STRATEGIES OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHERS IN FORMING STUDENTS' SPIRITUAL MORALS IN PRIVATE ELEMENTARY SCHOOL (MIS) AISYIYAH NORTH SUMATERA REGION
Teachers have an important role as educators and mentors for students and are entrusted with the responsibility to educate them. Therefore, teachers need to have effective strategies to convey knowledge and guidance so that the learning process can be more easily understood by students. In the context of Islamic Religious Education in schools, the material presented includes the Qur'an, creed, worship, jurisprudence, and Islamic culture. This material is expected to provide students with an understanding of religion that is beneficial for their lives. Therefore, in addition to providing knowledge, teachers are also responsible for guiding students to be able to practice the teachings contained in the material. This is in line with the main objective of religious learning, namely to ensure that students can apply it in their daily lives. The focus of this study is the strategies used by Islamic Religious Education teachers in shaping students' spiritual morals at the Private Elementary Madrasah (MIS) 'Aisyiyah in the North Sumatra region, including the results of the guidance provided and the educational factors that influence these strategies. This study is descriptive qualitative, with data collected through interviews, observations, and other educational methods
Keywords : Teacher Strategy; Islamic education; Spiritual Morals.
Abdul Mujib, et.al., Ilmu Pendidikan Islam (Jakarta: Kencana, 2006)
Abu Ahmadi dan Widodo Supriyono. Psikologi Belajar, (Jakarta. Rineka Cipta, 2004)
Abuddin Nata, Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam (Cet. 2; Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2001)
Ahmad, S. (2017). Peran Pendidikan Agama dalam Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Islam, 9(2), 134-148.
Ali, M. (2015). Integrasi Nilai-Nilai Islami dalam Proses Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5(1), 57-70.
Anissatul Mufarrokah, Strategi Belajar Mengajar, (Yogyakarta: Teras, 2009)
Anwar, A. (2018). Pembiasaan Ibadah di Sekolah untuk Meningkatkan Kualitas Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 123-135.
Arifin, Z. (2014). Manajemen Pembelajaran Agama di Sekolah.Jurnal Pendidikan dan Sosial, 10(3), 202-215.
Asmaran AS, Pengantar Studi Akhlak, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002)
Azis, F. (2017). Pembelajaran Berbasis Nilai dalam Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(2), 175-189.
Azmi Muhammad, Pembinaan Akhlak Anak Usia Pra-Sekolah, (Yogyakarta: Belukar, 2006)
Bahri Djamarah, Guru & Anak Dididk Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoretis Psikologis, (Jakarta: Rineka Cipta, 2010)
Bahri, H. (2015). Pentingnya Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(1), 88-103.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. New York: General Learning Press.
Dasim Budiansyah, dkk, Pembelajaran Aktif Kreatif Efektif dan Menyenangkan (Bandung: Ganeshindo, 2008)
Dewi, P. S. (2021). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dalam Pengajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama dan Psikologi, 13(4), 312-325.
Djamarah, S. B. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Efendi, M. (2014). Pengaruh Pembiasaan Ibadah terhadap Karakter Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(3), 134-142.
Fathoni, M. (2020). Peran Guru PAI dalam Pembentukan Akhlak Siswa. Jurnal Pendidikan Islam Terpadu, 11(4), 99-111.
H.A.R. Tilaar, Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000)
Hallen A, Bimbingan dan Konseling (Jakarta, Quantum Teaching, 2005)
Hamid, A. (2019). Membangun Karakter Siswa melalui Pembelajaran Agama Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 45-58.
Hasan Basri, Remaja Berkualitas: Problematika Remaja dan Solusinya (Cet. 4; Yogyakarta: Mitra Pustaka, 2004)
Hidayat, S. (2021). Penerapan Teori Pembelajaran Konstruktivisme dalam Pendidikan Agama. Jurnal Pendidikan dan Psikologi Islam, 14(2), 207-219.
Intani, Mila. (2017). “Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Akhlakul
Junaedi, Muhammad. (2018). “Strategi Guru PAI Terhadap Pembentukan Akhlak Peserta Didik SDN 216 Dualimpoe Kecamatan Maniangpajo Kabupaten Wajo.” Skripsi, UIN Alauddin Makassar.
Karimah Pada Peserta Didik di SMK 1 Bulukerto Kabupaten Wonogiri Tahun
Keller, J. M. (1983). Motivational Design of Instruction. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional Design Theories and Models (pp. 383-434). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Kurniawan, D. (2020). Peran Keteladanan Guru dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(4), 145-159.
Kurniawan, F. (2020). Dampak Keteladanan Guru terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 45-58.
Lestari, N. (2019). Strategi Pembelajaran Moral dan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(3), 98-112.
Lestari, S. (2018). Kolaborasi Orang Tua dan Sekolah dalam Meningkatkan Akhlak Anak. Jurnal Pendidikan dan Pembinaan Karakter, 5(1), 50-63.
Ma’arif, Muhammad Anas. (2017). Hukuman (Phunisment) dalam perspektif pendidikan pesantren. Jurnal Ta’allum, 5(1).
Marno M.Pd dan M. Idris S.Si, Strategi dan Metode Pengajaran (Yogyakarta: AR-RUZ MEDIA, 2008)
Maulizar. (2017). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Siswa di SMK Muhammadiyah Kartasura Tahun Pelajaran 2016/2017.” Skripsi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Moh Asrori, Mengutip Baron dalam Bukunya Psikologi Pembelajaran (Bandung: Wacana Prima, 2008)
Muhaimin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Sekolah, Masyarakat, dan Perguruan Tinggi, (Jakarta: Rajawali Pers, 2010)
Muhamad Al-Athiyah Al-Abrasy, Dasar-Dasar Pokok Pendidikan Islam, Terj. Bustomi A. Ghoni dan Jauhar Bahri
Muhammad Daud Ali, Pendidikan Agama Islam, Cet. IV (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2002)
Muhibbin Syah, Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004)
Mukhtar, Desain Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Cet. 3; Jakarta: CV. Misika Anak Galiza, 2003)
Mulyadi, M. (2019). Pengaruh Cerita Islami terhadap Kesadaran Moral Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 215-227.
Muntholi'ah, Konsep Diri Positif Penunjang Prestasi PAI
Nurhasanah. (2015). Strategi Guru PAI dalam Membina Akhlak Siswa di SMPN 2 Sikur. Jurnal Palapa, 3(2).
Oemar Hamalik. Psikologi Belajar dan Mengajar.(Bandung, Sinar Baru Algesindo)
Ramayulis, Ilmu Pendidukan Islam, (Jakarta, Kalam Mulia,2008)
RedjaMudyahardjo, Filsafat Ilmu Pendidikan Suatu Pengantar, (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002)
Roestiyah. N.K, Strategi Belajar Mengajar (Jakarta: Rieneka Cipta, 2008)
Rohman, F. (2021). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Agama Anak di Rumah. Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 101-112.
Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Santosa, E. (2016). Pengaruh Cerita Islami terhadap Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 7(2), 75-89.
Sholihah, M. (2016). Pengaruh Keteladanan Guru dalam Pembentukan Akhlak Siswa di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2), 140-153.
Siti, A. (2020). Strategi Pengajaran Nilai-Nilai Agama Islam di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam dan Karakter, 13(3), 98-110.
Soejono Soekanto, Sosiologi Suatu Pengantar, (Jakarta, Rajawali Pers, 2007)
Suyadi, A. (2018). Penerapan Teori Pembelajaran Sosial dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 90-105.
Syah, M. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Syaiful Bahri Djamarah, Strategi Belajar Mengajar, (Jakarta: Rineka Cipta, 2010)
Tanjung, E. F. (2021). Hubungan Pola Asuh dalam Asrama di Pondok Pesantren Quddussalam Tapanuli Tengah (Medan: Umsu Press)
Tanjung, E. F., & Harfiani, R. (2019). The Role Of Islamic Religious Education In Overcoming The Negative Influence Of Technology On Students Smk Muhammadiyah. In Proceeding International Seminar Of Islamic Studies (Vol. 1, No. 1, pp. 532-542).
Tanjung, E. F., Harfiani, R., & Hartanto, D. (2021). Formation of soul leadership model in Indonesian middle schools. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 21(1), 84–97.
Taufik, R. (2014). Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kepribadian Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kesejahteraan Sosial, 12(2), 45-56.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Widodo, S. (2020). Kolaborasi Orang Tua dan Guru dalam Pendidikan Agama Anak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Islam, 16(2), 110-123.
Wina Sanjaya, Strategi Pembelajaran Berbasis Standar Proses Pendidikan (Jakarta: Kencana, 2008)
Zahruddin, A. R., & Sinaga, H. (2004). Akhlak dalam Perspektif Islam. Jakarta: Rineka Cipta.
Zulfikar, A. (2017). Mengintegrasikan Nilai Agama dalam Kurikulum Pendidikan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11(3), 230-243.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.