EFFECTIVENESS OF GROUP GUIDANCE WITH STRESS INOCULATION TRAINING TECHNIQUE IN REDUCING LEARNING BOREDOM
Keywords : Group Guidance; Learning Saturation; Stress Inoculation Training Techniques for
Azzahrah, F., & Tanjung, E. F. (2025). STRATEGIES OF ISLAMIC RELIGIOUS EDUCATION TEACHERS IN FORMING STUDENTS' SPIRITUAL MORALS IN PRIVATE ELEMENTARY SCHOOL (MIS) AISYIYAH NORTH SUMATERA REGION. FORUM PAEDAGOGIK, 16(1), 1-21.
doi:10.24952/paedagogik.v16i1.14987
Bahri, S., & Hayati, N. (2024). DRUG ABUSE PREVENTION MODEL FOR ADOLESCENTS THROUGH THE CONCEPT OF ISLAMIC EDUCATION. FORUM PAEDAGOGIK, 15(1), 149-163. doi:10.24952/paedagogik.v15i2.12285
Creswell, J. (2020). Desain Penelitian: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran (edisi ke-4). Thousand Oaks: CA: Publikasi Sage.
Daulay, N. (2022). The moderating effect of types of child’s neurodevelopmental disorder on the relationship between Indonesian mothers’ perception of child’s maladaptive behaviour and maternal parenting stress. International Journal of Developmental Disabilities, 68(5), 692-702. doi:https://doi.org/10.1080/20473869.2021.1880686
Fadilatunnisyah, F. F. (2024). Penggunaan Uji Wilcoxon Signed Rank Test untuk Menganalisis Pengaruh Tingkat Motivasi Belajar Sebelum dan Sesudah Diterima di Universitas Impian. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 21(1), 581–587. doi:https://doi.org/10.57235/ijedr.v2i1.1887
Fauziana, F. A. (2023). Efektivitas Bimbingan Kelompok Teknik Games untuk Menurunkan Kejenuhan Belajar Siswa. Psiko Edukasi, 20(1), 1–10. doi:https://doi.org/10.25170/psikoedukasi.v20i1.3416
Harahap, E. K., & Wahyuni, S. (2024). EFFECTIVENESS OF GROUP GUIDANCE SERVICES USING SELF-CONTROL TECHNIQUES IN OVERCOMING ACADEMIC PROCRASTINATION ATTITUDES. FORUM PAEDAGOGIK, 15(1),
67-79. doi:10.24952/paedagogik.v15i1.11299
Hasibuan, A. D., & Purba, H. (2024). Tujuan Penciptaan Manusia: Perspektif Ilmu Kalam, Tasawuf, Filsafat, dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. ALACRITY: Journal of Education, 4(2), 330-341. doi:https://doi.org/10.52121/alacrity.v4i2.349
Hendri Yahya Sahputra, S. W. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Keberhasilan Pendidikan Di SMP Bumi Qur’an Siantar. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 14(4), 476-487.
doi:http://dx.doi.org/10.22373/jm.v14i4.24509
Iskandar, T. (2021). Pengembangan Sumber Daya Manusia Universitas Islam Negeri Sumatera
Utara. PENDALAS: Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengabdian Masyarakat, 1(2), 174-197. doi:https://doi.org/10.47006/pendalas.v1i2.80
Kartika, Y. D., & Siregar, A. (2023). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Brainstorming untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri pada Siswa Kelas X SMA di Kota Kisaran. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan(6), 348-358. doi:https://doi.org/10.37329/cetta.v6i2.2510
Lubis, S. A., Daulay, N., & Kumalasari, I. (2021). Islamic Education Learning Strategy in Mental Development of Mentally Disabled Children in Inclusive Schools of Medan City. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2965-2973.
doi:https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.905
Mahfud, J. S. (2022). Dampak Konseling Kelompok Cognitive Behavior Therapy dengan Teknik Stress Inoculation Training terhadap Toleransi Distres Akademik melalui Hardiness. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 94–100. doi:https://doi.org/10.15294/jubk.v6i1.17447
Moleong, L. J. (2000). Metode Penelitian Kualitaif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Nurlaila Sapitri, S. N. (2023). Textbook Analysis of Al-ʿArabiyyah Baina Yadai Aulādinā Vol
1 in The Rusydi Ahmad Thuaimah’s Perspective. Asalibuna, 7(01), 1-13.
doi:https://doi.org/10.30762/asalibuna.v7i01.1053
Pratama, S. Y. (2023). Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik Menulis Ekspresif untuk Mereduksi Kejenuhan Belajar (Burnout) pada Remaja. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1), 1–10. doi:https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2183
Purwaningrum. (2023). Keefektifan Konseling Kelompok Stres Inoculation Training untuk Mengurangi Kecemasan Siswa. Jurnal Hasil Penelitian dan Pengembangan (JHPP), 1(3), 127–131. doi:https://doi.org/10.61116/jhpp.v1i3.145
Putri Syahri, S. S. (2024). Implementasi moderenisasi agama di Kampus UIN Raden Fatah Palembang dengan tujuan bisa saling menghargai antar budaya dan agama. Academy of Education Journal, 15(1), 278-287. doi:https://doi.org/10.47200/aoej.v15i1.2171
Restiastuti, H. N. (2023). Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Role Playing dalam Mengurangi Burnout (Kejenuhan) Belajar Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 3 Cipatat. FOKUS: Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 7(2), 1–10. doi:https://doi.org/10.22460/fokus.v7i2.20479
Rizki Inayah Putri, T. I. (2023). PENGEMBANGAN MODUL FIKIH BERBASIS INQUIRY LEARNING DI KELAS VIII MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI II
MANDAILING NATAL. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 54-62.
doi:https://doi.org/10.56874/eduglobal.v4i1.1159
Rosliana. (2023). Pengaruh Teknik Ice Breaking dalam Bimbingan Kelompok untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Mahasiswa. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa, 4(2), 1–10. doi:https://doi.org/10.31100/jurkam.v4i2.763
Rupita, S. S. (2020). The Effectiveness of CBT Group Counseling with Stress Inoculation Training Technique to Improve Students' Eustress and Life Satisfaction. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(3), 182–188. doi:https://doi.org/10.15294/jubk.v9i3.44442
Saiful Akhyar Lubis, Y. B. (2022). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(2), 174-
182. doi:https://doi.org/10.24176/re.v12i2.6400
Shabrina, S. A. (2024). Dampak Optimisme dan Kontrol Diri dengan Coping Stress terhadap Tuntutan Akademik pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling UNNES. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 8(1), 1–10. doi:https://doi.org/10.15294/ijgc.v8i1.19882
Sholihah, A. R. (2025). Keefektifan Konseling Kelompok Realita Dimensi Bernalar Kritis untuk Mengurangi Burnout Belajar Siswa SMP Pasca Pandemi. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(2), 982–987. doi:https://doi.org/10.51169/ideguru.v10i2.1371
Siregar, A. (2023). Upaya Meningkatkan Resiliensi Akademik Mahasiswa Prodi Bkpi Melalui Layanan Informasi. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 6(1), 24-
37. doi:https://doi.org/10.30596/bibliocouns.v6i1.12312
Srianturi, & Purwaningrum. (2023). Konseling Kelompok Inokulasi Stres untuk Mengurangi Kecemasan Akademik di Era Pandemi. Indonesian Journal of Educational Counseling, 5(1), 1–10. doi:https://doi.org/10.30653/001.202371.257
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.
Talib, & Zia-ur-Rehman. (2021). Academic Performance and Perceived Stress among University Students. Educational Research and Reviews, 7(5), 127–132. doi:https://eric.ed.gov/?id=EJ976882
Thomsom, R. A. (2003). Counseling Techiques. America: Taylor & Pranciss Group, LCC.
Utama, J. A. (2021). The Effectiveness of Group Counseling Using Stress Inoculation Training and Systemic Desensitization Techniques to Reduce Public Speaking Anxiety. Jurnal Bimbingan Konseling, 10(3), 1–10. doi:https://doi.org/10.15294/jubk.v10i3.54882


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.