Kemampuan Koneksi Matematika dalam Pembelajaran Kesetimbangan Kimia

Lelya Hilda (IAIN Padangsidimpuan, Sumatera Utara, Indonesia)

Abstract


Mathematical connection is the ability of mathematics to connect conceptual and procedural knowledge, use mathematics in other subjects, use mathematics in life activities. Mathematics is a difficult subject for students as well as chemical equilibrium material, because both lessons are abstract. Mathematical ability is a basic ability that students must master in Chemical Equilibrium. Determination of Equilibrium Assets (Kc and Kp) requires mathematical connection capabilities. The results obtained from the Chemical Equilibrium test given are still low with a percentage of 65% for the calculation of removal, 45% root shape and the ability to multiply and divide the decimal number to 67%. This is because learning mathematics and chemical equilibrium are difficult subjects so students are less interested.


Keywords


mathematical connection ability; chemical equilibrium; rank number calculation; root shape; multiplication and division of decimal numbers

Full Text:

PDF

References


Aninda Indriania, Ida Bagus Suryadharmab, Yahmin, Identifikasi Kesulitan Peserta Didik Dalam Memahami Kesetimbangan Kimia, Jurnal Pembelajaran Kimia OJS Vol. 2, No. 1, Juni 2017, 9-13.

Astin Lukum, Lukman A. R Laliyo, dan Kostiawan Sukamto, “Metakognisi Mahassiwa dalam Pembelajaran Kesetimbangan Kimia”, Jurnal Ilmu Pendidikan, Jilid 21, Nomor 1, Juni 2015, 9-18.

Ek Ajeng Rahmi Pinahayu, “Problematika Pembelajaran Matematika Pada Pokok Bahasan Eksponen Alternatif Pemecahannya,” Jurnal Formatif , 5(3): 182-191

Elly’s Mersina Mursidik1 , Nur Samsiyah , dan Hendra Erik Rudyanto, “Kemampuan Berfikir Kreatif dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau dari Tingkat Kemampuan Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar”, Journal Pedagogia, Vol. 4, No. 1, Februari 2015, 23-33.

E. T. Ruseffendi, Pendidikan Matematika 3, Jakarta: Depdikbud, 1992.

H. Hudoyo, Mengajar Belajar Matematika , Jakarta: P2LPTK, 1990.

Iik Faiqotul Ulya , Riana Irawati , dan Maulana, “Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa Menggunakan Pendekatan Kontekstual, Jurnal Pena Ilmiah, Vol. 1, No. 1, 2016, 121-130.

J. Saputra, (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Edutainment dengan Pendekatan Somatic, Auditory, Visu alization, And Intelectually (SAVI) terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMA. SYMMETRY: Jurnal Pendidikan Matematika, 4 (1), 116-124..

Kanisius Mandur , Wayan Sadra, Nengah Supart, “Kontribusi Kemampuan Koneksi, Representatif , dan Disposisi Matematis Terhadap Prestasi Belajar MAatematika Siswa SMA Swasta di Kabupaten Mangarai, Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, Vol. 8, No. 1, Januari 2016, 65-72.

Katagiri, S. Mathematical Thinking and How to Teach it, (Tokyo: CRICED University of Tsubuka, 2004).

Lelya Hilda, “Pendekatan Saintifik Pada Proses Pembelajaran (Telaah Kurikulum 2013) “, jurnal Darul Ilmi, Vol. 3, No. 01 Januari 2015, 79-84.

_________, Lubis, R., Daulay, T.H., The Development of Science Learning Device Based on Interconnected , Integration in Increasing Critical and Creative Thinking Students Jurnal Ilmiah Peuradeun The International Journal of Social Science, Vol. 8, No 1 January 2020, 63-82.

Maulana. Dasar-dasar keilmuan matematika, Bandung: Royyan Press. 2008.

Muhammad Fajri, Kemampuan Berfikir Matematis dalam Konteks Pembelajaran Abad 21 dI Sekolah Dasar, LEMMA, VoL III No. 2, Juni 2017, 1-11.

Moh. Saiful Bakhril ,Kartonoa ,Dewi, N.,Ra :, Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Peer Tutoring Cooperative Learning”, PRISMA 2 (2019): 754-758

Tatang Hermawan, “Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama”, Jurnal EDUCATIONIST No. I Vol. I Januari 2007, 47-56.

Ulya Layyina, “ Analisis Kemampuan Berpikir Matematis Berdasarkan Tipe Kepribadian pada Model 4K dengan Asesmen Proyek Bagi Siswa Kelas VII” , Prisma 1 (2018), 704-71.

Uswatun Hasanah, Daud K Walanda dan Siang Tandi Gonggo , Pembelajaran Direct Intruction Berbasisn Animasi Terhadap Konsepsi Siswa Materi Ikatan Kikia Kelas X SMAN 1 Dondo Kabupaten Tolitoli, e-Jurnal Mitra Sains, Volume 5 Nomor 1, Januari 2017, 43-52.

Yohanes Enggar Harususilo, Skor PISA 2018: Daftar Peringkat Kemampuan Matematika, Berapa Rapor Indonesia? https://edukasi.kompas.com/

Wowo Sunaryo Kuswana, Taksonomi Kognitif, (Bandung: PT. Remaja Rosda Karya, 2012.

Zulfa Anggraini Rahman dan Tiara Rizkyanti,” Kemampuan Berfikir Matematis Siswa Pada Pembelajaran Metode Discovery Learning dan Metode Ekspository”,




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i01.2412

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Lelya Hilda

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com