PEMAHAMAN DAN KOMUNIKASI MATEMATIS DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA REALISTIK
Abstract
Mathematics understanding and communication are two essensial competencies that should be mastered by the learners. Mathematics understanding connects pattern and its relationship, that is to connect mathematics’ concept with the laerners’ bachground knowledge. Then, mathematics communication has an important role in conveying mathematics. This is a major challenge in learning mathematics that assume to emphasize in transferring knowledge, where teachers are more dominant than learners in finding, using and elaborating knowledge. Nowdays, there are some strategies that can be used as an alternative learning to be more fun and can injluence mathematics understanding and communication of learners, such realistic mathematics education. Realistics mathematics education is a learning that shows not only the connection with the real world but also the situation that could be imagined by the learners.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ariadi Wijaya, 2011. Pendidikan Matematika Realistik, Yogyakarta: Graha Ilmu.
Asup Suparlan. 2005. Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Mengembangkan Kemampuan Pemahaman dan Representasi Matematik Siswa SMP. Tesis UPI.
Bansu I. Ansari. 2009. Komunikasi Matematik Konsep dan Aplikasi. Banda Aceh: Pena.
Dani Vardiansyah. 2008. Filsafat Ilmu Komunikasi “Suatu Pengantar”. Jakarta: PT. Indeks.
Dwi Rachmayani. 2014. Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan UNSIKA, Volume 2, No. 1
Iis Sri Elia R. 2014. Komunikasi Dalam Pembelajaran Matematika. Prossiding, Volume 1, No. 2
Indah Puspita Sari. 2014. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Melalui Pendekatan Problem Posing. Prossiding, Volume 1, No. 2.
Jhon A. Van De Walle. 2006. Sekolah Dasar dan Menengah “Matematika Pengembangan dan Pengajaran “. Jakarta: Erlangga.
Manurung, S.L. 2010. Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematika dan Berfikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) dengan Menggunakan Software Autograph. Tesis. PPs UPI: Tidak Diterbitkan.
N. Sahara, 2015. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Repsentasi Matematis dan Self Efficacy Siswa Di SMA Kota Padangsidimpuan, Tesis UNIMED. Tidak Diterbitkan.
Ruseffendi, E.T. 1991. Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.
Sidi, I.D. 2002. Menuju Masyarakat Belajar Menggagas Paradigma Baru Pendidikan. Jakarta: Logos Wacana Ilmu.
Sinta, D. Simanjuntak. 2012. Perbedaan Pemahaman Matematis dan Pemecahan Masalah Ditinjau dari Sikap Siswa dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Bantuan Geogebra dan Tanpa Bantuan Geogebra. Tesis UNIMED. Tidak Diterbitkan.
Trianto. 2009. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Jakarta Kencana Prenada Media Group.
Wahyudin. 2008. Pembelajaran dan Model-Model Pembelajaran (Pelengkap Untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogis Para Guru dan Calon Guru Profesional. Bandung: UPI.
Zainurie. 2007. Pembelajaran Matematika Realistik.( http://Zainurie.Wordspress.com diakses tanggal 02 Februari 2016).
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v4i01.1215
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Nur Fauziah Siregar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com