STUDI KOMPETENSI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PELAKSANAAN EVALUASI PEMBELAJARAN

Hamdan Hasibuan* -  Dosen Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Padangsidimpuan, Indonesia
Teacher competency is the ability, expertise and skills that should be possessed by teachers in carrying out the learning process that includes lesson plans. Implementation of learning is until the evaluation. In terms of evaluation, a teacher is said to be competent to understand the technique and evaluation procedures, and able to carry out the evaluation in order to get the results. The evaluation is used to improve the teaching and learning process. The evaluation starts from planning evaluation, test item construction, process and analysing the test results to interpret and follow up on the results of the evaluation.

Keywords : competence of teachers, and evaluation of learning

  1. Alisuf Sabri, H. M, Pengantar Ilmu Pendidikan, Jakarta: UIN Jakarta Press, 2005.
  2. Daradjat, Zakiyah, Pendidikan Islam dalam Keluarga dan Sekolah, Jakarta: Ruhama, 1995.
  3. Hamalik, Oemar, Kurikulum dan Pembelajar, Jakarta: Bumi Aksara, 1995.
  4. Irawan, Prasetya, Evaluasi Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PAU-PAI, Universitas Terbuka, 2001.
  5. Kunandar, Guru Profesional:Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidkan Dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru, Jakarta: Raja Grafindo persada, 2007.
  6. Madjid, Abdul, dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi Konsep dan Implementasi, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2004.
  7. Mulyasa, E., Standar Kompetensi Sertifikasi Guru, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.
  8. N.K, Roestiyah, Masalah-masalah Ilmu Keguruan, Jakarta: Bina Aksara, 1989.
  9. Ngalim Purwanto, M., Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2004.
  10. Niam, Asrorun, Membangun Profesionalitas Guru, Jakarta: eLSAS, 2006.
  11. Slameto, Evaluasi Pendidkan, Jakarta: Bumi Aksara, 2001.
  12. Sofyan, Ahmad, dkk, Evaluasi Pembelajaran IPA Berbasis Kompetensi UIN Jakarta Press, 2006.
  13. Sudijono, Anas, Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2006.
  14. Sudjana, Nana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 1991.
  15. Trianto dan Titik Triwulan Tutik, Sertifikasi Guru dan Upaya Peningkatan Kualifikasi, Kompetensi dan Kesejahteraan, Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher, 2007.
  16. Uzer Usman, Moch., Menjadi Guru Profesional, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2005.
  17. Witherington, H.C, W.H. Bruto,dkk, Tehnik-tehnik Belajar dan Mengajar. Bandung: Jemmars, 1986.
  18. www. dikmenum.go.id, Perangkat Penilaian KTSP SMA/ Rancangan Penilaian Hasil Belajar
  19. Yusuf, Tayar, dan Jurnalis Etek, Keragaman Teknik Evaluasi dan Metode Penerapan Jiwa Agama. Jakarta: IND-HILL-CO, 1987.

Open Access Copyright (c) 2017 Hamdan Hasibuan
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats