Penerapan Pembelajaran Baca Tulis Al-Quran di SD Citra Al Madina

Aziddin Harahap* -  Universitas Labuhanbatu, Indonesia
Hasmi Syahputra Harahap -  Universitas Labuhanbatu, Indonesia

The purpose of research to know teacher preparation in planning learning Al-quran read and write, described presentation weighting read write the Al-quran, to know of methods used teacher in learning Al-quran read and write, students in learning activity know read write Al-quran and supporting factors and read write an impediment to learning the Al-quran. While, as for research: a) material input for writer to add insight and knowledge in upgrading himself as a teacher, b) evaluation in the learning process for teachers of religion for the work done so far in learning al-quran read and write, c) Its input in order improve education material at SD Citra Al-Madina Padang. For answers to problems on the use writers field Research. To collect the data research, the use writers 80 survey to students and interview to teachers and headmaster at SD Citra Al-Madina. While the data the research is headmaster, teachers and adminitration. After data collected using is data tabulation. The conclusion that learning read and write Al-quran in Citra al Madina has been held well, then cause students to slow to be able to read the koran is teachers do not able to provide an homework, learning, no notes conclusion learning and students are not repeat the class in the house.

Keywords : Process; Learning; Read Write to Al-quran.

  1. Abd, Gafar, Muhammad Jamil. Re-formulasi Rancangan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Jakarta: Nur Insani, 2013.
  2. Abu Ahmadi. Psikologi Umum, Jakarta: Rineka Cipta,1998.
  3. Agama, D. Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Direktorat Jenderal Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, 1995.
  4. Dede, R. Hukum Islam dan Pranata Sosial, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1994.
  5. Depdikbud RI. Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1993.
  6. Gazali. Metode Tartil Cara Cepat Belajar Membaca dan Menulis al-Qur’an, Padang: Angkasa Raya,1996.
  7. Hadeli. Metode Penelitian Pendidikan, Padang: Baitul Hikmah, 2000.
  8. Hasibuan, H. Rencana Pembelajaran Untuk SD, Padang: Citra al-Madina, 2006.
  9. Himpunan Redaksi Grafika. UUSPN No. 20 Th 2003, Jakarta: Sinar Grafika, 2003.
  10. Human, A. Buku Iqra’ Cara Cepat Membaca al-Qur’an, Jakarta: Depag Pusat Jakarta (1990).
  11. Imam Bukhari, Sahahidul Bukkari. Terjemahan Zainuddin Hamidi, Jakarta,1992.
  12. Jalaluddin Abdur Rahman bin Abi Bakrin As-Syuyuty, al-Jami’As-Shagin,Beirut: Darul Fikri,t. t.
  13. J J, Hasibuan. Proses Belajar Mengajar Keterampilan Dasar Pengajaran Mikro, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1998.
  14. Marzuki. Metode Riset, Jakarta: BPED,1990.
  15. M. Basyiruddin Usman dan Asnawir. Media Pengajaran, Padang: TP, 1997.
  16. Muhaimin. Arah Baru Pengembangan Pendidikan Islam,Bandung: Nuansa, 2003.
  17. Muhibbin Syah. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, Bandung: Rosdakarya,2003.
  18. Mulyadi Sumard. Pengajaran Bahasa Asing, Jakarta: Bulan Bintang, 1997.
  19. Moch. Uzer Usman. Menjadi Guru Profesional, Bandung: Rosdakarya, 1990.
  20. M.Quraish Shihab. Tafsir al-Misbah, Jakarta: Lentera Hati, 2002.
  21. Nana Sudjana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar, Bandung: Rosdakarya, 1989.
  22. Oemar Hamalik. Metode Belajar dan Kesulitan-Kesulitan Belaja, Bandung: Transito, 1986.
  23. Perda Sumatera Barat, Peraturan Daerah, Wajib Pandai Baca Tulis al-Qur’an.2003
  24. Ramayulis. Pengantar Ilmu Pendidikan, Jakarta : Kalam Mulia, 2003.
  25. Rifa’at Syauqi Nawawi. Ali Hasan, Pengantar Ilmu Tafsir, Jakarta:Bulan Bintang, 1992.
  26. Rusdianto. Faktor-faktor yang mempengaruhi Proses Pembelajaran, Padang: Makalah S2 Universitas Negeri Padang, 2004.
  27. Sanusi Latief. Pengantar Tafsir, Padang: tp, 1982.
  28. Sardiman. AM, Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2003.
  29. Sabri, A. Administrasi Pendidikan, Padang: IAIN IB Press, 2000.
  30. Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya, Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
  31. Sudijono, A. Pengantar Statistik Pendidikan, Jakarta: PT. Grafindo Persada, 2000.
  32. Surakhmad, W. Dasar dan Teknik Research, Bandung: Pantarsito, 1972.
  33. Syaiful Sagala. Konsep dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfa Beta, 2005.
  34. Tarsito. Dasar dan Teknik Interaksi Belajar dan Mengajar, Bandung: PT, 1983.
  35. Team Grafika. Pedoman Penilaian Berbasis KTSP, Jakarta: Grafika, 2006.
  36. Undang-Undang RI No. 20 tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Sinar Grafika, 2003.
  37. Yousda, I. I. A. Penelitian dan Statistik Pendidikan, Bandung: Bumi Aksara, 1992.
  38. Zainal Abidin. Seluk Beluk al-Qur’an, Jakarta: Rineka Cipta, 1992.
  39. Zakiah Daradjat. Ilmu Jiwa Agama, Jakarta: Bulan Bintang, 1976.
  40. Zulkarnain Bin Idris Luthfi. Pelajaran Praktis Membaca dan Tajwid,Medan: Bersama, 1991.

Open Access Copyright (c) 2022 Aziddin Harahap, Hasmi Syahputra Harahap
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Jurusan Pendidikan Agama Islam UIN Syahada Padangsidimpuan

Jln. T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama UIN SYAHADA Padangsidimpuan 22733

e-mail: darulilmitarbiyah@gmail.com

 P-ISSN: 2338-8692        E-ISSN: 2715-6745

Web jurnal: https://jurnal.uinsyahada.ac.id/index.php/DI/index


View My Stats

Flag Counter