PENGEMBANGAN RENCANA PELAKSANAAN PEMBELAJARAN BERBASIS KONTEKSTUAL DI KELAS VIII MTSS NURUL ILMI PADANGSIDIMPUAN

Lili Nur Indah Sari* -  Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Abdul Sattar Daulay -  Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia
Agus Salim Daulay -  Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia

This type of research is a type of R&D by applying the ADDIE model (analysis, design, development, implementation and evaluation). This research was conducted at MTsS Nurul Ilmi Padangsidimpuan with 19 students of product trial subjects in class VIII. The data collection instruments used were validation sheets, lesson plans, questionnaires and LAS and used validity and practicality analysis techniques. The results showed that: 1) The lesson plan using a contextual approach was declared very valid with a value of 95, 2) the lesson plan using a contextual approach was stated as very practical with a value of 87. Thus the development of a contextual based lesson plan (lesson plan) on the cubes and blocks, fulfilling aspects of validity and practicality.

 

Keywords : Keywords: Learning Implementation Plan; Contextual Approach; Cubes and Blocks

  1. Amri, Sopyan dkk. Proses Pembelajaran Kreatif dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakarya, 2010.
  2. Arifin Ahmad, Zainal. Perencanaan Pembelajaran. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan Madani, 2012.
  3. Aqib, Zainal. Model-model Media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama media Widya: 2013.
  4. Azizah, Nurul dan Aminuddin Prathama Putra. ‘’Pengembangan Perangkat Pembelajaran Biologi SMA Menggunakan Model PenySelesaian Masalah Terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik’’ Laporan Hasil Penelitian (Banjarmasin: FKIP Biologi Unlam Banjarmasin, 2013.
  5. Ismail, Risma. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Kontekstual pada Pokok Bahasan Perbandingan Kelas VII SMPN 27 Makassar, (UIN Alauddin Makassar, 2017.
  6. Kunandar. Guru Profesional. Jakarta: Rajawali Pers, 2010.
  7. Muslich, Masnur. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: Bumi Aksara, 2009.
  8. Ruhimat, Toto. Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Departemen Agama Republik Indonesia, 2009.
  9. Riyanto, Yatim. Paradigma Baru Pembelajaran sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana, 2012.
  10. Sanjaya, Wina. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.

Open Access Copyright (c) 2020 Lili Nur Indah Sari, Abdul Sattar Daulay, Agus Salim Daulay
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats