Efektifitas Pembelajaran Ilmu Alamiah Dasar yang Terintegrasi Dengan Al-Qur’an Melalui Modul Ajar Materi Tatasurya
The purpose of this research is to describe IAD learning using Al-Qur'an based modules. This research is quantitative descriptive. The results of the assessment of the implementation of IAD learning using Al-Qur'an based modules averaged the rating scale between 3.0 and 4.0 in the good category. The results of the percentage of implementation of class A is 89% with a reliability of 92% and class B is 93% with a reliability of 86%. The percentage of completeness of tarbiah faculty student learning outcomes in class A is 88.5% complete and 11.5% incomplete and in class B 96.4% complete and 3.6% incomplete. Students' positive response to IAD learning uses Qur'an-based modules. Based on the results of the study it can be concluded that learning IAD using Al-Qur'an based modules is said to be effective.
Keywords : The purpose of this research is to describe IAD learning using Al-Qur'an based modules. This research is quantitative descriptive. The results of the assessment of the implementation of IAD learning using Al-Qur'an based modules averaged the rating scale
- Abdullah, M. (2016). Fisika Dasar 1. Bandung: Institut Teknologi
- A. Baiquni, “Filsafat Fisika dan al-Qur’an,”Ulumul Qur’an, No. 4 Januari-Maret 1990.
- A. F. Chalmers, Apa yang Dinamakan Ilmu? (Jakarta: Gema Insani). Al ‘Amir Najih Kholid. 1994. Tarbiyah Rasullullah. Jakarta: Gema Insani
- Abdullah Aly dan Eny Rahma. 2003. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
- Ausubel, D.P.(1968). Educational Psychology: a Congnitive. New York: Holt, Rinebart and Winston.
- Bandung. Al-Qur’an dan terjemahan. (2017). Kementrian Agama Republik Indonesia.
- Ibrahim, M. (2008). Model pembelajaran inovatif melalui pemaknaan (belajar perilaku positif dari alam).
- Jasin, Maskoeri. 2008. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: Rajawali Press.
- Kanginan, M. (2006). FISIKA untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga. Kanginan, M. (2006). IPA FISIKA untuk SMP Kelas IX. Jakarta: Erlangga.
- Khoiri, et al., (2017). Penumbuhan karakter islami melalui pembelajaran fisika berbasis integrasi sains-islam. Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah, 2(1)
- M. Dawan Rahardjo. 1996. Ensiklopedi Al-Qur’an: Tafsir Sosial Berdasarkan konsep-Konsep Kunci. Jakarta: Paramadina.
- Mukri, et al., (2019). Quran- integrated science in the era of industrial revolution 4.0. Journal of Physics: Conference Series, 0-5.
- Michael Rundell. 2002. Macmillan English Dictionary for Advanced Leraners: International Student edition. Oxford: Macmillan Publisher Limited.
- Purwaningrum, S. (2015). Elaborasi ayat-ayat fisika dalam Al Qur’an: Langkah menuju integrasi agama dan fisika dalam pendidikan. Inovatif: Jurnal Penelitian Pendidikan, Agama, Dan Kebudayaan, 1(1).
- Purwanto, J., & Hasanah, B. U. (2014). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Tipe Pictorial Riddle Dengan Konten Integrasi-Interkoneksi Pada Materi Suhu Dan Kalor Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. J. Kaunia, 9(2).
- Rahmawati, R. D., & Bakhtiar, N. (2019). Pembelajaran IPA Berbasis Integrasi Islam-Fisika pada Pokok Bahasan Penciptaan Alam Semesta dan Tata Surya. Journal of Natural Science and Integration, 1(2).
- Rahmola, A., & Mursalin, M. (2018). Penerapan pembelajaran terintegrasi nilai-nilai Al-Qur’an pada konsep cahaya dan alat optik untuk meningkatkan hasil belajar dan wawasan keagamaan siswa. In Quantum: Seminar Nasional Fisika, dan Pendidikan Fisika .
- Ramadanti, E. C. (2020). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Tawadhu, 4(1).
- Romadhoni, et al., (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) disertai media CD interaktif terhadap hasil belajar dan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran fisika SMA di kabupaten Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(4).
- Sartika, E. (2014). Analisis isi kualitatif pesan moral dalam film berjudul “Kita versus Korupsi.” EJournal Ilmu Komunikasi, 2(2).
- Sartika, S. B., & Faizah, I. (2019). Integrasi Nilai-nilai Al Islam dalam Mata Kuliah Fluida Melalui Model Pembelajaran Pemaknaan. SEJ (Science Education Journal), 3(2).
- Syahputra, A. (2022). Pembelajaran Ilmu Falak Integratif Berbasis Literasi Al Qur’an dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Model Problem Solving. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society, 1(1).
- Tafsir Surat Al-Anbiya, ayat 30-33. (2015). ibnukatsironline.com. Accessed October 1, 2022.
- Tafsir Surat Yasin, ayat 37-40. (2015). ibnukatironline.com. Accessed October 1, 2022.
- Tantriadi, Y. (2013). Pembuatan ensiklopedia interaktif tata surya untuk anak SMP. Calyptra, 2(1).
- Una, F. (2022). Pendidikan Fisika Dalam Al-Qur’an
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.