Analysis of Students' Mathematical Literacy Ability in Solving Higher Order Thinking Skills (HOTS) Problem

Irma Rizki Aulia (Tadris/Mathematics Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Nur Fauziah Siregar (Tadris/Mathematics Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Diyah Hoiriyah (Tadris/Mathematics Education Study Program, Faculty of Tarbiyah and Teaching Science, Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


The purpose of this study was to describe students' mathematical literacy skills in solving HOTS-based problems on the system of linear equations of two variables in class VIII at SMP Negeri 1 Padangsidimpuan. The approach used is qualitative with the type of description research. The data sources of this research came from test results and interviews. Data collection was done with written tests and interviews. Triangulation of data analysis includes reduction, presentation, and conclusion drawing. The results of this study are the students' mathematical literacy skills in solving HOTS problems on the system of linear equations of two variables which show that out of 28 students there are 6 students with high mathematical literacy skills who are less able to provide logical arguments to problems, 15 students with moderate mathematical literacy skills have not met the indicators of using mathematical tools and providing arguments or reasoning and 7 students with low mathematical literacy skills have not met the indicators of communicating problems, mathematization, using mathematical symbols, using mathematical tools, and providing arguments or reasoning.

Keywords


Mathematical Literacy; Linear Equation System Two Variables; Higher Order Thinking Skills (HOTS).

Full Text:

PDF

References


Agustiani, E. D. (2020). Guru IPA dan Calon Guru IPA Menghadapi Soal-Soal Berkarakter PISA. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 67–86.

Amaliya, I., & Fathurohman, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 45–56.

Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan, 4(1), 1063–1073.

Desiriah, E., & Setyarsih, W. (2021). Tinjauan Literatur Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi (Hots) Fisika Di Sma. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 7(1), 79.

Febrianti, S., Rahmat, T., Aniswita, A., & Fitri, H. (2023). Kemampuan Literasi Matematika dalam Menyelesaikan Soal Pisa pada Siswa Kemampuan Tinggi Berdasarkan Gender. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 10100–10109.

Harpeni, A. (2019). Soal Matematika Model Pisa: Alternatif Materi Program Pengayaan. Didaktika : Jurnal Kependidikan, 12(2), 197–213.

Hasanuddin, M. I. (2020). Pengetahuan Awal (Prior Knowledge) : Konsep Dan Implikasi Dalam Pembelajaran. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(2), 217–232.

Hoiriyah, D. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa dalam, 7(02), 201–212.

Jatmiko, J. (2018). Kesulitan Siswa Dalam Memahami Pemecahan Masalah Matematika. JIPMat, 3(1), 17–20.

Maharani, D. A. (2019). Kemampuan Literasi Matematis Dan Kemampuan Berfikir Tingkat Tinggi Serta Kaitannya Dengan Soal Matematika PISA. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika Sesiomadika 2019, 850–857.

Mahsarah Rahadatul Aisy-Stevanus Budi Waluya-Zaenuri, N., Mahsarah Rahadatul Aisy, N., & Budi Waluya, S. (2021). Literature Review: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berbantuan Aplikasi Android Literature Review: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berbantuan Aplikasi Android Bernuansa Etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Mulawarman, 1, 2830–3059.

Murtadlo, A., Muslimahayati, M., Sahanata, M., & Ramli, M. N. (2023). Kemampuan Literasi Matematis Melalui Soal Hots Konteks Etnomatematika Budaya Jambi. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(3), 3172.

Muti’ah, R., & Irmayanti, I. (2020). Gambaran Pelaksanaan Kegiatan Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa. PengabdianMu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 106–118.

Neky, N., Hamdani, H., & Bistari, B. (2024). Kemampuan Literasi Numerasi pada Bilangan Bulat Melalui Pendekatan Number Sense di SMP. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(5), 4638–4647.

Reflina, R., & Rahma P, F. L. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Dalam Menyelesaikan Soal Programme for International Student Assessment (Pisa). Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 10(1), 11.

Santoso, R. M., & Setyaningsih, N. (2020). Literasi Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Hots Bentuk Aljabar Berdasarkan Kemampuan Matematika. Prosiding, 62–71.

Sari, L. N. I., & Aulia E, I. R. (2022). Development of Higher Order Thinking Skills (HOTS) Assessment Instruments to Improve Students’ Mathematical Creative Thinking Skills. Logaritma : Jurnal Ilmu-Ilmu Pendidikan Dan Sains, 10(2), 255–270.

Setiasih, E., Asikin, M., & Mariani, S. (2019). Kemampuan Literasi Matematis Melalui Strategi REACT Berpendekatan SPUR. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana UNNES, 2015.

Sumardi, S., & Aslami, W. N. (2022). Analisis Tingkat Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaiakan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1453.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v13i1.12540

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Irma Rizki Aulia, Nur Fauziah Siregar, Diyah Hoiriyah -

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com