Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini
Learning needs that are increasingly complex cause a decrease in learning, especially those related to Islamic religious values in early childhood. The formation of Islamic religious values in early childhood is a very important foundation laying the foundation of religion so that a person can obey religion. The purpose of this research is to analyze the importance of Islam in early childhood. The research method of this research uses a literature search through data collection of scientific articles and previous research. The results of the research show that Islamic religious values can be taught through exemplary habits and actions. As a teacher and parent, you must try to have a good personality in order to be an example for children. Teachers and parents must always increase their knowledge, understanding and skills related to the development of Islamic religious values in early childhood.
Keywords : value; Islamic religion; early childhood education
- Ananda, R. (2017). Implementasi nilai-nilai moral dan agama pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 19–31.
- Ayuningrum, D. (2018). Peningkatan Kemampuan Hafalan... - Google Scholar. (n.d.). Retrieved July 25, 2023, from https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Ayuningrum%2C+D.+%282018%29.+Peningkatan+Kemampuan+Hafalan+Bacaan+Sholat+Anak+Usia+6+Tahun+Melalui+Metode+Pembiasaan.+Jurnal&btnG=
- Bahri, H., & Fitriani, F. (2019). Edutaiment Dalam Perkembangan Nilai Nilai Moral Dan Agama Anak. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 18(1), 179.
- Fadlyana, E., & Larasaty, S. (2016). Pernikahan usia dini dan permasalahannya. Sari Pediatri, 11(2), 136–141.
- Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran Agama Islam Melalui bermain pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 107–116.
- Fitriyah, F. (2019). Implementasi Pengembangan Nilai Moral Dan Agama Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Keteladanan Di Tk Al-Muhsin. Islamic EduKids: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–7.
- Hadi, S. (2017). Pola pengasuhan islami dalam pendidikan keluarga (penguatan peran keluarga jamaah masjid baitul abror teja timur). TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 117–133.
- Hartati, S., & Zulminiati, Z. (2020). Fakta-Fakta Penerapan Penilaian Otentik di Taman Kanak-Kanak Negeri 2 Padang. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1035–1044.
- Hasanah, N., & Sugito, S. (2020). Analisis pola asuh orang tua terhadap keterlambatan bicara pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 913–922.
- Iftitah, S. L. (2020). Strategi pengembangan nilai-nilai keagamaan pada anak usia dini di TK Islamic Center Surabaya. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 23–29.
- Isnaningsih, A., & Rohman, A. (2019). Participation of Mothers Who Work in Religious Activities Towards Child Behavior. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 199–206.
- Julianto, T. A. (2020). Metode Menghafal dan Memahami al-Qur’an bagi anak usia dini melalui Gerakan Isyarat ACQ. IQRO: Journal of Islamic Education, 3(1), 71–84.
- Latuconsina, H., Ula, N. S. N., Choirunnisa, S. M., Kurniawati, F. M., Nuresa, R., Zuhri, A. S., Nay, S. I. U., Arifin, S., Rumkel, R. H., & Masykuri, A. A. (2020). Peningkatan Ibadah dan Amaliah Sosial Berbasis Masjid. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat (JP2M), 1(2), 59–72.
- Makhmudah, S. (2020). Penanaman nilai keagamaan anak melalui metode bercerita. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2).
- Mukarromah, T. T., Hafidah, R., & Nurjanah, N. E. (2020). Kultur Pengasuhan Keluarga terhadap Perkembangan Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 395–403.
- Noor, T. R. (2017). Upaya Guru Dalam Menanamkan Nilai Agama di KB Al Muslim Surabaya. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 46–57.
- Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11.
- Revita, D., & Hartati, S. (2020). Pelaksanaan pembelajaran ibadah wudhu di taman kanak-kanak islam terpadu dar el-iman 2 kota padang. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 7(1), 26–40.
- Riofita, H. (2016). Bentuk Peranan Guru Dalam Memberikan Pendidikan Kepemimpinan. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 2(1), 85–104.
- Rizqina, A. L., & Suratman, B. (2020). Peran Pendidik Dalam Menanamkan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 18–29.
- Saputra, M. A. (2016). Penanaman nilai-nilai agama pada anak usia dini di RA DDI Addariyah Kota Palopo. Al-Qalam, 20(2), 197–210.
- Sari, N. Y., & Wisroni, W. (2020). The Urgency of Parental Guidance for Youth Education in the Belajar Dari Rumah (BDR) Era. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 8(3), 309–321.
- Siswanta, J. (2017). Pengembangan Karakter Kepribadian Anak Usia Dini (Studi Pada PAUD Islam Terpadu Di Kabupaten Magelang Tahun 2015). INFERENSI: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 11(1), 97–118.
- Uyuni, Y. R. (2019). Konsep pola asuh orang tua dalam perspektif islam terhadap tumbuh kembang anak dalam keluarga. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 53–62.
- Wahyuningsih, D., & Suyanto, S. (2015). Implementasi kearifan lokal melalui model bcct untuk pengembangan kemampuan sosial anak usia dini. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(1), 10–23.
- Wandi, Z. N., & Mayar, F. (2019). Analisis kemampuan motorik halus dan kreativitas pada anak usia dini melalui kegiatan kolase. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 351–358.
- Wilis, A. N., & Hartati, S. (2020). Kegiatan Ibadah Sholat di Sentra Ibadah Pada Taman Kanak-Kanak Khaira Ummah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(8).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.