Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMK Negeri I Siabu Kabupaten Mandailing Natal
This study aims to (1) Know the state of the implementation of Islamic Religious Education learning at SMK Negeri 1 Siabu, (2) To find out the problems of learning Islamic Religious Education at SMK Negeri 1 Siabu, (3) To find out the efforts being carried out to overcome the problems of education. Islam at SMK Negeri 1 Siabu. The instrument for collecting data was observation and interview. Then it was analyzed qualitatively. The results of this study indicate that the implementation of Islamic Religious Education learning is carried out actively. The problems faced come from the curriculum, students, teachers, infrastructure and the school. Efforts to overcome these problems by activating learning in which teachers must master the material and students increase motivation, then compile programs according to school programs and increase worship practice activities.
Keywords : Problematics; PAI learning
- Tafsir. Ahmad, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2001
- AM. Sardiman,Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011
- An-Nahlawi.Abdurrahman, Prinsip-Prinsip dan Metode Penddidikan Islam, Bandung: diponegoro, 1985
- Arif. Arma, Pengamatan Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Pers, 2002
- Arifin. M,Kapita Selekta Pendidikan Islam dan Umum, Jakarta: Bumi Aksara, 1991
- Arikunto. Suharsimi, Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, 2000
- Darajat. Zakiah, Pendidikan Islam Dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1994
- ------------------, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara: 2008
- ------------------, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Bumi Aksara, 1996
- Departemen Pendidikan Nasional, Standar Kompetensi Mata Pelajaran PAI, Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas, 2003
- Djamarah. Syaiful Bahri dan Azwan Zaini, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Rineka Cipta, 2006
- Hamalik. Oemar, Kurikulum dan Pemmbelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2011
- Hamzah, Perencanaan Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2006
- Homby. A.S, Oxford Advanced Learners, Dictionary Of Current English, New York: Oxford, University Press, 1995
- Ladjit. Hafni , Pengembangan Kurikulim, Bandung: Quantum Teaching, 2005
- Moleong. Lexy J, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000
- Muhaimin, Pengembangan Kurikulum, Jakarta: Rajawali Pers, 2010
- Mukhtar, Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Mizaka Galiza, 2003
- Mulyasa. E, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2006
- Namsa. Yunus , Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Pustaka Firdaus, 2000
- Nurdin. Syafruddin, Guru Profesional dan Implementasi Kurikulum, Jakarta:Quantum Teaching, 2005
- Partono. Puis A. dan M. Dahlan Al-Barry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arkola, 1995
- Purwanto. Ngalim, Psikologi Pendidikan, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000
- Ramayulis, Metodologi pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2001
- Rosyadi. Khoiron, Pendidikan Profetik, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004
- Sabri.Ahmad, Strategi Belajar Mengajar, Padang: Quantum Teaching, 2005
- Sudjana. Nana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1999
- Sanjana. Wina, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan , Jakarta: Kencana, 2007
- Sastrapradja. M, Kamus Istilah Pendidikan dan Umum, Surabaya: Usaha Nasional, 1981
- Slameto, Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Bina Aksara, 1988
- Suharsimi. Arikunto, Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, 2000
- Sukardi, Metodologi Penelitian Pendidikan, Yogyakarta: Bumu Aksara, 2003
- Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 2001
- Tim Penyusun Undang-Undang Republik Indonesia No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen, Bandung: Bani Quraisy, 2006
- Usman. Moh. Uzer, Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1995
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.