Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika

Nur Fauziah Siregar (Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia)

Abstract


This study aims to describe errors made by students in solving mathematical problems in the pythagorean theorem material. This research is a descriptive study with the object of research is class VIII-3 of Junior High School (Padangsidimpuan Middle School-7) T.A 2018/2019 which amounted to 21 students with heterogeneous levels of ability. The instrument collects data using essay tests. Data analysis is done by reducing data in the form of paragraphs and images, then drawing conclusions. The results of this study indicate that the common mistakes made by students in this study were more on type-1 errors, namely understanding the concept of errors, followed by type-3 errors, namely units of measurement of writing errors, then followed by type-2. error which is a calculation error, and type-4 error is a mathematical procedure error.

Keywords


error analysis, mathematical problems, Pythagorean theorems, mathematics, understanding concepts

Full Text:

PDF

References


Agung, A. A. Gede, Metode Penelitian Pendidikan. Malang: Aditya Media Publishing, 2014.

Arti Sriati, Kesulitan Belajar Matematika pada Siswa SMA (Pengkajian Diagnosa), Jurnal Kependidikan, Yogyakarta, 1994.

Asih, I M, Peningkatan Kemampuan Siswa SMAN 8 Denpasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pokok Bahsan Program Linear Mata Pelajaran Matematika, Denpasar: Universitas Udayana, 2011.

Md. Aditya Dharma, dkk, Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Siswa Kelas IV Tahun Pelajaran 2015/2016 di SD Negeri 1 Banjar Bali. Bali: Universitas Pendidikan Ganesha, 2016.

Mulyono Abdurrahman, Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 1999.

Muncarno, Penerapan Model Penyelesaian Soal Cerita dengan Langkah-langkah Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas 1 SMP. Jurnal Nuansa Pendidikan Vol VI, No. 1, 2008.

Rahardjo, M. A, Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran di Sekolah Dasar, (Modul Matematika SD dan SMP Program Bermutu). (Online) http://p4tkmatematika.org/file/bermutu.pdf, 2011. (diakses pada 25 Januari 2019).

Syamsuddin, H, Kesulitan Siswa Kelas V SD Menggunakan Langkah-langkah Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal Cerita. Surabaya: UNESA, 2001.

Yunia Mulyani Azia, Upaya Mengatasi Kesulitan Siswa Belajar Geometri dengan Pengajaran Remidial Kelompok dan Remedial Bersama di Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama. Diakses dari http://digilib.upi.edu/pasca/available/etd-1011106-131035/




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v7i01.1660

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Nur Fauziah Siregar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com