Penerapan Pembelajaran Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Di MIN 2 Padangsidimpuan
Abstract
This study aims to improve the ability to solve mathematical problems with the application of realistic mathematics learning. From the students' initial abilities, it can be seen that students in class V MIN 2 Padang sidimpuan still have a fairly low average grade. The study used classroom action research as much as 2 cycles. The subjects of this study were students of class V MIN 2 Padangsidimpuan which were primary data. The research instrument in this study was a test of students' mathematical problem solving abilities and observation sheets. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the average increase in students' mathematical problem solving ability from the initial test is 19.833 (19.833%) categorized as very poor to 51.083 (51.083%) which is not good enough in the first cycle and becomes 83.083 (83.083%) in the good category in the cycle II.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdurrahman, M. (2009). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Agustina, L. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 4 Sipirok Kelas VII Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR). EKSAKTA : Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 1–7.
Febriyanti, C., & Irawan, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Pembelajaran Matematika Realistik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(1), 31–41.
Hobri. (2009). Model-model pembelajaran inovatif. Jember: Center for Society Studies.
Krismiati, A. (2013). Penerapan Pembelajaran Dengan Pendidikan Matematika Realistik (Pmr) Secara Berkelompok Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di Kelas X Sma. Infinity Journal, 2(2), 123. https://doi.org/10.22460/infinity.v2i2.29
Ningsih, S. (2014). Realistic Mathematics Education: Model Alternatif Pembelajaran Matematika Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 73. https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.97
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Reni Atika Rahmawati, S. K. T. B. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Learning (Psl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Bangun Datar Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Dwija Indria (SOLO), 5(4), 92–102.
Ricard, Arends. (2008). Learning To Teach Belajar Untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 224–232.
Wibowo, A. (2017). Pengaruh pendekatan pembelajaran matematika realistik dan saintifik terhadap prestasi belajar, kemampuan penalaran matematis dan minat belajar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 1. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i1.10066
Yuliyani, R. (2016). Pembelajaran Matematika Realistik pada Materi Operasi Aljabar di Kelas VII MTs Daarussa’adah Ciganjur Jakarta Selatan. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3), 256–265. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i3.997
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i01.2355
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 Lili Nur Indah Sari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com