Pengaruh Zakat terhadap Rasio Net Profit Margin (NPM) pada PT. Bank Syariah Mandiri Tbk.

Pipi Sumanni Manullang (IAIN Padangsidimpuan, Indonesia)
Nofinawati Nofinawati (IAIN Padangsidimpuan, Indonesia)
Jumi Atika (IAIN Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


Abstract

 

               There is an increase or decrease in zakat followed by the ratio of Net Profit Margin (NPM), which is not in accordance with the theory. The purpose of this study was to determine the effect of zakat on the ratio of Net Profit Margin (NPM) at PT. Bank Syariah Mandiri Tbk. This research is a quantitative research with a descriptive approach. The data source used is secondary data. The analytical tools used are descriptive statistics, normality test, linearity test, simple linear regression test, coefficient of determination, and partial regression coefficient test (t test). The results of the study with the equation NPM = 5,299 - 0.135 X + 0.066 and the R Square data is 0.131 or 13.1%, this means that the zakat variable explains that the Net Profit Margin ratio (NPM) in PT. Bank Syariah Mandiri Tbk. influenced by 13.1%, while the remaining 86.9% is influenced by other variables not included in this research model. For the t test results, there is a significant influence between zakat and the ratio of Net Profit Margin (NPM).

Keywords: Net Profit Margin Ratio (NPM), and Zakat


Full Text:

PDF

References


Adiwarman A. Karim, Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2012.

Anggi Kristanti, “Pengaruh Kualitas Aktiva Produktif terhadap Net Profit Margin (NPM) Pada Bank Pembiayaan Rakyat Syariah (BPRS) Amanah Rabbaniah Bandung”, skripsi, UIN Sunan Gunung Djati Bogor, 2014.

Andri Soemitra, Bank & Lembaga Keuangan Syariah, Jakarta: Kencana, 2009.

Budy Setiyanto, dkk., Ekonomi Islam, Jakarta: Kencana Media Group, 2006.

Departemen Agama, Al-Qur’an dan Terjemahannya, Jakarta: PT. Sinerji Pustaka Indonesia, 2012.

Didin Hafidhuddin, Zakat Dalam Perekinomian Modern, Jakarta: Gema Insani, 2002.

Dwi Priyatno, SPSS 22 Pengolah Data Terpraktis, Yogyakarta: CV Andi Offset, 2014.

Dwi Suwiknyo, Kamus Lengkap Ekonomi Islam, Yogyakarta: Total Media, 2009.

_______, Kompilasi Tafsir Ayat-ayat Ekonomi Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

Duwi Priyanto, Mandiri Belajar SPSS, Yogyakarta: MediaKom, 2012.

Frianto Pandia, Manajemen Dana dan Kesehatan Bank, Jakarta: Rineka Cipta, 2012.

Harahap, Sofyan Syafri, Menuju Perumusan Teori Akuntansi Islam, Jakarta: PT Pustaka Quantum, 2001.

Iin Nurulita, “Pengaruh Pendapatan Bagi Hasil Pembiayaan Mudharabah terhadap Profitabilitas pada PT. Bank Muamalat Indonesia Tbk.”, skripsi, Universitas Mercu Buana Jakarta, 2009.

Iqbal Hasan, Pokok-pokok Statistic 2 ( Statistik Inferensif), Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

Jumingan, Analisis Laporan Keuangan, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2011.

Kasmir, Analisis Laporan Keuangan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2012.

______, Dasar-dasar Perbankan, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2008.

K.Fred Skousen, dkk., Akuntansi Keuangan, Jakarta: Salemba Empat, 2001.

Lukman Dendawijaya, Manajemen Perbankan, Jakarta: Ghalia Indonesia, 2009.

M. Ali Hasan, Zakat dan Infak Salah Satu Mengatasi Problema Sosial di Indonesia, Jakarta: Kencana, 2006.

Muhammad, Pengantar Akuntansi Syariah, Jakarta: Salemba Empat, 2002.

Mudrajad Kuncoro, Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi, Jakarta: Erlangga, 2013.

Munawir, Analisis Laporan Keuangan, Yogyakarta: Liberty, 2007.

Murasa Sarkaniputra, Adil dan Ihsan dalam Perpekstif Ekonomi Islam,Jakarta: Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam, 2005.

Nuruddin Mhd. Ali, Zakat Sebagai Instrumen Dalam Kebijakan Fiskal, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2006.

Pebri Anggayana, “Pengaruh Pembiayaan Murabahah terhadap Net Profit Margin di Bank Tabungan Negara Syariah Pusat”, skripsi, UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2014.

Rangkuti, Freddy, Analisis SWOT: Teknik Membeda Kasus Bisnis Cara Perhitungan Bobot, Rating, dan OCAI, Jakarta: PT Gramedia, 2016.

Slamet Haryono, Analisis Laporan Keuangan Perbankan Syariah, Yogyakarta: Pustaka Sayid Sabig, 2009.

Rika Febby Rhamadhani, “Pengaruh Zakat Terhadap Kinerja Perusahaan (Studi Empiris Pada Bank Umum Syariah di Indonesia)”, dalam Jurnal Studia Islamika, Volume 13, No. 2, Desember 2016.

Rosady Ruslan, Metode Penelitian, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2004.

Rosana Puspasari dan Imron Mawardi, “Pengaruh Kinerja Sosial terhadap Profitabilitas Bank Syariah.” dalam jurnal JESTT, Volume 1, No. 7, Desember 2014.

Slamet Haryono, Analisis Laporan Keuangan Perbankan Syariah, Yogyakarta: Pustaka Sayid Sabig, 2009.

Soemarso S. R., Soemarso S. R., Akuntasi Suatu Pengantar, Jakarta: Salemba Empat, 2009.

Sri Nurhayati dan Wasilah, Akuntansi Syariah di Indonesia, Jakarta: Salemba Empat, 2013.

Sugiyono, Metode Penelitian Bisnis, Bandung: Alfabeta, 2013.

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.

Sumardi Suryabrata, Metodologi Penelitian, Jakarta : PT. RajaGrafindo Persada, 2012.

Suryani dan Hendryadi, Metode Riset Kuantitatif, Jakarta: Kencana, 2016.

Sutan Remy Sjahdeini, Perbankan Syariah, Jakarta: Kencana, 2014.

Syekhul Hadi Permono, Sumber-sumber Penggalian Zakat, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1996.

Syaifuddin Azwar, Metode Penelitian, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.

Undang-undang No. 38 Tahun 1999 Tentang Zakat.

Veithzal Rivai dan Andi Buchari, Islamic Economics Ekonomi Syariah Bukan OPSI, Tetapi SOLUSI, Jakarta: Bumi Aksara, 2009

Veithzal Rivai dan Andria Permata Veithzal, Islamic Financial Management, Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2008.

Wahbah Al-Islami Adilatuh, Zakat: Kajian Berbagai Mazhab, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2000.

Wirdayaningsih, Bank dan Asuransi Islam di Indonesia, Jakarta: Prenada Media, 2005.




DOI: https://doi.org/10.24952/jisfim.v1i1.3536

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 
Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam

Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuani 

Jl. H. T. Rizal Nurdin Km 4.5 Sihitang Padangsidimpuan.


jisfimcontact@gmail.com

jisfim@iain-padangsidimpuan.ac.id
+6281262170129