaunia, 9(2).
  16. Rahmawati, R. D., & Bakhtiar, N. (2019). Pembelajaran IPA Berbasis Integrasi Islam-Fisika pada Pokok Bahasan Penciptaan Alam Semesta dan Tata Surya. Journal of Natural Science and Integration, 1(2).
  17. Rahmola, A., & Mursalin, M. (2018). Penerapan pembelajaran terintegrasi nilai-nilai Al-Qur’an pada konsep cahaya dan alat optik untuk meningkatkan hasil belajar dan wawasan keagamaan siswa. In Quantum: Seminar Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika .
  18. Ramadanti, E. C. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Tawadhu, 4(1).
  19. Romadhoni, et al., (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) disertai media CD interaktif terhadap hasil belajar dan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran fisika SMA di kabupaten Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(4).
  20. Sartika, E. (2014). Analisis isi kualitatif pesan moral dalam film berjudul “Kita versus Korupsi.” EJournal Ilmu Komunikasi, 2(2).
  21. Sartika, S. B., & Faizah, I. (2019). Integrasi Nilai-nilai Al Islam dalam Mata Kuliah Fluida Melalui Model Pembelajaran Pemaknaan. SEJ (Science Education Journal), 3(2).
  22. Syahputra, A. (2022). Pembelajaran Ilmu Falak Integratif Berbasis Literasi Al Qur’an dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Model Problem Solving. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1).
  23. Tafsir Surat Al-Anbiya, ayat 30-33. (2015). ibnukatsironline.com. Accessed October 1, 2022.
  24. Tafsir Surat Yasin, ayat 37-40. (2015). ibnukatironline.com. Accessed October 1, 2022.
  25. Tantriadi, Y. (2013). Pembuatan ensiklopedia interaktif tata surya untuk anak SMP. Calyptra, 2(1).
  26. Una, F. (2022). Pendidikan Fisika Dalam Al-Qur’an

Open Access Copyright (c) 2024 Irdes Hidayana
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter