Analysis of Student's Mathematic Literacy Ability Reviewing from Material Materials Requirements on Square Equations Materials and Square Inequality

Ivo Novinda (Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia)
Irni Latifa Irsal (Institut Agama Islam Negeri Curup, Indonesia)

Abstract


The purpose of this study is to see students' mathematical literacy in mastering prerequisite material and prove whether mastery of prerequisite material affects or does not affect students in solving mathematical literacy problems on quadratic equations and inequalities. The type of research used is descriptive qualitative research which aims to describe students' mathematical literacy skills when solving math problems in terms of mastery of prerequisite material. The research was conducted at SMA 02 Rejang Lebong. This school is located on Jl. Ahmad Yani, East Curup District, Rejang Lebong Regency, Bengkulu Province in the even semester of 2022/2023 academic year. The research subjects who became the research sample were all students of class X IPA 4. Data collection instruments included a prerequisite material mastery test combined directly with mathematical literacy and interviews. The results show that the higher the mastery of the prerequisite material, the more possible it is to be able to answer mathematical literacy questions correctly and precisely and vice versa, the lower the mastery of the prerequisite material, the more difficult it is to be able to answer mathematical literacy questions correctly and precisely.

Keywords


Mathematical Literacy; Mastery of Prerequisite Materials; Quadratic Equations and Inequalities Materia.

Full Text:

PDF

References


Atika Ulfa Novriani. (2013). pemberian materi prasyarat untuk meningkatkan prestasi belajar siswa pada pokok bahasan reaksi redoks di kelas x SMA negeri 4 pekanbaru. Program Studi Pendidikan Kimia FKIP Universitas Riau, 1–7.

Devy Safitri, dkk. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Persamaan Kuadrat Di Kelas Xi Sman 5 Pontianak. Artikel,Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Untan Pontianak.

Faisal, A. (2021). Analisis Literasi Matematis Ditinjau dari Penguasaan Materu Prasyarat Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Makassar. Skripsi,Universitas Muhammadiyah Makassar.

Fatwa Maulidatul Akhiroh. (2020). Analisis kemampuan literasi matematika dalam menyelesaikan soal materi sistem pertidaksamaan linear kuadrat(SPLK) ditinjau dari gender pada siswa kelas x SMA negeri 1 karanggede. Prndidikan Matematika,Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hidayat. (2013). Pembelajaran Matematika Dengan Model Advance Organixer Berbasis Materi Prasyarat Terstruktur Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Penalaran Matematis Siswa. Skripsi Tidak Diterbitkan. S2 Thesis, Universitas Pendidikan Indonesia.

Hikmahturrahman. (2018). analisis kemampuan literasi matematika siswa kelas x SMAN 2 takalar dalam menyelesaikan soal PISA(programme for international student assessement). Skripsi, 15.

Kholifasari, R. dkk. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Karakter Kemandirian Belajar Materi Aljabar. Jurnal Derivat, 7(2), 117-125.

Kusniati, I. (2018). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Peserta Didik Melalui Penyelesaian Soal-soal Ekspresi Aljabar Di SMP Negeri 1 Lambu Kibang. Skripsi Tidak Diterbitkan. Bandar Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intang Lampung.

Manoy, J.T. & Sari, M. R. (2020). Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Programme For Internasional Student Assesment (PISA). JUMADIKA: Jurnal Magi Ster Pendidikan Matematika, 1(2), 67–72.

Maryanti, E. (2012). peningkatan literasi matematis siswa melalui pendekatan metacognitive guidance.

Nihayah, E. F. K. (2021). Analisis Penguasaan Materi Prasyarat Aljabar Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 26–39.

Rosalia Hera Novita Sari. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana? Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2015, 714.

Rozikin, A. (2021). Pengaruh Literasi Lingkungan dan Literasi Matematis terhadap Kemampuan Computer Self Efficacy Peserta Didik di Sekolah dengan Akreditasi Baik. Skripsi, Universitas Silam Negeri Raden Intan Lampung, 7.

Usman, MR., & K. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa Ditinjau dari Penguasaan Materi Prasyarat. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 8 (1), 79–94.

Widiyanto. (2019). Perhatian Orang Tua dan Penguasaan Materi Prasyarat Terhadap Belajar Matematika. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 7(1), 45-56.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v11i1.7649

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ivo Novinda, Irni Latifa Irsal

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com