THE ROLE OF INTELLIGENCE AND TALENT IN THE LEARNING PROCESS

Asfiati Asfiati* -  Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia
Ummi Kalsum -  Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia

Talent and intelligence are human resources that are indispensable in solving life's problems. The development of intelligence and talent is influenced by two factors, namely internal factors and external factors. The lack of knowledge and understanding of talent and intelligence makes most of us limit talent and intelligence to only cognitive aspects. It is important for educators to understand the intelligence and talents of students and be able to create a learning process that can generate and develop the intelligence and talents of students. Because students who have intelligence and talent and get support internally and externally will produce optimal performance so as to achieve good achievements

Keywords : Intelligence; Talent; Learning

  1. Anggraini, I. A., Utami, W. D., & Rahma, S. B. (2020). Mengidentifikasi Minat Bakat Siswa Sejak Usia Dini di SD Adiwiyata. Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(1), 161–169. https://doi.org/10.36088/islamika.v2i1.570

    Asfiati. (2018). Pemberdayaan Sarjana Tuna Karya Mensosialisasikan Pendidikan Karakter yang Berdaya Saing Global Di Kota Padangsidimpuan Asfiati. Proceeding of Community Development, 2, 145–158.

    Asfiati, A. (2019). Internalisasi Pendekatan Humanis Dalam Kurikulum Tersembunyi. Darul Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan Dan Keislaman, 7(01), 45–59. https://doi.org/10.24952/di.v7i01.1804

    Asfiati, A., & Mahdi, N. I. (2020). Merdeka Belajar bagi Anak Kebutuhan Khusus di SLB Kumala Indah Padangsidimpuan. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(1), 59. https://doi.org/10.24014/kjiece.v3i1.9620

    Asfiati, & Pulungan, I. (2020). Figur Pendidik Humanis di Masa Pandemi Covid 19. Fotum Paedagogik, 11(2), 23–34.

    Damanik, H. R. (2019). Pengembangan Potensi Siswa Melalui Bimbingan dan Konseling. Jurnal Warta Dharmawangsa, 13, 146–161.

    Damayanti, S. (2021). Implementasi Program Komprehensif Bimbingan dan Konseling dalam Pengembangan Potensi Siswa. Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(2), 46–62.

    Habibah, N. (2021). Tes Intelegensi (G. R. Affandy & N. A. Gunanjar (eds.); 1st ed.). UMSIDA press. https://press.umsida.ac.id/index.php/umsidapress/article/download/978-623-6081-25-9/961

    Huwaida, A. N., Asihanngtyas, F., Alviah, S. N., & Tangerang, U. M. (2020). Pengaruh intelegensi dalam pendidikan anak. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2, 42–49.

    Ihsan, H., Rusli, & Rahmatia, S. (2021). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP pada Pokok Bahasan Statistika Dikaitkan dengan Intelligence Quotient (IQ). Issues in Mathematics Education, 5(1), 56–61. http://103.76.50.195/imed/article/viewFile/19912/10522

    Irawan, Y., Herianto, & Simamora, S. O. (2019). Sistem Pendukung Keputusan untuk Menentukan Kegiatan Ekstrakurikuler Berdasarkan Bakat dan Minat Menggunakan Metode SAW (Simple Additive Weighting). JTIM : Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, 1(3), 198–205. https://doi.org/10.35746/jtim.v1i3.37

    Jahring, J., & Chairuddin, C. (2019). Preferensi Modalitas Belajar Mahasiswa Angkatan 2016 Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Sembilanbelas November Kolaka. Square : Journal of Mathematics and Mathematics Education, 1(1), 27. https://doi.org/10.21580/square.v1i1.4039

    Maftuh. (2015). Intelegensi sebagai faktor belajar. MIYAH: Jurnal Studi Islam, 11(02), 168–179.

    Mangiwa, R., Wungouw, H. I. S., & Pangemanan, D. H. C. (2014). Kemampuan Intelligence Quotient (Iq) Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi. Jurnal E-Biomedik, 2(3). https://doi.org/10.35790/ebm.2.3.2014.5741

    Noraini. (2021). Studi Tentang Prestasi Anak Rawa yang Mengandalkan Bakat dan Minat Terhadap Keterbatasan Sarana Prasarana di SMAN 1 Danau Panggang. 2(1), 85–92.

    Nur’aeni. (2012). TES PSIKOLOGI : Tes Inteligensi dan Tes Bakat. Pustaka Pelajar: Universitas Muhammadiyah (UM) Purwokerto Press, 173. https://digilib.ump.ac.id/files/disk1/21/jhptump-ump-gdl-nuraenisps-1031-1-fulltek-u.pdf

    Rufaidah, A. (2015). Pengaruh Intelegensi dan Minat Siswa Terhadap Putusan Pemilihan Jurusan. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(2), 143. https://journal.lppmunindra.ac.id/index.php/Faktor/article/view/379

    Syaikhu, A. (2018). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Inteligences. Jurnal Auladuna, 92–124. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika/article/download/570/445


Open Access Copyright (c) 2023 Ummi Kalsum
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats