Kontribusi Motivasi Kerja, Komunikasi Interpersonal dan Supervisi Instruksional Terhadap Keterampilan Guru Mengelola Pembelajaran Bidang Studi Bahasa Arab (Studi pada MA/MTs Negeri dan Swasta se-Kota Padangsidimpuan)

Akhiril Pane* -  Dosen Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Padangsidimpuan, Indonesia
This research intent to know variable contribution motivates jobinterpersonal's communication and instruksional's supervision to   skill learns to bring off learning. This research is executed on MA/ MTs Country and Swasta one Padangsidimpuan's City by totals sample 45 teachers. Its data collecting doing to utilize kuesioner to variable fourth. Fourth examination result this research hypothesis points out to mark sense relationship and konstribusi is variable is free good alone and also together to bonded variable be signifikan
  1. Arikunto Suharsimi, Manajemen Penelitian, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
  2. Bafadal, Ibrahim. (2003). Peningkatan Profesionalisme Guru Sekolah Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
  3. Burton, Robert. (1974). Motivasi Dalam Organisasi (diterjemahkan ke dalam bahasa Indonedia oleh Subhan). Jakarta: Pustaka.
  4. Brandt, Ronald. S. (2000). Education In New Era. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
  5. Cooper, J.M.(1990). Clasroom Teaching Skill. New-York: McGraw Hill Book Company.
  6. Davis, Ivor. K. (1971).The Management of Learning. London: McGraw Hill Book Company.
  7. Devito, Joseph A. (1991). Human Communication. New York: Random Hause Private Limited.
  8. Gunawan. (2001). Fungsi Supervisor Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
  9. Hardjana, A. M. (2003). Komunikasi Intrapersonal dan Interpersonal. Jakarta: Kanisius.
  10. Hasibuan, Melayu. 2000. Manajemen Sumber Daya Manusia, Dasar dan Kunci. Gunung Agung : Jakarta.
  11. Harsey, P., Blanchard dan Kenneth, H. (1988). Management of Organizational Behavior : Utilizing of Human Resources. Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs : New Jersey.
  12. Irianto, Agus. (1988). Statistik Pendidikan Jilid I. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Keguruan (P2LPTK).
  13. Kerlinger, Fred. N dan Elazar Pedhazur. (1973). Multiple Regression in Behavioural Research. New-York: Holt, Rinehart and Winstons.
  14. Kerlinger, Fred. N. (1986). Faundatios of Behavioural Research. New-York: Holt, Rinehart and Winstons.
  15. Kreps, Gary L. (1990). Organizational Communication: Theory and Practice. New-York: Long Man.
  16. Liliwen, A. (1991). Komunikasi Antar Pribadi. Bandung: PT. Citra Aditya Bhakti.
  17. Mick & Dessler. (1976). Organisasi Manajemen. (diterjemahkan ke dalam bahasa Indoensia oleh M.Yasin) Jakarta: Bumi Aksara.
  18. Mc Clelland, David C. (1961). The Achieving Society. New York: Van Nostrand Reinhold.
  19. Pidarta, Made. (1988). Menajemen Pendidikan Indonesia. Bandung: Remadja Rosdakarya.
  20. Purwanto, M. Ngalim. (1993). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Bandung: Remadja Rosdakarya.
  21. Rakhmat, Jalaluddin. (1998). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT. Remajda Rosdakarya.
  22. Romizowski, A.J. (1980). Designing Instructional System. New-York: Nicholas Publishing Hause.
  23. Rooijakkers. (1993). Mengajar Dengan Sukses: Petunjuk Untuk Merencanakan dan Menyampaikan Pengajaran. Jakarta: Grasindo.
  24. Rusyan dan Syaiful Bahri Djamarah. (2000). Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.
  25. Semiawan, C. (1999). Pendidikan Tinggi, Peningkatan Kemampuan Manusia Sepanjang Hayat Seoptimal Penting. Jakarta: Depdikbud Dirjen Dikti.
  26. Sevilla (1993). Pengantar Metodologi Penelitian (terjemahan Alimuddin Tuwu). Jakarta: Universitas Indonesia Press.
  27. Suharto. (1988). Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan Bahasa: Suatu Pengantar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Dirjend Dikti Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan Tenaga Kependidikan.
  28. Staples, Walter Dayle. (1994). Think a Like Winner. New-Delhi: UBS Publisher’s Distributors.
  29. Steers dan Porter. (1990). Kinerja dan Profesional (Makmur, Pen.). Jakarta: Karya.
  30. Sugiono, Metode Penelitian, Jakarta: Alfabeta, 2009.
  31. Wahjosumidjo. (2005). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Radja Grafindo Persada: Jakarta.
  32. Wursanto, Ig. (1994). Etika Komunikasi Kantor. Cetakan Pertama. Jogjakarta: Kanisius.
  33. Wragg, E.C. (1996). Pengelolaan Kelas. (Terj. Anwar Yassin). Jakarta: Grasindo.

Open Access Copyright (c) 2016 Akhiril Pane
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats