Pola Asuh Orang tua dalam Perkembangan Jiwa Keagamaan Anak Usia Dini Perspektif Islam

Efridawati Harahap (UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan)

Abstract


This journal discusses the crucial role of parental caregiving in guiding the spiritual development of young children, with a focus on the Islamic perspective. Comprehensive caregiving in Islam encompasses various aspects such as worship, religious education, morals and ethics, role modeling, instruction on prayers and supplications, understanding the history of Islam, community engagement, media and environmental control, and open communication with children. The journal also emphasizes the importance of an individualized approach to cater to the unique needs of each child.

Keywords: Parental Caregiving, Parents, Spiritual Development, Early Childhood, Islam


Keywords


Pola Asuh, Orangtua, Jiwa Keagamaan, Anak Usia Dini, Islam

Full Text:

PDF

References


Ananda, R. (2017). Implementasi Nilai-nilai Moral dan Agama pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 19.

Ani Oktarina, E. L. (2021). Perkembangan Agama Anak Usia Dini (Usia 0-6 Tahun) Beserta Stimulasinya. PAUDIA, 139.

Anwar, D. (2001). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Surabaya: Karya Aditama.

Aprida, S. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Terhadap Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Obsesi: jurnal PAUD, 138-145.

Djamarah, S. B. (2004). Pola Komunikasi Orang tua dan Anak dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.

Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran Agama Islam Melalui Bermain pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di TKIT Nurul Islam Pare Kabupaten Kediri Jawa Timur). PAUD Tambusai, 8-17.

Hamid, F. (2013). Kamus Ilmiah Populer Lengkap. Surabay: Apollo.

J. Dwi Narwoko, B. S. (2004). Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan. Jakarta: Prenada Media.

Juwariyah. (2010). Dasar-dasar Pendidikan Anak dalam Al-Quran. Yogyakarta: Teras.

Kamaraga, H. (2009). Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Berbasis Informasi Perlukah? Bandung: Remaja Rosdakarya.

M. Nashiruddin Al-Albani, E. L. (2006). Ringkasan Shahih Bukhari. Depok: Gema Insani.

M., J. D. (2013). Metodologi Penelitian Pendiikan dan Aplikasinya pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). -: Kencana.

Mansur. (2011). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Maryatun, I. B. (2016). Peran Pendidik PAUD dalam Membangun Karakter Anak. Pendidikan Anak, -.

Melya Sari, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science, 44.

Moh.Shochib. (1998). Pola Asuh Orang Tua. Jakarta: Rineka Cipta.

Morisson. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini Saat Ini. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Muhibuddin, J. (2020). Perkembangan Jiwa Beragama Pada Masa Anak-Anak. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 801-808.

Noor, T. R. (2020). MENGEMBANGKAN JIWA KEAGAMAAN ANAK (Perspektif Pendidikan Islam dan Perkembangan Anak Usia Dini). Kuttab, 459.




DOI: https://doi.org/10.24952/alathfal.v3i2.9526

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Efridawati Harahap




Buhuts Al Athfal: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini has indexed by:


Buhuts Al-Athfal: Jurnal Pendidikan dan Anak Usia Dini

Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

Jl.T. Rizal Nurdin No.Km 4, RW.5, Sihitang, Kec. Padangsidimpuan Tenggara, Kota Padang Sidempuan, Sumatera Utara 22733

            e-mail: ppendidikanislamanakusiadini04@gmail.com 

            P-ISSN:    2797-3107           E-ISSN: 2797-0205