The Negative Impact of Using Application TikTok Regarding Intelligence Level Children's Emotions Towards Islamic Religious Education

Hamdan Hasibuan -  UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia
Eva Monika Safitri lubis* -  UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia

Supp. File(s): Research Instrument
Current technological developments are growing rapidly, a lot children who use cellphones for watch videos. One of the current media this is a lot interested that is tiktok. TikTok’s video can influence intelligence emotional of children, so happen a problem about How impact negative from tiktok videos on intelligence emotional child aged 13-15 years and Islamic religious education . Methodology study This use approach qualitative that is research conducted with method observe existing phenomena around it and analyze it with use logic scientific. Research results in Lumban DolokVillage show that there are impact negative of tiktok videos on intelligence emotional children,between teenager beginning aged 13-15 years in this village Lots experience changes in yourself them each after know application tiktok , Excessive emotional , brave denied parents , wasted time waste of time Study drained For things that don't important , difficult get along with environment around , excessive selfishness , no care the surroundings , it 's easy angry and aggressive

Supplement Files

Keywords : IImpact Negative Tiktok; Intelligence level; Children’s emotional

  1. Abdul Kadir, Pengantar Teknologi Informasi, Yogyakarta: Andi Offset, 2019.

    Ade Rosdiana dan Nurnazmi, "Dampak Aplikasi TikTok Dalam Proses Sosial Dikalangan Remaja Kelurahan Rabadompu Timur Kecamatan Raba Kota Bima", Jurnal Pendidikan Sosiologi, 2021, Vol. 4 No. 1

    Adlin, Dkk , Muslim Tiktok Affiliate Mastery, Jakarta : Insight First Indonesia Publishing, 2023

    Agus Susilo. “Peran Generasi Muda dalam Ketahanan Nasional”, Hadion Wijoyo (ed.) Monograf Pengaruh Strategi Pembelajaran dan Kecerdasan Emosional Siswa terhadap Kemandirian Belajar Solok: Penerbit Insan Cendekia Mandiri, 2021

    Ahmad Nizar Rangkuti, Metode Penelitian Pendidikan Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, dan Penelitian Pengembangan, Bandung, Ciptapustaka Media, 2016

    Ali Nugraha, Pentingnya Perkembangan Social Emosional Pada Anak Taman Kanak-kanak, (Jakarta: Universitas Terbuka, 2018

    Antonius Alijoyo, Structured or Semi-Structured Interviews, Bandung: CRMS Membangun Indonesia dengan GRC, 2021

    Armylia Malimbe dkk, "Dampak Penggunaan Aplikasi Online TikTok (Douyin) Terhadap Minat Belajar di Kalangan Mahasiswa Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sam Ratulangi Manado", Jurnal Ilmiah Society, 2021, Vol. 1 No. 1

    Asfiati, Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dan Madrasah, Jakarta: Kencana, 2021

    Awal Kurnia Putra Nasution, “Integrasi Media Sosial dalam Pembelajaran Generasi Z” Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, Vol.13, No. 1, 2022.

    Chandra dan Arneta Putri, “Gambaran Tingkat Kecerdasan Emosional (Emotional Quotient) Pada Anak Remaja Awal Usia 12-16 Tahun Di SMP Negeri 7 Kota Bogor Tahun 2021”, Jurnal Riset Kesehatan,Vol, 1, No.1, Juni 2021

    Chontina Siahaan, Abdiel Putra Laia, Donal Adrian, Studi Liberatur: Media Sosial Tiktok dan Pembentukan Karakter Remaja, E-Jurnal Ilmiah Indonesia, Vol 7, April 2022

    Danis Puntoadi, Menciptakan Penjualan Melalui Media Sosial, Jakarta: PT Elex Komputindo, 2019

    Daniel Goleman, Kecerdasan Emosional, Jakarta : Gramedia Pustaka Utama, 2000

    Demmy Deriyanto, Fathul Qorib, “Persepsi Mahasiswa Universitas Tribhuwana Tunggadewi Malang Terhadap Tiktok”, Universitas Tribhuwana, Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Vol.7 No. 3, 2018

    Devri Aprilian, "Hubungan antara Penggunaan Aplikasi Tiktok dengan Perilaku Narsisme pada Siswa Sekolah Menengah Pertama", Jurnal Ilmiah Bimbingan dan Konseling. Vol. II, No. 03, 2019

    Dila Mayang Sari, "Penggunaan Aplikasi TikTok sebagai Ajang Eksistensi Diri (Fenomenologi Penggunaan TikTok pada Mahasiswa UIN Shultan Thaha Saifuddin Jambi)", Skripsi, Jambi: Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin, 2021

    Dwi Anggi Novianti, Dkk, Covid-19 Catatan Linimasa pada Analis Muda, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2020

    Dwi Putra Robiatul Adawiyah, Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sumpang, E-Jurnal Komunikasi, Vol 14, September 2020

    Eka Rahmawati, judul: “Dampak Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Perilaku Belajar Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas IX di SMPN 9 Tangerang Selatan)”. Skripsi, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2023


Open Access Copyright (c) 2024 Eva Monika Safitri lubis, Hamdan Hasibuan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter