THE USE OF FREEWRITING TECHNIQUE ON THE POETRY WRITING ABILITY

Nursyaidah - Nursyaidah* -  universitas negeri padang, Indonesia
Poetry writing skills require creativity, imagination, and mastery of language. The freewriting technique, which allows writers to write without constraints during a set period of time, is considered effective in overcoming writing barriers and generating creative ideas. This study aims to determine the impact of using the freewriting technique on students' poetry writing skills, using a descriptive qualitative approach. Data were collected through observation, interviews, and analysis of students' poetry works. The results of the study show that the freewriting technique is effective in enhancing creativity, self-expression, and reducing barriers in poetry writing.

Keywords : Freewriting, poetry writing, skills

  1. Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.

    Adawiyah, R., Marzuki, J., & Azhari, I. Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Grammar Pesera Didik Melalui Strategi Menulis Bebas (Free Writing) pada SMP Negeri 1 Praya Kelas VII-11. In Iwan.

    Ade Heryana, “Proses Penulisan Ilmiah,” Fakultas Ilmu Kesehatan, Universitas Esa Unggul 4, no. February (2022): 1–8.

    Afifah, A., Yulistio, D., & Kurniawan, R. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Kota Bengkulu. Diksa: pendidikan bahasa dan sastra Indonesia, 6(2), 72-82.

    Alya Nur Fadila, (2023) Efektivitas Penerapan Teknik Free Writing Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Pendek Peserta Didik”. Journal of Education For the Language and Literature of Indonesia. Vol. (1) No. (2): 48-57

    Bagaskoro, S. P., Tegar, D., Marzuki, M. P., Junaidi, M., & Azhari, S. P. (2023). Penggunaan Metode Free Writing Untuk Meningkatkan Keterampilan Kohesi dalam Menulis Pada Kelas VII-11 di SMPN 1 Praya. PPG Prajabatan Universitas Hamzanwadi. 1–12, http://eprints.hamzanwadi.ac.id/id/eprint/5304.

    BAW, A. D. (2015). THE USE OF FIVE-MINUTE FREEWRITING TO REDUCE STUDENTS’WRITING ANXIETY IN PARAGRAPH WRITING CLASS (Doctoral dissertation, SANATA DHARMA UNIVERSITY).

    Depdiknas, U.-U. R. I. N., & No, R. I. (2003). Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar Dan Menengah.

    Emha, R. J., Abdullah, V. A., Pujiati, T., & Iskandari, Y. (2020). Pelatihan Virtual Menulis Puisi di Masa Pandemi COVID-19 untuk Meningkatkan Budaya Literasi di SMP Negeri 1 Karangampel Kab. Indramayu. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 331-335.

    Fardani, R. (2019). Kemampuan Siswa Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Bebas Bertema Bencana Sulawesi Tengah (Sulteng). Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2 (1), 64-67.

    Hasanudin, C., Puspita, S. M. 2022. Peningkatan Kemampuan Menulis Cerpen dengan Metode Estafet Writing pada Siswa Sekolah Menengah Atas.

    Imam Mauluddin, Azizatuz Zahro, and Didin Widyartono, “Pembelajaran Menulis Teks Puisi Berbasis Model Akrostik Dengan Kartu Kata Melalui Media Wordwall,” Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 10, no. 1 (2024): 13–26, https://doi.org/10.33369/diksa.v10i1.31661.

    Kanza, V. dkk (2018). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Dua Dimensi Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Bebas Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6) 881.

    Kartanegara, Mulyadhi. 2005. Seni Mengukir Kata. Bandung: MLC.

    Lestari, R., Iskandar, I., & Fatmasari, E. (2022). Metode Free Writing Untuk Meningkatkan Kemampuan Reading Dan Writing Teks Deskriptif Mata Pelajaran Bahasa Inggris pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Sewon Kab. Bantul Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(2), 33-42.

    Lubis, F. W. (2019). Kemampuan Menulis Puisi Bebas Dengan Tema Nilai-Nilai Karakter Bangsa Mahasiswa Semester Genap 2017-2018 STKIP Budidaya Binjai. Jurnal Serunai Bahasa Indonesia, 16 (1). 94.

    Marlani, L., & Prawiyogi, A. G. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi di Sekolah Dasar. Al-Aulad: Journal of Islamic Primary Education, 2(1)

    Memet, P. 2022. Peningkatan Kemampuan Menulis Naskah Drama Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Concept Sentence. Caraka: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia serta Bahasa Daerah, 11 (2), 94-108

    Nazriani, N. (2019). Pelatihan Menulis Puisi Siswa Kelas Vi Sdn 1 Baubau. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Membangun Negeri, 3(1), 64-71.

    Ningsih, S. N. (2023). PENGARUH MENULIS BEBAS TERHADAP KETERAMPILAN MENULIS BAHASA INGGRIS SISWA DI MA DARUL ULUM BANYUANYAR PAMEKASAN. Consilium: Education and Counseling Journal, 3(1), 359-367.

    Nurlailah, F H Amin, and N Nawir, “Penggunaan Teknik Mind Mapping Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Pada Siswa Kelas X Sosial MAN Pinrang Sulawesi Selatan,” Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran 4, no. 2 (2022): 192–202

    Olfaini, N. (2014). The effect of free writing technique on the students’ writing skill at eight grade of SMP Negeri 5 Padangsidimpuan (Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan).

    Putranti, W. D., Marzuki, M. J., & Azhari, I. Persepsi Siswa terhadap Kegiatan Menulis Bebas (Free Writing) di Kelas 7-11 Siswa SMPN 1 Praya. PPG Prajabatan Universitas Hamzanwadi.

    Rahayu, S. N. (2024). Penerapan Metode Sugesti-Imajijnasi Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Kelas VIII SMP Negeri 2 Batang Hari (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

    Rahmiati, R. (2015). Analisis kendala internal mahasiswa dalam menulis karya ilmiah. Al Daulah: Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 4(2), 327-343.

    Situmorang, N. M. Y. (2018). Meningkatkan kemampuan menulis siswa kelas x aphc smk negeri 1 singaraja melalui teknik guiding questions. Journal of Education Action Research, 2(2), 165-171.

    Subekti, M. (2019). Teknik Freewriting dalam Pembelajaran Menulis Kreatif. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1), 25–33.

    Tatiyana, H., Martono, M., & Jupitasari, M. (2021). Pembelajaran Teks Puisi Rakyat. Jurnal Elektronik Wacana Etnik, 10(2).

    Wibowo, R., Widiati, U., & Santoso, A. (2017). Bahan Ajar Tematik Materi Puisi KelasV SD dengan Pemanfaatan Peta Pikiran dan Lingkungan Sekitar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(6), 743-750.

    Yasser, M., & Hidayatullah, S. (2023). Freewriting Sebagai Terapi Menulis Ilmiah Dalam Pandangan Peter Elbow Dan Hernowo Hasim. Jurnal Mathlaul Fattah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 14(1), 29-47


Open Access Copyright (c) 2024 Nursyaidah - Nursyaidah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats