PENDIDIKAN HUMANISME DALAM DALAM PERSFEKTIF PENDIDIKAN MUHAMMADIYAH
This paper contains about humanist education in the perspective of Muhammadiyah education. The humanist education meant in this paper is Muhammadiyah's effort in providing space for students to develop their potential both physically and spiritually which is facilitated through Muhammadiyah educational practices. Conceptually the Humanistic idea was born from the exploration of the source of Islam, namely the Koran and the Sunnah as a source of Islamic education. Furthermore, this organization has systematized it as a humanistic education model. However, at the implementation level, this humanistic education has not received serious attention due to technical problems in the internal education of Muhammadiyah mass organizations.
Keywords : Keywords: Humanism Education, Muhammadiyah
- Abdullah, M. Amin, Filosofi dan Paradigma Pendidikan Muhammadiyah,
- dalam, Said Tuhuleley,
- Abdullah, M. Amin, Humanisme Religius Versus Humanisme Sekuler,
- dalam,
- Abdullah, M. Amin, Pendekatan ‘Teologis’ dalam Memahami
- Muhammadiyah”, dalam, Intelektualisme Menyongsong Era
- Baru,Bandung : Mizan dan Kelompok Studi Lingkar,1995
- Ali Engineer, Asghar, Islam dan Pembebasan,Yogyakarta:LKiS, 1993.
- Arief, Sritua, Pendidikan Muhammadiyah dalam Perspektif
- Pemberdayaan Masyarakat, dalam, Said Tuhuleley,.
- Fadjar, Malik, Pendidikan sebagai praksis Humanisasi Aspek
- Kemanusiaan sebagai Basis Pembaharuan Paradigma Pendidikan
- Nasional, dalam, Reformasi Pendidikan Muhammadiyah Suatu
- Keniscayaan, Yogyakarta: Pustaka Suara Muhammadiyah, 2003
- Hadikusuma, Djarnawi, Ilmu Akhlaq, Yogyakarta: Persatuan, 1980.
- Hatsin, Abu,(Kata Pengantar), Islam dan HumanismeAktualisasi
- Humanisme Islam di Tengah Krisis Humanisme Universal,
- Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2007.
- Intan Naomi, Omi (Ed), Menggugat Pendidikan Fundamentalis
- Konservatif Liberal Anarkis, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999.
- Kuntowijoyo, Kata Pengantar, Alwi Shihab, Membendung Arus, Respon
- Muhammadiyah terhadap Penetrasi Misi Kristen di
- Indonesia,Bandung: Mizan, 1998.
- Nashir, Haedar, Muhammadiyah Gerakan Pembaharuan, Yogyakarta:
- Suara Muhammadiyah, 2010.
- Nata, Abuddin, Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat, Jakarta:PT Raja
- Grafindo Persada, 2012.
- Omi Intan Naomi, dalam kata pengantar, Mendidik si Alim,
- pembangkang, Pemberontak, dalam, Omi Intan PP
- Muhammadiyah, Pedoman Hidup Islami Warga
- Muhammadiyah,Yogyakarta:Suara Muhammadiyah, 2003.
- PP Muhammadiyah, Revitalisasi Gerakan Muhammadiyah, Muktamar
- satu Abad Muhammadiyah, Yogyakarta: PP Muhammadiyah,
- Prayitno, Dasar Teori dan Praksis Pendidikan,Jakarta: Grasindo, 2009.
- Shalih abdu al-Aziz dan abdu al Aziz abdu almajid, al Tarbiyah wa
- Turuq al Tadris, Mesir, Dar alma’arif, t.t,
- Siddik, Dja’far, Pendidikan Muhammadiyah Perspektif Ilmu Pendidikan,
- Bandung: Citapustaka Media, 2007.
- Sritua Arief, Pendidikan Muhammadiyah dalam Perspekktif
- Pemberdayaan Masyarakat, dalam, Said Tuhuleley(Ed),
- Reformasi Pendidikan Muhammadiyah Suatu Keniscayaan,
- Yogyakarta:Pustaka Suara Muhammadiyah, 2003.
- Tilaar, H.A.R, dan Rian Nugroho, Kebijakan Pendidikan Pengantar
- untuk Memahami Kebijakan Pendidikan dan Kebijakan
- Pendidikan sebagai Kebijakan Publik, Yogyakarta: Pustaka
- Pelajar, 2009.
- Tilaar, H.A.R., Kekuasaan dan Pendidikan Manajemen Pendidikan
- Nasional dalam Pusaran Kekuasaan, Jakarta : Rineka Cipta,
- Zamroni, Tajdid Pendidikan dalam Era Globalisasi: Memanusiakan
- Manusia untuk Pencerahan Peradaban, dalam, Mifedwil Jandra,
- M. Safar Nasir, Tajdid Muhammadiyah Untuk Pencerahan
- Peradaban,(Yogyakarta: MT-PPI PP Muhammadiyah dan UAD
- Press, 2005.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.