CHARACTER EDUCATION VALUES IN THE BOOK OF BIDAYATUL HIDAYAH WRITTEN BY IMAM AL-GHOZALI

Muhammad Fikri Abdun Nasir* -  Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
Marini Binti Abd Rozak -  University College MAIWP International, Malasyia, Malaysia
Siti Fatonah -  Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia
The purpose of writing this article is to look at the character formation contained in the book Bidayatul Hidayah. This study is motivated by the Bidyatul Hidayah Book which is a book by Imam Al-Ghozali (ulama' in the VI H century) which is a very important book to be studied and used as a reference in character building. This research method is a literature review, namely by looking for books and articles about character education. The results showed that the values of character education in the book Bidayatul Hidayah are 1) Remembering Allah, 2) Discipline of Time, 3) Having good intentions, 4) Taking care of yourself, 5) Respect for parents, 6) Tolerance for educators and students, 7) Coconut milk to friends (friends) and ordinary people.

Keywords : character education; bidayatul hidayah; imam al-ghozali.

  1. Abdun Nasir, M. F., & Arif, M. (2021). Sumbangan Studi Al-Qur’an Bagi Keilmuan Islam Dan Pendidikan. Basha’Ir: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Tafsir, 1(June), 1. https://doi.org/10.47498/bashair.v1i1.545
  2. Abuddin, N. (2009). Akhlak Tasawuf. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  3. al-Ghazali, A. H. (2012). Tuntunan Mencapai Hidayah Ilahi. Terj: HM Fadlil Sa‟ Id An-Nadwi. Surabaya: Al-Hidayah, 1418.
  4. Al-Qur’an, L. P. M. (2005). Departemen Agama Republik Indonesia, Al-Qur’an Dan Terjemahannya, Bandung: PT. Syaamil Cipta Media.
  5. Aliyyah, A. P. K. D. K. (2019). Ta’limul Muta’alim Dan Kitab Bidayatul Hidayah Serta Relevansinya Dengan Program Pendidikan Karakter Di Indonesia. UIN Sunan Ampel Surabaya.
  6. As’ad, M., & Hakim, L. (2022). Nurturing Life Skill Education in an Environment-Based Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 15–24. https://doi.org/10.15575/jpi.v8i1.18253
  7. Atiqoh, L. (2017). Kurikulum Pendidikan Agama Islam Berbasis Lingkungan Sebagai Penguatan Pendidikan Humanistik DiSekolahAdiwiyata. Layly Atiqoh Dan Budiyono Saputro, 12(2), 285–308.
  8. Aunillah, N. I. (2011). Panduan menerapkan pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Laksana, 80.
  9. Bahroni, M. (2018). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Taisirul Khallaq Karya Syaikh Khafidh Hasan Al-Mas’ udi. Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 8(3).
  10. Efendi, Z. (2015). Panduan Praktis Menulis Skripsi Tesis dan Desertasi Kualitatif Kuantitatif dan Kepustakaan. Medan: Mitra.
  11. Fahmi, M., & Prasetia, S. A. (2021). Quo Vadis Pendidikan Karakter di Indonesia. TABYIN: JURNAL PENDIDIKAN ISLAM, 3(01), 23–45.
  12. Jannah, L. (2020). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN. Muaddib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 2(2), 81–109.
  13. Mahsun, M., & Maulidina, D. W. (2019). Konsep Pendidikan dalam Kitab Ta’limul Muta’allim Karya Syekh Al-Zarnuji dan Kitab Washoya Al-Aba’ Lil-Abna’ Karya Syekh Muhammad Syakir. Bidayatuna: Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 2(2), 164. https://doi.org/10.36835/bidayatuna.v2i2.438
  14. Masnur, M. (2011). Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.
  15. Mulyana, R. (2004). Mengartikulasikan pendidikan nilai. alfabeta.
  16. Muthoifin, M., Saefuddin, D., & Husaini, A. (2013). Pemikiran Pendidikan Ki Hadjar Dewantara dalam Perspektif Pendidikan Islam. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 152–197.
  17. Nata, A. (2017). Edisi Revisi Akhlak Tasawuf dan Karakter Mulia. Jakarta: Rajawali Press.
  18. Pradana, Y. (2019). Pengembangan Karakter Siswa Melalui Budaya Sekolah. Untirta Civic Education Journal, 1(1).
  19. Purnamasari, D. (2017). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Quran. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 1(1), 1. https://doi.org/10.29240/jbk.v1i1.233
  20. Rozaki, C., & Ma’arif, M. A. (2022). RELEVANSI KITAB BIDAYATUL HIDAYAH DALAM MENGINTERNALISASIKAN NILAI-NILAI AKHLAK DI ERA NEW NORMAL. INCARE, International Journal of Educational Resources, 2(5), 480–499.
  21. Syafri, U. A. (2012). Pendidikan Karakter berbasis al-Qur’an. Jakarta: Rajawali Pers.
  22. Yulianto, A., & Prasetiya, B. (2021). Analisis Interaksi Adab Seorang Murid Terhadap Guru Dalam Perspektif Imam Al-Ghazali. Imtiyaz: Jurnal Ilmu Keislaman, 5(1), 30–40.
  23. Yusuf, A. (2021). Pesantren Multikultural Model Pendidikan Karakter Humanis-Religius di Pesantren Ngalah Pasuruan - Rajawali Pers. PT. RajaGrafindo Persada.
  24. Zed, M. (2004). Metode peneletian kepustakaan. Yayasan Obor Indonesia.

Open Access Copyright (c) 2022 Muhammad Fikri Abdun Nasir
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats