THE ROLE OF SOCIOCULTURAL THEORY IN THE LEARNING PROCESS AT ISLAMIC EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Keywords : Sociocultural Theory; Learning; Islamic Boarding School (Pesantren)
Ahyani, H., Permana, D., & Abduloh, A. Y. (2020). Pendidikan Islam Dalam Lingkup Dimensi Sosiokultural di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah:JournalofIslamicEducation, 1(1), 273–288.
Alfan Afifi Kurniawan, Bahrul Ilmi, Nailul Authar, & Wildana Wargadinata. (2023). Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia: Problematika dan Solusi Prespektif Sosiokultural Vygotsky. Al-Ittijah : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Bahasa Arab, 14(2), 161–174. https://doi.org/10.32678/alittijah.v14i2.7531
Arifin, S., & Anisah. (2019). Dinamika Pendidikan Pesantren. FIKROTUNA, 10(02), 1271–1291.
Asip, M. (2023). Teori kognitif Vygotsky dalam psikologi pembelajaran. https://www.researchgate.net/publication/372108070
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951
Etnawati, S. (2022). IMPLEMENTASI TEORI VYGOTSKY TERHADAP PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824
Fathoni, T. (2023). Mengintegrasikan Konsep Vygotsky dalam Pendidikan Islam: Upaya Orang Tua dalam Memaksimalkan Potensi Anak. Muaddib, 1(1), 31–38.
Fauziah, F. (2018). Perkembangan pesantren persatuan Islam 19 bentar di Kabupaten Garut pada tahun 1979-1991 masa Djamaluddin. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:194948401
Hasri, O. :, Tarbiyah, J., & Palopo, S. (n.d.). MADRASAH SEBAGAI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM.
Lokita, I. G. A., & Utami, P. (2016). TEORI KONSTRUKTIVISME DAN TEORI SOSIOKULTURAL: APLIKASI DALAM PENGAJARANBAHASA INGGRIS (Vol. 11, Issue 01).
Maidar, M. (2015). PEMBARUAN PENDIDIKAN ISLAM: TELAAH RETROSPEKTIF DAN PROSPEKTIF. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 15(1), 54. https://doi.org/10.22373/jiif.v15i1.553
McInerney, D. M. (2005). Educational psychology - Theory, research, and teaching: A 25-year retrospective. In Educational Psychology (Vol. 25, Issue 6, pp. 585–599). https://doi.org/10.1080/01443410500344670
Moh Fahri, L., Hery Qusyairi, L. A., & Palapa Nusantara Lombok NTB, S. (2019). INTERAKSI SOSIAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN. PALAPA : Jurnal Studi Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 7(1). http://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1390
Mo’tasim. (2017). Dimensi Sosiokultural Pendidikan Agama Islam; Analisis Konsep. Al-Ibrah, 2(1), 113–139.
Payong, M. R. (2020). ZONE OF PROXIMAL DEVELOPMENT AND SOCIAL CONSTRUCTIVISM BASED EDUCATION ACCORDING TO LEV SEMYONOVICH VYGOTSKY. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 12(2), 164–178. https://doi.org/10.36928/jpkm.v12i2.589
Ridlo, U. (2023). Metode Penelitian Studi Kasus: Teori dan Praktik: Vol. I (A. Royani, Ed.; 2023rd ed.). PublicaIndonesiaUtama.
Setiawan, R. (2023). Proses Sosiokultural Siswa Dalam Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(4), 199. https://doi.org/10.26858/edustudent.v2i4.46829
Siregar, M. K. (2018). Pondok Pesantren Antara Misi Melahirkan Ulama Dan Tarikan Modernisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 3(2), 16–27. https://doi.org/10.25299/althariqah.2018.vol3(2).2263
Suci, Y. T. (2018). Menelaah Teori Vygotsky dan Interdependensi Sosial Sebagai Landasan Teori Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kooperatif di Sekolah Dasar. Naturalistic, 3(1), 231–239.
Taber, K. S. (n.d.). Mediated learning leading development-the social development theory of Lev Vygotsky.
Witasari, R. (2023). Belajar dan Pembelajaran dari Perspektif Teori Kognitif, Behaviorisme Konstruktivisme dan Sosiokultural. 3. https://doi.org/10.37680/basica.v3i2.5764
Zulhimma. (2013). Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren di Indonesia. Darul’ilmi, 01(02), 165–181.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.