Belajar Matematika yang Menyenangkan Melalui Metode Permainan Sebagai Alternatif Pembelajaran di Sekolah Dasar

Nurkhairunnisa Siregar (UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


For most students, mathematics is a difficult and boring subject. Many students don’t like mathematics lessons. Things like this are a challenge fot teachers in teaching mathematics to students, therefore teachers are required to change students thinking patterns about mathematics and teacher must also find solutions so that students are interested in learning mathematics Learning mathematics using the game method is one solution so that students do not get bored in learning mathematics, because by using the game method the learning atmosphere becomes different because there are creative and fun learning activities. Therefore, learning mathematics with the game method can make students more active and creative.

Keywords


Mathematics; Game Methods.

Full Text:

PDF

References


Agustian, R. (2018). Penerapan Metode Permainan untuk Meningkatkan Minat Belajar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Edisi 41 Tahun ke-7.

Ardani, M. A. A. (2021). Penerapan Metode Bermain Peran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Terhadap Konsep Pecahan Sederhana pada Mata Pelajaran Matematika di SD Inpres I Nambaru. Jurnal Paedagogy, 8(2), 210. https://doi.org/10.33394/jp.v8i2.3483.

Bahrum, M., Ramdani, C., & Samsiah, S. (2023). Strategi Pengembangan Matematika Awal Anak Usia Dini. Jurnal Albadar, 1(2), 1-6.

Bate’e, A.K., Laoli, J.D., Dohona, S., & Lase, I.W. (2023). Penerapan Metode Permainan Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Proceeding: Confrence of Elementary Studies, 46-53.

Chan, F. (2017). Implementasi Guru Menggunakan Metode Permainan Pada Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(1), 106–123.

Guntur, M. (2021). Penggunaan Metode Permainan untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Operasi Hitung Perkalian. Jurnal SAINS dan Ilmu Pendidikan, 2 (2), 56-63.

Indriyani, E., Rahmawati, E.S, & Vahlia, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Metematika Berbasis Android Menggunakan Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). EMTEKA : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1-10.

Kalaka, Y., Mustofa, Y. A., & Dalai, H. (2023). Game Edukasi Pembelajaran Matematika untuk Anak-Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Ilmu Komputer Banthayo Lo Komputer, 2(1), 78-82.

Manurung, A. S., Halim, A., & Rosyid, A. (2020). Gerakan Literasi Matematika bagi Siswa untuk Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif di SDN Kenari 07 Pagi. Jurnal ABDI PAUD, 1(1), 7-12.

Nursafitri, F., Sarifah, I., & Imaningtyas. (2023). Efektivitas Metode Bermain dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Volume 7 Nomor 3 Halaman 1807 - 1815 Research & Learning in Elementary Education https://jbasic.org/index.php/basicedu

Pratiwi, J.W., & Pujiastuti, H. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Kelereng. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. Vol. 05 No. 02, Juni 2020 https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr.

Safitri, E, M., Suryani, D.R., Fitriani, & Safitri, A. (2023). Pembelajaran Matematika Menyenangkan bagi Anak Usia Dini Melalui Media Fuzzle Interaktif. Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini, 3(1), 19-33.

Siregar, N. (2023). Analisis Kekeliruan Siswa Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Dirasatul Ibtidaiyah. Vol. 1, No. 1, 29-45.

Siregar, N., Siregar, N., dan Hasanah. (2020). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa PGSD. Logaritma:Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains. Vol.8, No. 02. 199-212.

Suhendar, A.W., & Yanto, A. (2023). Pembelajaran Matematika Menyenangkan di SD Melalui Permainan. Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 18-23.

Uliyah, A., & Isnawati, Z. (2019). Metode Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Shaut Al Arabiyyah, 7(1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nurkhairunnisa Siregar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


Journal of Islamic and Scientific Education Research has indexed by: